ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Far till Engelbrekt Tomasson, bonde i Kårud, Bäcke.  (läst 774 gånger)

2000-05-11, 13:01
läst 774 gånger

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag söker en far till Engelbrekt Tomasson, bonde i Kårud, troligen f 1699 i Bäcke sn. Hans mor hette enligt Vedbo härads dombok 1722 och 1727 (enl Edestams utdrag) Börta Hansdotter. Börta var dotter till en Hans Mårtensson och hade en syster som hette Liva, gift med en Mats Bryngelsson. Engelbrekt Tomasson omnämns 1727 i egenskap av kusinen Erik Matssons, son till Mats B:son, förmyndare. Någon som vet något om Engelbrekts far eller de övriga här nämnda?

2000-05-13, 08:06
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Mera information om Engelbrekt Tomasson.
Han tjänstgjorde 1719-20 som dragon i Bohus dragonbataljon (GMR).
 
Efter en snabb genomgång av de bevarade kyrkoarkivalierna för Bäcke och Järbo, lutar jag nog åt att Engelbrekt snarare var född i Järbo, där han ser ut att ha haft fler släktingar än i Bäcke. Någon som har stött på honom i domböckerna för Valbo hd? Andra samtida Tomassöner eller -döttrar? Någon Tomas i Järbo, eller någon annan socken i omgivningen, född omkring 1660-70?
 
mvh
Kaj Janzon

2000-05-17, 23:24
Svar #2

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag svarar själv och utfärdar samtidigt en ny efterlysning. Engelbrekts far, Tomas, bodde enligt mantalslängden 1699 i Slättängen, Järbo socken. Därifrån flyttade han sedan till Skarven (i samma socken) som brukades av hans svärfar, Hans (Mårtensson), vilken omnämns såsom Hans i Skarven redan 1682 (lucka i mantalslängderna 1683-98).
 
Hans och hans far, Mårten, brukade också en del av Slättängen 1682. I Slättängen föddes med största sannolikhet 1699 Tomas och Börtas (Hansdotter) son Engelbrekt och i Skarven föddes 1707 hans yngre bror Olof (lakun i dopboken 1699, det år Engelbrekt enligt GMR bör ha varit född).
 
Min nästa efterlysning gäller följaktligen Tomas föräldrar, gissningsvis födda omkring 1630-40. Jag tror att Tomas kan vara identisk med den Tomas Olofsson som enligt domboken för Vedbo hd 1697 innehade 1/8 av Södra Rud. Någon som tror, eller vet, något annat / mer?
 
mvh
Kaj Janzon

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna