ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 september, 2010  (läst 1703 gånger)

2010-09-11, 12:28
läst 1703 gånger

Sten Magnusson

Kom just på ännu en sak.
 
Jag ska nu kolla min datorklocka när detta postas och jämföra med vad som står i inläggets rubrik Postat lördagen Postat lördagen 11 september 2010 - ....
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-11, 12:57
Svar #1

Sten Magnusson

Tiden verkar stämma och serverklockans tid är väl den tid som visas i raden när inlägget postas?
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-11, 14:25
Svar #2

Sten Magnusson

Nytt senaste dygn visas f.n. normalt. 192 poster.
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2010-09-11 14:30)

2010-09-11, 15:33
Svar #3

Sten Magnusson

Vid ett inlägg jag skrev nyss på annan plats här i Anbytarforum kom den aktuella diskussionen upp  direkt efter postningens avslutande.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-12, 12:15
Svar #4

Sten Magnusson

Jag kom på ännu en sak.  
 
Utgår de e-postaviseringar som från Anbytarforum, från samma server som denna sida ligger på?
 
Kan den servern vara någon orsak till inloggningstrasslet?
 
F.n. verkar det åtminstone för min del vara fördröjning tidsmässigt. Likadant med sökresultatslistorna.
 
Se också här  
 och med början här
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=113052&post=1020019
och Rötters förstasida.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-12, 15:27
Svar #5

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:10
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Funktionen som Eivor nämner att när man börjar fylla i användarnamn, så kommer resten upp och klickar man OK, så blir användarnamn och lösenord ifyllt, är webbläsarens funktion som styrs av inställningar i webbläsaren. (För mig har den funtionen slutat fungara sedan lång tid tillbaka, när jag la in lösenord för att komma in i Windows. Jag tycker att mina inställningar är rätt.)
 
Funktionen i Anbytarforum fungerade så att användarnamn och lösenord fylldes i automatiskt så fort jag öppnade sidan. Jag behövde inte göra någonting. (Det fortsatte att fungera, även när Internet Explorers funktion slutade fungera.) Det har nu slutat fungera i Anbytarforum, troligen efter söndagen som nämnts ovan.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2010-09-12, 16:52
Svar #6

Sten Magnusson

När jag backade hit från en annan sida fungerade det som jag tidigare nämnt. fönstret är i en spalt/ram. Däremot torde dessa problem vara relaterade till den/de server/servrar som Anbytarforum, Rötter m.fl. ligger på.
 
Varför står det då annars på Rötters förstasida bl.a. att
Flera användare av Anbytarforum och Förbundsform har de senaste veckorna uppmärksammat att det i dessa forum uppträder en del konstigheter.
Bl.a. kan vid enstaka tillfällen en blank sida komma upp när man söker på senaste dygn i Anbytarforum. Användarnamn och lösenord ramlar bort, men de fungerar då man skriver in dem vid varje tillfälle. och på Anbytarvärden meddelar 15/9-2010 bl.a. att
 
Backupen hade tydligen misslyckats och hängt sig.
 
Det torde väl innebära att det är servern som är orsak till den senaste månadens trassel.
 
Hur ofta sker backuper? Då sådana brukar göras måste väl alla datorer kopplade till ett nätverk vara frånkopplade just för att undvika att backupen hakar upp sig? I vilket fall som helst brukar det väl vara problem att komma in på webbplatsen?
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-12, 20:19
Svar #7

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Discus användes som bekant även i DIS-forum.
Där har vi funktionärer kunnat söka efter inlägg gjorda sen senaste sökningen.
Denna inloggning tappade uppgifterna samtidigt som Anbytarforum.
Även tidigare har dessa uppgifter varit borta stundtals i DIS-forum, men nu har även ytterligare ett problem inträffat där.
Om man får en sökträff på inlägg i den särskilda avdelningen Funktionärsforum måste man (jag) logga in en gång till.
Övriga sidor jag besöker, typ SVAR, Genline mm, kommer ihåg inloggningsuppgifter utan problem.
Och nu måste jag ånyo ange uppgifterna för att posta detta inlägg.
Lösenordet kommer inte upp automatiskt när användarnamnet anges.
Om jag däremot glömmer ange inloggning vid förhandsvisning så kommer lösenordet i den inloggning som då ramlar fram.
Och då min genväg hit går direkt till sökramen, så ligger det i en ram utan meny till vänster.

2010-09-13, 10:09
Svar #8

Sten Magnusson

Det var därför jag som sagt har funderat på om det kan ha något gemensamt och att ramhanteringen skulle kunna vara en bov i det hela. Om man gör inloggning på Arkivguidens Forum går det bra och när inlägg postas kommer alltid diskussionen tillbaka. Nu var det visst något liknande trassel för ett par tre år sedan på Anbytarforum, se Anbytarvärden meddelar. Driftstopp m.m.
 
Vad jag förstår hade det visst att göra med något fel i Discus programvara eller internminnet på servern?
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-13, 11:06
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nyss försökte jag logga in genom att fylla i mina uppgifter (skrev jag ett e, så kom mitt namn upp, men inte lösenordet), och så klickade jag på registrerade användare, vilket jag alltid brukar göra. Nu fick jag veta att min sökning var för vid, så det gick inte att få fram något resultat.
 
Detta har jag råkat ut för någon annan gång och då har jag vanligen glömt att fylla i registrerade användare, men så var inte faller nu.  
 
Detta är väldigt irriterande, och minskar i hög grad lusten att titta in på Anbytarforum. Särdeles som jag nu får fylla i alla uppgifter igen, för att kunna posta detta.

2010-09-18, 14:40
Svar #10

Sten Magnusson

Jag skulle nyss kolla om det skett någon ändring i användarprofilen eftersom jag trots att jag deltagit i Anbytarforum/Landskap/Värmland/Socknar/Gräsmark inte fått några e-postaviseringar. Detta är förbockat.
 
Vad hände? Loggar in med namn och lösenord och möts av Webbsidan kan inte visas.
 
Borde det inte finnas någon avdelning för driftstatus så alla kan få del av den informations rörande eventuella uppdateringar, felsökning på servern, driftproblem, när det kan åtgärdas m.m.?
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-18, 15:13
Svar #11

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Sten, att man får upp Webbsidan kan inte visas kan ju bero på ganska många olika orsaker. Jag får intrycket av att du Sten har mycket mer problem med just sidvisning än vad andra har. Har du koll på att det inte föreligger några problem i din ände? Occam's razor du vet!?
 
För egen del har jag inte upplevt något annat problem med sidvisningen än när nytt senaste dygnet hängde sig för ett tag sedan.

2010-09-18, 18:25
Svar #12

Sten Magnusson

Nåväl, det har nu varit problem för många andra förutom undertecknad i flera veckor och i och med att det faktiskt står så på Rötters förstasida och att t.ex. flera andra råkat ut för det här trasslet med olika tekniska saker i samband med inloggningar m.m. torde det knappast i första hand bero på de enskilda användarna.
 
Därtill kan jag tillägga att webbsidevisningen för min del krånglar enbart på Anbytarforum då jag försöker logga in på det sätt jag nämnt tidigare och vid postning av inlägg.
 
Det vore väl inte så orimligt med löpande information om tillståndet. Kruxet är ju att Anbytarforum av och till råkat ut för dylika saker genom åren och att det t.ex. kan vara överbelastade servrar m.m. är  väl inte så konstigt med tanke på att det f.n. skrivs 70.000 - 110.000 debattinlägg/år.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-18, 19:04
Svar #13

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se
Jag använder som operativsystem Ubuntu och webläsare Firefox, jag har inte haft några som helst problem med Anbytarforum.
Nu har jagt lagt till en rad till detta meddelande utan att behöva skriva in mina inloggningsuppgifter
 
(Meddelandet ändrat av akewa 2010-09-18 20:36)

2010-09-18, 19:13
Svar #14

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har fortfarande ingen inloggning utan att hålla på och skriva in mina uppgifter för varje gång. Upptäckte nyss att om jag vill ändra något i ett inlägg som jag nyss skickat iväg, så måste jag logga in på den sidan också, alltså den där jag ser mitt inlägg och kan ändra i det, så var det inte förut. Precis som jag måste skriva in uppgifterna för att kunna posta inlägg.
 
Om jag loggar in från vilket annat program som helst, och fyller i mina uppgifter, och klickar för att jag vill ha senaste nytt som registrerad användare, så får jag ungefär varannan gång meddelande om att jag sökt med för vida parametrar, och ombeds att göra om. Varannan gång kommer de senaste inläggen efter förra sökningen upp, detta är också frustrerande.
 
Jag har fortfarande en dator med XP och Firefox 3.6.9 och inga ändringar är gjorda.

2010-09-18, 20:31
Svar #15

Sten Magnusson

Här kan jag tillägga att jag numera även har det problem Elisabeth nämner här ovan att återinloggning måste ske vid ändring av inlägg och så har det aldrig varit innan.
 
Det är ju serverproblem enligt den information som dök upp 10/9-2010 på Rötters förstasida. Åtminstone tolkar jag det så.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-18, 21:20
Svar #16

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag har nu gjort en sökning 60 dagar tillbaka i tiden och det är bara du Sten som påpekar att det är ett återkommande problem med att det kommer upp Webbsidan kan inte visas. Om det är så att fler än du Sten av de mer än 12 000 användarna har problem med att webbsidorna inte visas så är det ju förvånansvärt tyst om det?
 
Problemet med icke sparade lösenord ter sig ju så att när man väl plitar ned sitt användarnamn och lösenord kommer man ju in på sidorna!?
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2010-09-18 21:34)

2010-09-18, 21:31
Svar #17

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Sten Magnusson:Nåväl, det har nu varit problem för många andra förutom undertecknad i flera veckor och i och med att det faktiskt står så på Rötters förstasida och att t.ex. flera andra råkat ut för det här trasslet med olika tekniska saker i samband med inloggningar m.m. torde det knappast i första hand bero på de enskilda användarna.  
 
På Rötters förstasida står det Flera användare av Anbytarforum och Förbundsform har de senaste veckorna uppmärksammat att det i dessa forum uppträder en del konstigheter.
Bl.a. kan vid enstaka tillfällen en blank sida komma upp när man söker på senaste dygn i Anbytarforum. Användarnamn och lösenord ramlar bort, men de fungerar då man skriver in dem vid varje tillfälle. I texten står det ingenting om det problemet som du upplever med Webbsidan kan inte visas. Där nämns den blanka sidan för nytt senaste dygn som jag tror alla drabbades av, men som nu verkar vara avhjälpt och så nämns problemet med lösenorden.
 
Jag har inge bra förklaring till varför det bara drabbar dig och bara på AF/FF, men jag tycker det verkar ologiskt att det skulle vara ett problem kopplat till servern. Prova att ta hem andra webbläsare (Firefox eller Google Chrome) och testa om du upplever samma sak med dem. Är det ingen skillnad skulle nog jag börja fundera på kvalitén på uppkopplingen...
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2010-09-18 21:36)

2010-09-18, 21:43
Svar #18

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det där med blank sida beror på det belastningsproblem som jag nämnt tidigare. Det händer lite då och då, oftast på kvällstid. Servern är exempelvis ganska lastad när jag skriver detta. Samma problem kan nog ge det websidan kan inte visas som du ser, Sten.
 
Att det blir en blank sida beror på att den genereras automatiskt och är servern tillräckligt lastad blir det ibland en tom fil istället för en med de nya inläggen.
 
Orsaken till att användarnamn och lösenord ramlar bort för vissa är inte känd. Det är inte omöjligt att det indirekt har med belastningsproblemet att skaffa, fast jag kan inte inse hur..

2010-09-18, 21:50
Svar #19

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Elisabeth, en dum fråga kanske, men du är säker på att Sökning efter enskilda ord inte är ikryssad när du söker enligt ovan? Den är ju det som standard men ska kryssas ur automatiskt (via javaskript) när man klickar i rutan för registrerad användare.

2010-09-18, 22:11
Svar #20

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Daniel, jag tog en koll när Sten har påpekat att han har haft det problem han beskriver, jag hittar följande inlägg:
 
Onsdag 11.32
Lördag 09.42
Fredag 07.15
Onsdag 05.00
 
Ingen av dessa tider kan ju vara särskilt hårt belastad av trafiken här i Sverige och jag har svårt att tro, men du får rätta mig Daniel om jag har fel, att trafiken från Nordamerika är något som tynger AF.
 
Vad har du för uppkoppling Sten?
 
För några år sedan hade jag liknande problem som dig och det återkom vid fuktig väderlek. Det visade sig att kopplingsplinten närmast mitt hus var orsaken. Men ett sånt problem förklarar ju inte varför du bara upplever det på AF, om det inte är en slump!?
 
Den sida som anger Webbsidan kunde inte visas är den genererad av AF's server eller av webbläsaren?

2010-09-18, 22:23
Svar #21

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Lasten kommer inte från trafiken in till servern, utan det är databasservern (mysqld) som tuggar väldigt länge på en viss fråga till databasen. Ibland ligger det flera sådana frågor och kör, och det är då det börjar gå trögt. Problemet (som inte fått någon lösning hittills) är varför denna databasfråga som ser alldeles oskyldig ut tar sådan fruktanvärd tid i vissa fall.

2010-09-18, 22:33
Svar #22

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Men med mer trafik in i servern ökar väl frekvensen av den krånglande frågan till databasservern? Vad är det fråga som ställer till problemen om man får fråga?  
 
Glöm min sista fråga, kanske inte är så bra att det kommer ut...
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2010-09-18 23:02)

2010-09-18, 22:48
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Daniel, när jag klickar in på registrerad användare, så blankas Sökning efter enstaka ord, och så ska det ju vara så det fungerar.
 
Jag har ju diverse abonnemang på andra databaser, och de fungerar precis som de ska och kommer i håg mitt lösenord etc. Fast det är ju inte Discus-databaser, men jag har inte haft detta problem med DIS-Forum heller, fast där loggar jag inte in så ofta.

2010-09-19, 11:44
Svar #24

Sten Magnusson

Inloggning via länk till Användarkonto i spalten till vänster har nu varit otillgänglig åtminstone ett dygn.
 
Har någon mer råkat ut för detta trassel?
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-21, 23:20
Svar #25

Sten Magnusson

Användarkonto fortfarande otillgängligt enligt ovanstående beskrivning.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-21, 23:47
Svar #26

Björn Jönsson

Länken som Sten beskriver ovan, samt efterföljande inloggning, fungerar alldeles utmärkt.
Stens problem kan vara den webbläsare han använder. Jag har Internet Explorer 8.
 
/ Björn

2010-09-22, 00:29
Svar #27

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Instämmer med Björn, Firefox 3.6.10.

2010-09-22, 06:47
Svar #28

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Sten,
 
Det är inte anbytarforum det är fel på. Det är din dator, eller hur du handskas med datorn.
 
(Meddelandet ändrat av Janj 2010-09-22 06:48)

2010-09-22, 08:27
Svar #29

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Mina inloggningsproblem (dvs. den förändring som uppstod i början av september) finns fortfarande kvar, oavsett webbläsare.
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna