ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Backup- eller säkerhetkopieringsförslag  (läst 2028 gånger)

2004-09-02, 18:40
läst 2028 gånger

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Det var inte lätt det här! Jag har ju CeQuadrats brännarprogram med Just!burn, dvs Packet CD, som följde med W98 SE när jag köpte den i affär år 2000. Behöver jag byta brännarprogram? Nero? Går den att installera på Compac med W98 SE. Den rekommenderas ju annars, eller? Är Nero ett sånt program som det du Daniel beskriver? Jag har i TV-shopar hört att det kan vara svårt att få W98 att ta emot nya program som t ex en DVD-brännare som jag hade tänkt installera.
Men tack för alla tips. Hoppas på fler!
Berit

2004-09-02, 21:10
Svar #1

Utloggad Regina Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 349
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 20:18
    • Visa profil
Berit, jag hade ett liknande problem för några år sedan, men tror att mitt program hette Direkt Cd. Om jag använde CD-RW skivor så gick det inte att stänga den efteråt, jag fick kopiera tillbaka allt till datorn och sen bränna ut det på en vanlig CD-R skiva, då gick den att göras slutgiltig.
Vet ju inte om det kan hjälpa dej, men kanske värt att prova?
MVH Regina

2004-09-06, 23:28
Svar #2

Utloggad Inga-Lill Meijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2015-06-29, 13:38
    • Visa profil
USB-minne använder jag just nu för att lagra min släktforskning.                             Bränner en skiva ca varje kvartal som säkerhet, litar inte helt på CD?n den funkar inte alltid                                         Är det någon som har erfarenhet  av längre tids lagring på det lilla penn-minnet?
Det är väldigt enkelt att använda tycker jag men kan jag lita på att det finns kvar speciellt som jag varje vecka (minst) lagrar det som tillkommit.  
 
Inga-Lill Meijer

2010-03-22, 21:04
Svar #3

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag undrar om det är någon som har sett en backuplösning av den typ jag önskar finna.
 
Jag känner till att det finns system där man speglar hela hårddiskar men har ingen större erfarenhet av att pyssla med sådant. Det jag är ute efter är ett litet nätt program där jag kan välja att en mapp (i detta fallet då min släktforskningsmapp) kontinuerligt speglas på annan plats (annan disk, USB-minne eller dylikt).
 
Mvh

2010-03-22, 21:54
Svar #4

Carl Szabad

Själv använder jag ett gratisprogram som heter Cobian och som fungerar alldeles utmärkt. Det gör backup på valfria mappar, definierade i programmet, till en backupdisk kopplad till en USB-port. Backupen kan ställas in för automatisk körning varje dag eller vecka på antingen enbart uppdaterade filer eller samtliga filer i mappen.

2010-03-22, 22:31
Svar #5

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Ok, det kan vara ett alternativ, men inte riktigt det jag är ute efter. Jag hade hoppats på att det fanns något som gjorde backup i realtid, om en ändring i mappen görs så sker den i på båda ställena. Det vore även önskvärt att det skulle fungera båda vägarna, att om jag gör en ändring i den andra mappen, säkerhetsmappen, på t ex en USB-sticka så skall den korrigera originalmappen på hårdisken vid första bästa tillfälle.

2010-03-22, 22:37
Svar #6

Carl Szabad

Det är knappast särskilt smart. Om man efter fem minuter inser att något blivit fel i filen är den gamla versionen borta då och vitsen med en backup är ju bland annat att man ska kunna hämta upp en tidigare version av en fil.

2010-03-22, 23:52
Svar #7

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Det skulle väl kunna tänkas fungera om jag gör en regelrätt backup på ett klockslag i en mapp samt har en realtidsbackup i en annan. Det jag vill åt är att jag vill att mina mappar med mitt forskningsmaterial skall se likadana ut oavsett vilken dator jag använder och det utan nätverk och handpåläggning.
 
Det är kanske fel av mig att kalla det jag är ute efter för backup, spegling är nog den rätta termen.

2010-03-23, 07:16
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Jonas,
Har Du kollat Dropbox? - ett gratisprogram som jag blivet rekommenderad. Finns på https://www.dropbox.com
Tacksam om andra kunniga också ger ett utlåtande om detta program.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-03-23, 07:49
Svar #9

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
Det finns flera gratisprogram som synkroniserar mappar så att de är indentiskt lika, det går att ställa in hur ofta synkroniseringen ska göras eller om den görs manuellt. Om du synkar kan du förlora tidigare filer, spara säkerhetskopior i en annan mapp.
Vissa program använder sig av stacks vilket innebär att man skapar en ny mappa på säkerhetsdisken och till den mappen kopieras de filer som har ändrats sedan förra gången programmet kördes. Du får på så sätt flera generationer med filer, hur många du vill ha kan du själv bestämma. Vill du återställa filer får du se till att ta dem i rätt ordning.
 
www.download.com har många gratisprogram.
Jag använder mig av Syncbac och GFI Home Edition, båda finns på download.com
 
Syncbac synkroniserar mot ett USB-minne, GFI tar ett litet större grepp varje timme och lägger upp ändrade filer på en extern hårddisk.
De har lite olika teknik, GFI tar med hela filvägen om man har fler än en mapp.
Till den bärbara använder jag Syncbac för att synkroniserar med USB-minnet, jag får alltså med mig kalender och annat till hemmadatorn. Eftersom den inte är exakt likadant uppyggd med mappnamn etc. som arbetsdatorn kan jag inte köra GFI då mappstrukturen inte stämmer.
Syncbac ser även till att synkronisera viktiga mappar mellan två externa hårddiskar.

2010-03-23, 12:06
Svar #10

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Många tack för de svaren! Syncbac verkar motsvara vad jag söker, det blir till att testa!

2010-03-23, 17:48
Svar #11

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Dropbox är dock ett mycket bra program som övervakar filerna i realtid, precis som du önskar!  Du får tillgång till 2 GB gratis lagringsutrymme hos Dropbox. Vid installationen skapas en mapp kallad My Dropbox på din dator. (Programmet lägger mappen i Mina dokument om jag inte minns fel, men det går att ändra vid installationen eller i efterhand.) I den mappen lägger du sedan de mappar eller filer som du vill ska övervakas. Eftersom detta är en verklig mapp på din dator, så kan du arbeta med filerna även om du inte är uppkopplad mot nätet.
 
Installerar du sedan programmet på en annan dator så hoppar dina filer in i mappen My Dropbox även på den datorn.  Du kan på detta sätt alltid ha de filer du önskar synkroniserade på valfritt antal datorer. Är du inte intresserad av det, så har du ändå en säkerhetskopia på liggande på nätet.
 
Vill du återställa en fil så högerklickar du bara på den och väljer Dropbox i menyn och sedan Visa senaste versioner. Du får då upp en sida på nätet där du ser dina tidigare versioner av filen och kan välja vilken du vill återställa.
 
I gratisversionen lagras raderade filer 30 dagar och även gamla versioner av en fil (om jag förstått rätt). Betalar du och köper till ett större lagringsutrymme ska det gå att få sina gamla filer liggande kvar i evighet för återställning.
 
Jag har använt Dropbox en tid, både för att ha filer tillgängliga på två datorer, samt som en extra säkerhet. Eftersom filerna i mappen My Dropbox även fysiskt ligger på alla datorer där du använder Dropbox, så går det förstås bra att ta vanliga säkerhetskopior med jämna mellanrum och lagra dem någon annanstans.
 
Vid första testet av Dropbox så kan du ju ta och lägga en kopia av en mapp med filer i My Dropbox, ändra några filer, radera några andra och så vidare, bara för att se hur fint allt fungerar!
 
Lycka till!
 
Vänligen
Tomas GH

2010-03-24, 10:21
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Tomas för att Du kommenterade Dropbox ytterligare och delade med Dig av erfarenheter!
Programmet är så enkelt att det är svårt att begripa att det fungerar
Jag har det själv på min laptop som också är min huvuddator, som jag sätter i en konsoll på hemmakontoret med anknyting till vanligt tangentbord och stora skärmar ...  
Använde tidigare gratisversionen av Diino, men sedan gjorde de om den till en 30 dagars. Köpte därför ett år, men nu började den tidigare så smidiga lösningen att gå ytterst trögt. Hittade Dropbox genom en dataspalt i GP och är nöjd än så länge.
 
Vänligen,
Olle
 
Vem hade trott att det skulle bli så här när man i början av 80-talet fick den stora ynnesten att skriva på en Scribona Plus med ett internminne på 64 K som kostat 75 000 kr i inköp. Satt på kvällarna och lade in släktforskningen, bara för att det blev så fint och man kunde ändra utan Tipex .....
 
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-03-24 10:24)
Vänligen,
Olle Elm

2010-03-24, 22:31
Svar #13

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna