ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Funktioner  (läst 853 gånger)

2004-02-06, 14:27
läst 853 gånger

Patrick Lindblom (Pipes)

Jag är imponerad över den kontinuitet som har visats över tiden här i Rötter och jag vill ge en eloge till de administratörer som ligger bakom.
 
Samtidigt tycker jag att jag saknar en hel del funktioner som finns i många andra seriösa diskussionsforum jag är med i. Jag hade hoppats att ett medlemskap i Rötters vänner skulle ge mig dessa, men måste erkänna att jag har anledning att vara lite besviken. Fast jag betalar väldigt gärna en hundring per år ändå, så koppla inte mitt inlägg främst till pengarna.
 
Följande skulle jag vilja se:
 
1. Visa nya meddelanden sedan förra besöket
En ovärdelig funktion som i kombination med de som redan finns (nytt senaste dygn/vecka) skulle skapa förutsättningar att verkligen hänga med.
 
2. Visa trådar med olästa meddelanden
Liknar 1. ovan, men visar alltså alla trådar med olästa meddelanden oavsett ålder. Kombineras förstås med en knapp för att markera en tråd som läst respektive markera alla trådar som lästa.
 
3. Bevaka tråd via e-post
Liknande funktion finns idag, men endast på översta nivån vilket är oanvändbart. Att däremot kunna markera vilken undertråd som helst med Bevaka denna tråd oavsett om jag har gjort inlägg i den eller ej skulle vara ovärdeligt.
 
4. Internpostsystem
Finns i de flesta forumprogramvaror idag. Det skulle göra det onödigt att skylta med sin e-postadress (vilket öppnar för spamrobotar m.m.) men ändå kunna internmaila medlemmar av Rötter. Sådan internmail kan förstås konfigureras till att vidarebefordras till riktig e-post och då kan vi både ha kakan och äta den. Suveränt användbart i andra forum jag är med i.
 
5. Bättre sökmotor
Sökmotorn idag känns lite luddig. I en bra sökmotor kan man välja om resultatet skall visas i form av inlägg eller under vilka ämnen man har fått träff.
 
6. Visa alla inlägg av medlem NN
Flera medlemmar skriver utsökt informativt och sakligt och det finns all anledning att läsa fler inlägg av sådana skribenter. Därför vore det kanon att ha en funktion för att kunna visa alla inlägg av en enskild skribent.
 
7. Ändra - SAMT RADERA - alltid öppen för medlemmar
Att bara kunna ändra ett inlägg under 30 minuter efter postning är inget vidare. Jag kan förstå tanken att om någon postar ett svar så skall man inte i efterhand kunna ändra inlägget så att det blir obegripligt. Men idag kan det hända att man av misstag skriver felaktigheter och det är mycket bättre att kunna ändra/ta bort sådant. Idag får man be anbytarvärden göra det. Nej, att kunna revidera och makulera sina inlägg borde vara möjligt. I andra forum jag är med i fungerar det så att om ingen ännu har skrivit ett svar till ditt inlägg syns det inte om du ändrar det, men om någon har hunnit svara läggs det till ett Ändrat xx-xx-xx kl. xx.xx av NN. Ändrat totalt N gånger som en fotnot till inlägget. Det vore en bra funktion.
 
Jag är förstås fullt medveten om att vilka funktioner man har är avhängigt vilken programvara man använder. Jag vet inte om Discus eller DiscusPro har dessa funktioner, men jag vet att det finns många andra programvaror också. Vilka tankar har redaktionen kring dessa frågor?
 
Tack för en fantastiskt bra resurs!

2004-02-06, 16:00
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Önskemål 1 fungerar om man är en av Rötters Vänner och har användarkonto, själv använder jag det hela tiden, dvs flera gånger per dag, och det är jättebra.

2004-02-06, 16:08
Svar #2

Patrick Lindblom (Pipes)

Jag har användarkonto men kan inte se nya inlägg sedan senaste besök någonstans. Jag har endast tillgång till Nytt senaste dygn och Nytt senaste vecka.
 
Var hittar jag det?

2004-02-06, 16:36
Svar #3

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Under rubriken  Funktioner - menyn Sök inlägg

2004-02-06, 18:15
Svar #4

Patrick Lindblom (Pipes)

Tack! Kanonbra!

2004-02-06, 20:16
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag instämmer helt i Patricks synpunkter. Anbytarforum har fungerat utmärkt, men det kanske vore bra att titta på vilka utvecklingsmöjligheter som finns.
 
Vilken version av Discus använder vi, och har några av de funktioner Patrick (och jag) efterlyser tillkommit i nyare versioner? Finns möjlighet att påverka utvecklingen av programmet?

2004-02-06, 20:17
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Utan att alls gå in på alla id?er ovan nu så vill jag bara fråga beträffande punkt 5 om du har testat den mer avancerade sökfunktionen Stora Släkt-Sök som nås från Rötters meny..?
Den klarar ju lite mer; väljer man 'Detaljerade svar' får man mer information, men dock inte det du efterlyser riktigt.. Jag tänkte bara tipsa om den ifall den inte var bekant alls. (Den omfattar dock lite mer än Rötter som synes.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna