ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigrantforum  (läst 3623 gånger)

2003-08-14, 09:27
läst 3623 gånger

Christian Andersson

Hej Ted.
 
Hur i hela världen kan Emigrantforum var det bästa namnet? Det är ju inte ens korrekt. Hur tror du våra engelskspråkiga läsare ska kunna hänga med i dina tankebanor? Du associerar till förhistoriska folkvandringar. Tror du att Migrationsverket gör det också? Begreppet migration används även nu för tiden. T.ex. i data/telekom världen när man flyttar individer från en databas till en annan. Så det borde nog passa rätt bra även på vår databas!
 
Så därmed bör MIGRATIONSFORUM vara det bästa namnet, eftersom EMIGRANTFORUM inte leder tanken i rätt riktning då det endast är rätt till 50%.
 
Mvh Christian

2003-08-14, 17:01
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
På Migrationsverkets hemsida finns följande förklaring av ordet migration: Personers rörelse mellan länder, d.v.s. in- och utflyttning. Verket talar således inte alls om något historiskt eller förhistoriskt begrepp. Verket har helt enkelt anpassat sitt namn till vad man sysslar med, personers rörelse mellan länder. Borde inte Emigrantforum kunna anpassa sitt namn på samma sätt? Det verkar väl en aning inkonsekvent - för att inte säga förvirrande - att RÖTTER ger ett ord en annan betydelse än det egentligen har.

2003-08-14, 18:56
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu har vi gjort en del ändringar i Emigrantforum enligt följande:
 
1. Text som skrivs in i fritextfältet (Övrigt) behåller radbyten. Det betyder att man inte ska använda html-koder som
 eller . Då blir det fel.
 
2. Det är nu möjligt att länka direkt till Porträttfynd genom att bara ange numret på bilden och ett extra P. Länken #1234 länkar inom Emigrantforum, men länken #P1234 länkar till Porträttfynd. Finurligt, eller hur?
 
3. Om ingen dödsuppgift finns angiven skrivs nu inte ens ledtexten Död: ut.
 
Några små buggar har också justerats.

2003-08-15, 10:20
Svar #3

Jenny Söderström

Har skickat in tre bilder till Emigrantforum, och när jag läste instruktionerna stod det att bredden skulle vara cirka 400 pixlar. Jag tog en bredd på 500 pixlar på en av mina bilder, eftersom den är kvadratisk och jag tyckte att den blev lite väl liten och fjuttig annars. (Och det stod ju faktiskt cirka.) Ser nu att instruktionerna har ändrats till en bredd på 350 pixlar för stående bilder och 450 för liggande, och mina bilder har förminskats. Speciellt den som var på 500 pixlar från början ser väldigt dassig ut. Skulle gärna vilja göra om mina emigrant-inskick för att få till bättre bilder, och vill då gärna få ta en bredd på 450 pixlar på den kvadratiska bilden. Är det okej?

2003-08-15, 10:35
Svar #4

Karin Björkholm (Karin)

je_s_so@hotmail.com  
 
Våra Holm-släktfotografibilder som vi har lagt in hos oss i USA finns inte kvar längre.De har nog börjat ta betalt för den tjänsten, det är bara texten kvar.
 
Försöket var inte alls så dumt

2003-08-15, 13:06
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det hade tydligen blivit lite fel när det gäller bildernas storlek i Emigrantforum; inställningarna från Porträttfynd hade följt med.
 
Nu har vi ändrat så att bilder i Emigrantforum får vara max 550 pixlar breda, och de måste ha en bred på minst 300 pixlar.
 
Jenny, du kan skicka över bilderna till mig, så byter jag ut dem.

2003-08-17, 21:31
Svar #6

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej!
Jag har gjort mina första två inlägg i emigrantforum.
När jag lägger upp den första maken vet jag av naturliga skäl inte vilket nummer den andra kommer att få.
Kan jag gå in och lägga till detta nummer i grunduppgifterna eller är det tänkt att man ska använda en kommentar på sitt eget inlägg för att lösa detta?
 
Ang. hänvisning från platser till inläggen: Är det bara födelseplatsen som dyker upp i hänvisningen? Vid emigration till Brasilien fick jag inte upp någon länk via 'Brasilien' till mitt inlägg.
 
Jag tycker emigrantforum är jättesnyggt gjort.
Möjligen skulle man kunna lägga in en inmatningsruta för platsen i det land som personen flyttar till?!  
Vi som har litet bråttom att trycka på 'SKICKA' kanske annars missar det även om platsen är känd.
 
MVH
Barbro

2003-08-19, 10:12
Svar #7

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Jättefin applikation Emigrantforum. Jag kommer att bidra med en hel del ut- och invandrare vid tillfälle.  
 
Håller med om synpunkterna att basen borde heta Migrantforum, eftersom det rör sig om en in- och utflyttningslängd till och från Sverige. I svenska ögon är ju en person som lämnar landet en utvandrare medan samme person i det nya landet är en invandrare.
 
Vad gäller källor i all historisk forskning så måste användaren alltid inta en kritisk hållning. Hellre en inte helt 100% notis en ingen alls. En sådan notis är ju alltid ett upplägg för vidare forskning som sedan kan vederlägga om den ursprungliga notisen är korrekt eller inte.
 
Jag är bosatt i Luxemburg och bistår gärna med forskning kring personer som har anknytning hit.
 
m v h
 
Per

2003-09-04, 14:41
Svar #8

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Hmm, hur ska vi ha det med datumen egentligen? Fattar inte varför ni använder det udda skrivsättet DD/MM/ÅÅÅÅ i inmatningsformuläret? Idag används väl nästan uteslutande ÅÅÅÅ-MM-DD!?
 
Apropos post #120 - I fritexten har jag genomgående använt ÅÅÅÅ-MM-DD, vilket jag tycker är tydligt, bra och sökbart. Dessutom blir det mer komprimerat, vilket behövs i den lilla textrutan. Ser dock nu att någon (eller programmet) ändrat detta i efterhand (Det blev dessutom lite fel på ett ställe). Inser att ex. död 20 maj 1889 mer låter som talspråk än om man skriver 1889-05-20, men 20 apr 1889 är inte direkt talspråk det heller.
 
Mitt förslag: Använd genom gående ÅÅÅÅ-MM-DD!
 
En annan sak: Användandet av *, f. och ? tycks ogillas!? Iaf har * bytts ut i mina inlägg. Det kan jag iofs ha mer förståelse för, men ange det då klart och tydligt så vi vet hur vi ska skriva!
 
Det kan inte vara särskilt givande att sitta i efterhand och ändra andras inlägg. Risken att det då blir fel är dessutom överhängande.
 
Jag tycker fortfarande att denna databas är en lysande id? ;)
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-09-04, 15:22
Svar #9

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag skall nog inte svara på frågor gällande Emigrantforum egentligen; men då likheterna med Porträttfynd är stora vill jag ändå påpeka att det under Instruktioner och hjälp /Skrivregler tydligt framgår att tilltalsnamn markeras med versaler och inte asterisk, att förkortningar skall undvikas (inga f./d. eller kors), och så vidare..
 
Att vi är inne och ändrar i inläggen tror jag inte är till någon nackdel; alla kan inte skriva helt 'rätt' alltid, och jag ändrar nog småsaker på de flesta inlägg i Porträttfynd; särskilt på de med längre texter - allt för att få det så enhetligt som möjligt..
Detta kan ibland innebära en del ändringar i hur man skrev ursprungligen; men att framförallt nyckelord (vid sökning) är skrivet korrekt och att ort/platsnamn normeras så gott det går tror jag enbart höjer kvalit?n på det hela ytterligare.
(Så hoppas ingen tar det som att man är en petimeter som ändrar stavfel och annat ibland.. :-)
 
Det här med hur årtalen skrivs lägger jag mig för enkelhetens skull inte i här.

2003-09-04, 16:06
Svar #10

Lotta Nordin (Lotta)

Borde inte nedanstående text finnas med i instruktionerna för Emigrantforum (jag kan inte hitta det där):
 
Det är nu möjligt att länka direkt till Porträttfynd genom att bara ange numret på bilden och ett extra P. Länken #1234 länkar inom Emigrantforum, men länken #P1234 länkar till Porträttfynd. (skrivet av Håkan Skogsjö i den här diskussionen).
 
Det är väl inte troligt att man letar här efter fler instruktioner?

2003-09-04, 16:14
Svar #11

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det datumformat vi försöker använda i RÖTTER som helhet (inklusive Anbytarforum) och i synnerhet i Emigrantforum är ”4 sept 2003”, alltså månadsnamnet skrivet med bokstäver. I Emigrantforum är detta extra viktigt för att undvika missförstånd när databasen blir tillgänglig på engelska. För amerikaner är datum av typen ”2003-09-04” lätta att missförstå (kan vara både 9 april och 4 sept), men ett datum skrivet 4 sept 2003 kan svårligen missförstås av svensk- och engelskspråkiga.
 
Datumformatet 2003-09-04 är utmärkt i vissa sammanhang, exempelvis vid listningar i kronologisk ordning, men i löpande text fungerar det sämre. Därför rekommenderar språknämnden just det sätt som RÖTTER använder (se Svenska skrivregler). I andra hand rekommenderas 4/9 2003. Datumformaten 4.9.2003 och 2003-09-04 bör däremot användas med försiktighet, enligt nämnden, eftersom de lätt leder till missförstånd och förväxlingar. Visserligen är det senare officiellt internationell standard men, konstaterar nämnden, det ”används nästan bara i Sverige”.  
 
Jag kan meddela att det inte ens används på det närbelägna och svenskspråkiga Åland. Frågan är om det över huvud taget används någon annanstans än i Sverige. Någon läsare som vet?

2003-09-04, 16:18
Svar #12

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
...och nu är instruktionerna kompletterade!

2003-09-04, 17:09
Svar #13

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag har inte Svenska skrivregler tillgänglig just nu. Ska man skriva månaden med tre bokstäver genomgående? Ser att september ibland skrivs sep och ibland sept. Varför då inte skriva ut juni, juli och mars, istället för jun, jul och mar?
 
Formatet ÅÅÅÅ-MM-DD trodde jag var en standard, men den kanske bara gäller i Sverige då ...
 
Peter, det är helt i sin ordning om ni ändrar på felaktigheter. Om det blir för mycket att ändra på är, som sagt, risken stor att det blir fel. Jag förutsätter att ni också kompletterar fälten upptill, under född och död etc, då det tillkommer ny information i kommentarerna.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-09-04, 17:17
Svar #14

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Slutklämmen här ovan om att ändra fasta fält efter nytillkommen kommentarinformation skall säkert kanske ske här i Emigrantforum, men något liknande i Porträttfynd finns ju inte, så där sker ingen ändring av löptexternas personuppgifter utifrån nytillkomna kommentarer..
 
(Håkan/Anna-Lena får ta till sig och svara på detta.)

2003-09-04, 17:59
Svar #15

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
De fasta fälten i Emigrantforum, exempelvis vad gäller född och död, ändras om nya fakta framkommer i gjorda. Samma gäller Porträttfynd även om de fasta fälten där är färre. Men exempelvis uppgift om fotograf kan ibland ändras på grund av gjorda kommentarer. Däremot ändras aldrig fritexten eller kommentarerna på grund av senare gjorda kommentarer.  
 
När det gäller förkortningar av månadsnamn rekommenderar språknämnden jan, febr, aug, sept, okt, nov och dec (och övriga oförkortade). I särskilda fall kan det vara behövligt att förkorta alla till tre bokstäver, men det är ingenting vi tycker är lämpligt i RÖTTER.

2003-09-04, 18:24
Svar #16

Per-Åke Svensson

När det gäller sätt att skriva datum och tid finns det en internationell ISO standard som heter ISO 8601 Data elements and interchange formats -- Information interchange -- Representation of dates and times. Den gäller bla som europastandard och svensk standard.
 
Den anger hierarkiskt fallande ordning alltså 2003-09-04 17:30:00 (med bindestreck i datumdelen och kolon i tidsdelen). Den innehåller dessutom regler för hur man lägger till information om tidszoner, osv.
 
Men som synes är standardens giltighet begränsid till Information interchange mellan datorer och i datorer för sortering osv, dvs inuti systemet. Den talar egentligen inte om hur man skall presentera datumet på skärmen för en mänsklig läsare.
 
För presentation har man i Sverige försökt att införa den hierarkiskt fallande ordningen som norm, alltså 2003-09-04. Den hierarkiska ordningen är ganska normal också i övriga Europa, utom England, men då ofta stigande, alltså 04-09-2003.
 
Som tidigare påpekats kan skrivsätet 4 sept 2003 knappast missförsås, men det är ingalunda naturligt för en engelsktalande person. Han eller hon skulle skriva Sept 4, 2003.
 
Dessvärre är det så att detta skrivsätt också förekommer i helt numerisk form, alltså som 09/04 2003 (och då använder man snedstreck!)
 
Jag anser därför att det är obegripligt att Svenska språknämnden rekommenderat 04/09 2003 som lämpligt. I internationell datumuväxling föreligger ju stor risk för missförstånd fram till år 2031, därefter kan man ju lista ut av storleken på talen vilken ordning som avses.
 
Förvirringen blir ännu större om man skriver årtalet med två siffror istället för fyra. Det här skrivsättet förekommer ibland och då är man ju verkligen ställd: 04/09/03.  
 
Det kan alltså tolkas: 4 sept 2003 (hierakiskt stigande), 9 april 2003 (hierarkiskt stigande med engelsk skiftning av dag och månad), 3 sept 2004 (hierarkiskt fallande) och möjligen 9 mars 2004 (hierarkiskt fallande med engelsk skiftning av dag och månad).
 
När det gäller datum utväxlas mellan engelsktalande och övriga delar av världen måste man alltid se upp.
 
Mvh/Per-Åke Svenson

2003-09-04, 18:43
Svar #17

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Särskilt noga bör man vara när det gäller amerikansk datumangivelse.
I USA använder man väldigt gärna formen MM/DD/ÅÅ(ÅÅ).
Då blir dagens datum 9/04/03.

2003-09-04, 20:11
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
På tal om skrivregler, som det hänvisas till från högsta ort här, så kan vi konstatera att namnet Rötter återigen SKRIKS ut i både rubriker och inläggstext här i Anbytarforum - helt i strid med både normala skrivregler och forumets ordningsregler som vi andra strängeligen uppmanas att följa:
 
Inga ord i versaler. Rubriker och löpande text skrivs alltid med små bokstäver (Bergström), aldrig med stora bokstäver (BERGSTRÖM).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-09-04, 22:56
Svar #19

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Per-Åke!
 
Visst har du rätt i exemplem du ger ovan, men jag har varit bosatt i England i 35 år nu och numera skrivs det mest; 4/9/03, 4th September,2003 eller 4 September 2003.  
 
 
Mvh/ Ann

2003-09-05, 00:15
Svar #20

Utloggad Leif Olsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2013-06-12, 00:02
    • Visa profil
Den ISO 8601 som Per-Åke omtaler som europæisk standard er ikke særlig udbredt i Danmark. Her skrives dato DD-MM-ÅÅÅÅ eller 5. september 2003.
M.v.h. Leif

2003-09-10, 22:16
Svar #21

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-09-11, 14:16
Svar #22

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu finns också en kinesisk flagga.

2003-09-15, 15:05
Svar #23

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Länkarna överst på emigrantsidan (Att söka efter in- och utvandrare) funkar inte ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-09-15, 17:21
Svar #24

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tydligen måste man ange Okänt landskap och/eller Okänt län för att det skall synas att födelseorten är Sverige (trots att Sverige är markerat). Missade det på #436 ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-10-11, 18:04
Svar #25

Lotta Nordin (Lotta)

Nu måste det vara nåt vajsing med bildfunktionen. Jag har försökt skicka in en bild flera gånger och får bara meddelande om att uppgifterna inte kunde sparas, och så står det enbart .jpg bilder. Min bild är jpg och den är 389 pixlar bred, 550 hög och 43,7 Kb stor.

2003-10-11, 21:15
Svar #26

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag testade att skicka upp en bild och det fungerade utan problem. Så vad det är som strular för dig har jag tyvärr svårt att säga.

2003-11-24, 11:49
Svar #27

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Är ganska säker på att kryssade för USA som dödsort för #570. När man tittar på uppgifterna ser det dock ut som om han dog i Sverige (Död: Okänd plats, Sverige). Då jag tänkte kommentera detta ser jag att det istället står Död: Okänd plats!?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2004-07-30, 08:05
Svar #28

Jan Ek (Janek)

När jag försöker lägga in uppgifter på Emigrantforum får jag beskedet dina uppgifter kunde inte sparas. Ett tekniskt problem?

2004-08-01, 12:13
Svar #29

Jan Ek (Janek)

Dina uppgifter kunde inte sparas
 
Jag får fortfarande inte lagt in uppgifter på Emigrantforum, är det bara jag som upplever detta?

2004-08-01, 12:47
Svar #30

Jessica Wahlén

Jag kan inte registrera mig ens: fel vid registrering.
Mvh, Jessica.

2004-08-01, 15:15
Svar #31

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Har Ni kontaktat Anna Lena om detta direkt, det är nog enklast..

2004-08-02, 07:27
Svar #32

Jan Ek (Janek)

Så fungerar det igen ... semestrarna är kanske slut i maskinrummet?

2005-07-09, 14:09
Svar #33

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Trots att jag angav födelseland som Sverige och dödsland som USA registrerades detta inte. Se Karl Lindwall. Det vore bra om ni kan korrigera detta. Synd att det inte finns en förhandsgranska där ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-04-09, 17:08
Svar #34

Anna-Lena Andersson

Hej!
 
Testar just vissa sökfunktioner angående Emigrantforum och hamnade här och testar om det går att göra inlägg!
 
mvh
Anna-Lena A

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna