ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 16 mars, 2010  (läst 2574 gånger)

2003-01-17, 12:03
läst 2574 gånger

Elisabet Bergkvist

Export till Gedcom:
Ansi används av Windows, Ansel definierades av mormonerna för gedcom, och å ä ö m. fl. behandlas olika.  
Man kan öppna sin Gedcom-fil i t. ex. Anteckningar, och se vad den innehåller, även om den kan vara svårtydd.
Varje person som ingår i filen inleds med en rad, som börjar på 0, en identifikation och INDI. Sen kommer andra uppgifter, namn mm.
T. ex.  
0 @2@ INDI
1 NAME Elisabet/Bergkvist/
 
Har man exporterat med inställningen Ansel, skrivs namnet Måns/Jönsson/ som M?ans/J?onsson/ när man läser filen i Anteckningar.
Saknas någon person, är det fel på exporten från släktforskningsprogrammet. Saknas någon person efter import till ett (annat) program, är det fel på importen (eller ev. kopiering och överföring till en annan dator).
 
mvh Elisabet

2003-03-06, 16:27
Svar #1

Utloggad Henrik Samuelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej,
 
Jag är i färd med att försöka konvertera GEDCOM 5.5 standard till MySQL-databas. Håller som best på att tyda standarden för att hitta alla nödvändiga tabeller och variabler som skall finnas för att motsvara en GEDCOM 5.5 standard.
Jag undrar om det redan finns någon som har gjort detta eller kanske vet hur en databas skall se ut.
 
Jag gör detta som ett projekt i att lära mig PHP4 och MySQL där reultatet skall bli ett webbskript för presentation av släktträd baserat på en GEDCOM-fil.
 
MVH
Henrik S.

2003-03-07, 22:12
Svar #2

Elisabet Bergkvist

PHP Gedcom Viewer läser in en gedcom-fil till en mySQL databas. Det är skrivet i PHP, så man kan se hur det är gjort.  
Det finns på http://www.poplargedcomviewer.com/
 
Jag har dessutom gjort samma sak (innan jag såg ovanstående), ett program som läser in en gedcom-fil till en databas, och PHP-script för att presentera resultatet. Programmet skrev jag i java för att lära mig det. Hur man designar databasen beror lite på hur mycket information man vill ha med.
Min hemsida har adressen:
www.visit.se/~bergkvist - länken släktforskning
 
mvh Elisabet

2003-03-10, 16:31
Svar #3

Utloggad Henrik Samuelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack för ditt svar och länkar Elisabet.
Själv så är jag ute efter att göra en ren avspegling av allt innehåll enl Gedcom 5.5 standard. Mitt första mål är att kunna skapa en komplett sökbar webbsida efter en gedcom-fil. Nästa mål efter det att jag klarat detta skulle vara att kunna editera släktarkivet 'online' och även skapa en gedcom-fil från MySQL-databasen.
Nu är inte detta gjort på en handvädning, så jag räknar med något år innan jag har ett fungerande utkast som möjligen fungerar.
Sitter som bäst och skapar en textfil för att kunna läsa in de färdiga tabellerna i MySQL. Tar tid att komma på och se alla kopplingar i Gedcom-standarden.
 
MVH
Henrik Samuelsson

2003-03-11, 08:48
Svar #4

Åke Forsmark

Microsofts Access är ett mycket underskattat verktyg, där man med VBA i stort sett kan göra allt man kan göra med en dator. Jag såg det här exemplet, men har ännu inte hunnit pröva det...
 
http://www.leagans.com/programs.htm
 
Men det ser ju väldigt intressant ut.

2003-03-11, 21:26
Svar #5

Utloggad Erland Lonaeus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2018-10-13, 22:15
    • Visa profil
    • www.lonaeus.se/genealogi/genpage.htm
Är det någon som känner till en mer detaljerad datastruktur för ortsangivelse än den, om jag förstått rätt, rätt generella taggen i gedcom PLAC. Söker en struktur för gård/församling/socken osv.
Några råd?

2003-03-11, 22:32
Svar #6

Elisabet Bergkvist

Om man läser Gedcom-specifikationen på FamilySearch (man får ladda hem specen i Envoy Format)(http://www.familysearch.org/Eng/Home/FAQ/frameset_faq.asp?FAQ=faq_gedcom.asp)  
så finns det inte mycket om plats. Men det verkar som om man kan definiera hur strukturen ska se ut, men det uppmuntras inte, eftersom det inte är vanligt:
PLACE_HIERARCHY:=
This shows the jurisdictional entities that are named in a sequence from the lowest to the highest jurisdiction. The jurisdictions are separated by commas, and any jurisdiction's name that is missing is still accounted for by a comma. When a PLAC.FORM structure is included in the HEADER of a GEDCOM transmission, it implies that all place names follow this jurisdictional format and each jurisdiction is accounted for by a comma, whether the name is known or not.
 
Hur det skulle se ut i verkligheten vet jag inte, för jag har inte sett det i någon Gedcom-fil.
 
mvh Elisabet

2003-03-12, 01:46
Svar #7

Utloggad Erland Lonaeus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2018-10-13, 22:15
    • Visa profil
    • www.lonaeus.se/genealogi/genpage.htm
Hej Elisabeth och tack.
När jag nu gjort vad jag borde gjort från början, dvs läsa specen ordentligt, hittar jag det du pekade på. Och som du säger, de verkar inte förorda vad de kallar överstrukturering av ortsdata, vilket väl kan vara en rimlig tanke. Däremot pekar den på en generell struktur som väl är den allmänt använda , dvs: Minsta geografiska enhet {KOMMA} Större geografisk enhet {KOMMA}.... Största geografisk enhet.  
Betyder i princip att om man läser in en Gedfil så kan man söka efter en PLACE.FORM och använda strukturen om den finns, annars anta en hierarki i ortsangivelsen.
Tack,
Erland

2004-01-30, 10:55
Svar #8

Anders Hallkvist

Hej!
Jag har börjat använda mej av PhpGedView för att presentera mina resultat men har stött på ett litet bekymmer.
Jag konverterar min databas (Min Släkt) till Ansel-gedcom och därefter, för att det ska funka i Phpgedwiev, vidare till ett UTF-8 format. Vad som händer nu är att alla mina källor tappar sina ursprungliga namn, så att när jag tittar på källförteckningen  är alla källor listade S1, S2, S3 osv.  
Finns det någon här som har brottats med samma problem och kan ge något tips om hur jag ska bära mej åt?
 
mvh
/Anders

2004-01-30, 18:55
Svar #9

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:34
    • Visa profil
Anders, jag har ingen erfarenhet av PhpGedView men har du provat att exportera i ngt annat format? Min Släkt kan exportera i fler format.
 
Hälsningar
Peppe

2004-01-30, 20:16
Svar #10

Anders Hallkvist

Hej Per!
Tyvärr måste jag exportera i just Ansel, annars
hänger inte å ö ä med in i PhpGedview.
 
/anders

2004-01-30, 22:09
Svar #11

Anders Hallkvist

Får fylla på med att jag på något sätt lyckades lösa mitt ovanstående problem.
Jag exporterade från MinSläkt i Ansel-format, importerade till Anarkiv och sedan ut igen från Anarkiv i Ansel-format.
En omväg som jag inte begriper mej på,
men resultatet blev som jag ville :-)
 
/anders

2004-01-30, 22:17
Svar #12

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Anders,
Jag har upplevt samma sak. För att få namn på din källa måste du i MinSläkt gå in och redigera källan och där lägga in titel, författare osv. Det som MiS genererar är bara en förkortning ('ABBR' i GEDCOM).
Hans Rosenlund

2004-01-30, 23:48
Svar #13

Anders Hallkvist


2005-06-24, 12:38
Svar #14

Pia Hägg (Phgg)

Hej
Jag har mina uppgifter i Min Släkt, och kommer nu att få en gedcom fil med uppgifter från en funnen långväga släkting.
Jag vill ju samköra dem, och vet hur man gör, men hur gör jag med de personer vi har gemensamma i vårafiler.
 
Vilket sätt är lättast / bäst att göra på för att samordna informationen om dessa ca 5-8 personer?
 
MVH
Pia

2005-06-25, 11:07
Svar #15

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Att rensa bort en massa dubbletter ur släktdatabasen kan vara ganska besvärligt.
Därför brukar jag först läsa in gedcom-filen i en tom databas och tar bort alla personer som redan finns i min egen databas. Samtidigt får man naturligtvis flytta över eventuella nya uppgifter som kan finnas om dessa personer.
Därefter gör jag en export till en ny gedcom-fil på resterande personer och importerar denna till huvuddatabasen. Slutligen kopplas de nya personerna till rätt familjer.
Om gedcom-filen innehåller familjer med barn, där fadern eller modern redan finns i huvuddatabasen, men inte barnen, är det dock ofta bäst att importera även dessa föräldrar. Och sedan ta bort de ursprungliga personerna. Då slipper man koppla ihop en hel barnaskara med rätt föräldrar.
 
Hoppas detta blev någorlunda begripligt,
Kjell

2005-06-25, 21:54
Svar #16

Pia Hägg (Phgg)

Tack för tipset.
Jag kör på det.
 
MVH Pia

2005-08-21, 15:35
Svar #17

Kjell Asker (Kask)

Hej  
Jag undrar hur det går att exportera Gedcom-filer från Min Släkt 3.1b till Disgen 8 och tillbaka
Hälsningar
Kjell

2005-08-21, 22:54
Svar #18

Bo Nordenfors (Nob)

Från MinSläkt till Disgen 8 går bra, har ej provat att köra tillbaka.
 
Bo

2005-08-22, 22:10
Svar #19

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Kjell!
 
Jag tror inte på att hålla på och exportera mellan två olika program och sköta uppdateringar i bägge. Det är bäddat för dataförlust. Hanteringen av export och import av Gedcom är nämligen inte densamma.  
 
Jag vet t.ex. att notisanteckningar i Disgen inte följer med vid en export. Min Släkts notisanteckningar blir fotnoter i notiserna Disgen. Min Släkt klarar inte av dödsorsakerna i Gedcomfilen från Disgen. Disgen klarar inte av konfidentiella notisanteckningar trots att de finns med i Gedcomfilen från Min Släkt. Detta är de skillnader jag kommer på just nu.  
 
/Ann
Hälsningar
Ann

2005-08-24, 10:49
Svar #20

Kjell Asker (Kask)


2006-06-18, 14:19
Svar #21

Lisa Lundholm

Hej! Jag ska skicka in disbyt-utdrag och går in under arkiv, sen exportera, men då jag sen vill kolla det så syns inga siffror,dvs inga födelse/döds-år utan bara en massa namn. Vad gör jag för fel?

2006-06-18, 18:40
Svar #22

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Lisa,
 
Strunta i att kolla utdraget. Det är inte avsett att läsas manuellt, utan av ett dataprogram.  
Gör utdraget och skicka in det, så blir det rätt.

2006-06-19, 00:16
Svar #23

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Lisa, i en av de filer du får tillbaka, meddelas ev fel att rättas till nästa inrapportering.
 
Mvh
Gunilla

2006-06-23, 14:17
Svar #24

Utloggad Laila Noaksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2016-02-04, 09:00
    • Visa profil
Gunilla! Jag hade själv samma problem där jag inte fick med varken årtal eller socken var de var födda. Anledningen till varför fanns i att jag valt en för låg tillförlitlighet på mina källor. Prova igen med att ändra på just det stället så går det nog. Du kommer själv att se när du lyckas även om det är dataspråk. Jag har min släkt-programmet och det tog mig minst 5ggr + kontakt med dataföretaget innan det löste sig. Lycka till o Glad Midsommar MVH Laila

2010-03-16, 13:46
Svar #25

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:10
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Min fråga rör hantering av gedcom-filer i TNG (The Next Generation of Genealogy Sitebuilding) och i programvaran Min Släkt.
 
I vårt forskningsprojekt dokumenterar vi arbetsresultatet i det webbaserade släktforskarprogrammet TNG. I detta program skriver vi datum i formatet DD MMM ÅÅÅÅ. I TNG finns också möjligheten att skapa en gedcom-fil. Jag har gjort det några gånger och skickat till Disbyt och det har vad jag kan förstå fungerat utan problem. Men när jag har skickat en gedcom-fil till en annan mottagare som använder programvaran Min Släkt för att importera underlaget så säger de att det är fel på filen och de måste göra manuell importering av datum eftersom de står inom parantes och enligt den analys som Min Släkt gör är datum skrivna i textformat. Är det så att Min Släkt inte klarar av att importera formatet DD MMM ÅÅ? Kan man ändra någon inställning i Min Släkt?
 
Om man öppnar gedcom-filen och ser hur det ser ut då finns det inte några paranteser eller andra konstigheter utan det uppträder tydligen vid importen i Min Släkt.
 
Vi är tacksamma för synpunkter och tips.
Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

2010-03-16, 14:01
Svar #26

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Du kan börja med att validera GEDCOM-filen. Har inte länken här, men det ska finnas nåt litet gratis-program för ändamålet.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-03-16, 18:14
Svar #27

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:10
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Claes-Göran!
 
Menar du Viewged.zip så har jag använt den och då ser filen bra ut.
Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

2010-03-16, 19:01
Svar #28

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Den känner jag inte till. Tänkte mer på gedcheck.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-03-16, 21:50
Svar #29

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:10
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Jag har fått veta av Henrik Dannberg att programvaran MinSläkt importerar datum angivna enligt  
GEDCOM-standarden DD MMM YYY.  
Om inte datumen har detta format importeras de som fritext, inom parentes.
Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna