ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avrättade personer  (läst 1389 gånger)

2001-12-04, 08:59
läst 1389 gånger

Stefan L.

Hej!
Jag är osäker om det går att lägga in en avrättning från 1300-talet i delen avrättningar på www.genealogi.se.
 
I boken Bönder, knektar och krigare (kommer inte ihåg direkt titeln) skriven av en av mina f d lärare på Uppsala Universitet----Christer Öhman.
 
Det gäller kättaren Botulf som 1302 blev dömd att ta tillbaka det som han påstod att brödet o vinet inte var Jesus kött o blod.  Det var efter att biskopen från Uppsala hade kommit till Gottröra som han dömdes till bättring. Det höll i sju år innan Botulf kom igång igen och de försökte på nytt får honom på bättre tankar.
År 1309 eller 1311 dömdes han slutligen till döden och brändes på bål.
 
Stefan Lundgren
 
(Detta meddelande flyttades hit den 25/3-2009 från Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

2003-12-06, 15:22
Svar #1

Lotta Nordin (Lotta)

Det finns en stackars gotländsk flicka med under denna rubrik i Rötter som tydligen inte blev avrättad, Per Jönssons dotter Kirstin år 1670 (för tillfället den femte notisen man får upp).

2003-12-06, 17:58
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Vi har beslutat att låta dessa avrättningar som aldrig blev av få stå kvar, bland annat för att det kan vara så att någon redan tagit del av uppgiften som visat sig vara felaktig.

2008-04-09, 13:57
Svar #3

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Hej!!!
 
 
Nu vet jag inte om det är en rätt plats att skriva inlägget, men jag få se om vad det blir för följder.
 
När jag försökte posta ett fall av avrättning i Rasbo socken 1721  i Uppland så misslyckades jag. Vad var det som hände?
 
 
 
Drängen Per Mattsson, 19 år, blev avrättat sedan han hade blivit påträffat när han stod bakom ett sto av en mjölnare som råakde komma förbi då. Under hans avrättning kom mycket folk och det fanns t o m folk som klättrade upp i träden.
 
Se mer i min artikel om händelsen.
 
http://okandahandelser.blogspot.com/2008/03/19-rig-drng-dmd-till-dden.html
 
Stefan
 
(Detta meddelande flyttades hit den 25/3-2009 från Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

2010-04-03, 00:11
Svar #4

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jag har försökt bidraga med fall till avrättningsdatabasen och det blir rödmarkerad i såväl användningsnamnet som lösenordet. Går det inte att lämna bidrag när man enbart är registrerat medlem?
 
Stefan

2010-04-03, 10:16
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Stefan!
 
Det användarnamn och lösenord, som du har i AF kan du inte använda i databaserna, som du finner på Rötters första sida. Jag kommer inte ihåg så här på rak arm, men är det inte så att du kan enbart kan använda ditt förnamn och efternamn, när du skickar iväg ditt bidrag?
 
Det användarnamn och lösenord, som efterfrågas där, är det man skaffar genom Forskarkatalogen, men det går lika bra att använda sitt vanliga namn. Samma sak gäller även för Porträttfynd. Skriv namnet på första raden.
-----------------------------------
Jag var in och kollade och det är som jag beskriver det. Läs på beskrivningen strax ovanför där du skriver in ditt namn i Avrättade. Där kan du också klicka på Forskarkatalogen, om du vill skaffa dig ett speciellt användarnamn där.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-04-03, 17:37
Svar #6

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Då testar jag det som du beskrev.
 
Jag har ju ett användarnamn redan, måste jag skaffa mig ett nytt och är det så som du menar?
 
Stefan

2010-04-03, 17:47
Svar #7

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Nu har jag iallafall lyckas, kanske jag hade lite för bråttom att skriva alla uppgifter, men nu är det fixat.
 
Tack!!!
 
Glad påsk!!!
 
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna