ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fördröjning av inlägg  (läst 1397 gånger)

2009-10-18, 15:28
läst 1397 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har börjat roa mig (p g a Porträttfynds nedstängning) med att svara på folks frågor om sina anor. Det är både lärorikt och roligt att leta sig fram i kyrkböckerna efter svaret.
 
Nu senast vågade jag mig på att svara under Lappland. Utredningen tog lite tid, varför jag för säkerhets skull kollade upp om det kommit in något svar av någon annan, innan jag skulle sända mitt svar. Nix, det var fritt fram att skicka svaret.
 
Vad hände? Jo, nu ser jag att den frågande hade hunnit få tre eller fyra svar ändå, vilket inte syntes då jag skickade iväg mitt svar.
 
Har det alltid varit så här, att det skett en fördröjning innan själva inlägget uppenbarar sig synligt i AF?
 
Jag vet att man kan gå in och se på de blinkande pilarna under ämnen. Då får man se de senaste inlagda inläggen, långt före de blir synliga i AF.
 
Ska det verkligen behöva vara så?  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-10-18, 15:46
Svar #1

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det enda som är fördröjt är nytt senaste dygn som uppdateras var 6:e minut, och nytt senaste 3 dygn (en gång i halvtimmen vill jag minnas) och nytt senaste vecka (en gång i timmen). Ja, så måste det vara, annars går servern på knäna, och det har alltid varit så.
 
Däremot är respektive sida med inlägg inte fördröjd alls. Jag brukar själv öppna sidan med inläggen i två skilda fönster i Firefox, och så postar jag från det ena och kan därmed riskfritt uppdatera det andra så ofta jag vill.

2009-10-18, 16:00
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det tog bara 20 minuter cirkus, för detta inlägg att visa sig i Nytt senaste dygn. Ibland kan det dröja uppemot att par timmar.
 
Ja, jag gjorde så här, att när det var dags att posta, så öppnade jag ett nytt Rötterfönster och kollade där i Nytt senaste dygn om det var någon som hunnit posta något svar. Nej, det var det inte.
 
Så det där med att det skulle uppdateras var 6:e minut kan inte stämma. Okej, att det visar sig som en blinkade pil under ämnen, då kanske det stämmer.
 
Nu kanske det är så att många prenumererar på vissa ämnen, d v s de får mail, när något nytt inkommit.
 
Det kanske är så att servern går på knäna, men irriterande är det. Man får väl kolla de blinkande pilarna då. Det är säkrast så
Ann-Mari Bäckman

2009-10-18, 16:28
Svar #3

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det står längst ner på sidan Nytt senaste ... när den är uppdaterad. Nytt senaste dygn ska alltså inte vara mer än 6 minuter gammal. Är den det, kan det vara din webläsare som spelar dig ett spratt. Ibland fattar de inte att en sida har ändrats och då visas den gamla texten. Det borde inte inträffa här, men man vet ju inte. Ctrl+F5 brukar hjälpa i det läget.

2009-10-18, 16:55
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Menar du Sökningen utförd...?
 
Jag använder mig både av stugans och hemmets dator, en med Vista och en med Windows och jag märker ingen skillnad.
 
Om ingen annan märker samma sak, då har det väl, som du säger, med datorn att göra.
 
Tack för dit svar!
Ann-Mari Bäckman

2009-10-18, 18:17
Svar #5

Sten Magnusson

Här ett exempel. Jag postar detta och gör som vanligt, d.v.s. trycker på förhandsvisa/posta meddelande. Är jag nöjd med förhandsvisningen trycker jag på posta detta meddelande varvid det skickas iväg. Därefter backar jag till aktuell diskussion och då syns inte ändringen alltid. Då är det bara att högerklicka och trycka på uppdatera så dyker den uppdaterade sidan upp.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-10-18, 18:46
Svar #6

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Sten, om man backar tillbaka som du skriver så borde ändringen aldrig synas, för den sidan du har på skärmen då är en ögonblicksbild av diskussionen då du laddade ned den tidigare, den ligger lagrad i datorns arbetsminne. När du uppdaterar byts den lagrade sidan ut mot den nya.
 
Jag brukar oftast jobba med ett flertal flikar med AF samtidigt då kan jag använda en flik, som jag inte håller på och editerar i, för att kolla om det hänt något i den aktuella tråden.
 
Jag har förstått på snacket i forumet att de flesta använder Nytt senaste dygn för att kolla av vad som händer, men jag tycker att sökfunktionen Sökning genom datum med alternativet Registrerade användare är överlägset. Om jag har lösenordet sparat kan jag med ett knapptryck få fram alla nya (och inget annat) inlägg sedan jag senast kollade.
 
Här tror jag inte att det är någon fördröjning, Daniel får rätta mig om jag har fel!
 
Mvh
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2009-10-18 19:24)

2009-10-18, 19:28
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har också gjort det felet att backa och har då insett att jag bara ser den förra ögonblicksbilden. Därför öppnade jag ett nytt AF för att försäkra mig om att ingen redan svarat på frågan, men likafullt så kom fyra inlägg före mig.
Ann-Mari Bäckman

2009-10-18, 20:20
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ann-Marie,
Jag gör numera så här:
- Går in och skriver det jag får fram av frågan i svarsrutan.
- Innan jag postar, öppnar jag ett nytt fönster med AF och nytt senaste dygn och trycker därefter på Uppdatera/Reload eller vad det nu står (F5 är det i Explorer 8,0 , ser jag nu när jag kollar vid pilarna högst upp till höger i menyn.). Ser jag att ingen svarat, sänder jag iväg mitt svar.
Det brukar fungera....
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-10-18, 21:17
Svar #9

Sten Magnusson

Nå. Nu kollade jag detta idag och nu behövdes ingen uppdatering utan inlägget syntes direkt. Kan det möjligen vara så att om man har skickat ett inlägg med mycket text, att dröjsmålet blir längre?
Sedan kan det väl också vara så att det slumpvis kan bli flera personer som skriver samtidigt. I så fall är det väl klart att en och annan kan hinna posta sitt inlägg före de andra. Först till kvarn får först mala.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-10-18, 21:26
Svar #10

Sten Magnusson

Ett litet tillägg.
 
Är det inte bra om en fråga får flera svar som dessutom kan skilja sig något från varandra? Om en fråga får ett svar som kanske i och för sig kan tyckas riktigt kan det ju hända att detta svar kan innehålla felaktigheter.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-10-18, 21:58
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Sten!
 
Du har alldeles rätt! Det var inte så dumt tänkt. Det är ju inte alltid man skriver av rätt eller kanske tar med allt, vilket kanske någon annan gör. Ja, då var detta problemet löst  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-10-18, 23:49
Svar #12

Carl Szabad

Ann-Mari! Har du prövat att tömma cashen, som kan förorsaka att du ser en gammal söksida i stället för den nya? Under Verktyg > Internetalternativ > Ta bort (åtminstone för Explorer 7).

2009-10-19, 07:47
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carl!
 
Nej, det har jag inte gjort. Kan jag göra det, utan att det dyker upp några andra problem? Hur ofta behöver man tömma cashen då?
 
Det är alltså det som handlar om Historik, sparade lösenord och cookies? Jag har Explorer 8 hemma och där kanske det står likadant.
Ann-Mari Bäckman

2009-10-19, 07:54
Svar #14

Carl Szabad

Cookiena och lösenorden bör du nog spara, men temporära internetfiler, tidigare besökta webbplatser och formulärdata bör du tömma. Du samlar snabbt på dig tusen- eller kanske till och med tiotusentals temporära filer om du är en flitig surfare, så datorn kommer dessutom att gå lite snabbare med den åtgärden.

2009-10-19, 09:09
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vi har ett program, som heter CCleaner, som städar upp bland filerna. Undras om det har samma verkan, som man går in på verktyg och tar bort Cookies o d manuellt?
Ann-Mari Bäckman

2009-10-19, 12:31
Svar #16

Carl Szabad

Ingen aning, men det är ju gjort på ett ögonblick att radera sånt manuellt. Alla finurliga extraprogram som används för att snabba upp datorn brukar till slut få effekten att den havererar helt i stället.

2009-10-19, 12:55
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Usch, det låter otäckt! Jag har nu varit inne och tagit bort allt utom cookiesen och lösenorden. (Dvs jag klickade bort bockningarna på dessa och tog bort resten. Blev lite osäker där, eftersom allt var förbockat, skulle jag klicka bort bockarna eller ha dem kvar?)
 
Det kanske är detta som förorsakat att datorn till slut blivit så fruktansvärt trög.
Ann-Mari Bäckman

2010-09-12, 19:00
Svar #18

Sten Magnusson

Det är f.n. ca 10 - 15 minuters fördröjning från inläggets utskick till att det ramlar ner i e-postens inkorg. Likadant på listan över senaste dygn 3 dygn en vecka och då hjälper det inte med uppdateringsförsök av den typ man tidigare tog upp på denna diskussion.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-02, 22:08
Svar #19

Sten Magnusson

Ang. denna debatt, se även Hur fungerar Anbytarforum där ovanstående saker också nämns.
 
Mvh/Sten Magnusson

2011-10-18, 10:14
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bara för att inte behöva göra en ny rubrik, ställer jag min fråga här.
 
När jag ska skicka iväg ett inlägg, tar det så otroligt lång tid innan det har skickats. Nu sist tog det 1 minut och 40 sekunder!!!
 
Jag har inga övriga problem någonstans att öppna eller skicka inlägg eller kommentarer.
 
Om jag tröttnar på att vänta och klickar på skicka igen, ja då får jag upp att jag nyss skickat iväg meddelandet. Klickar jag på fortsätt (för att inte inläggen ska dubbleras) ja då är inlägget plötsligt på plats!
 
Är det någon fler som har problem eller är det något i min dator, som gör denna långa ivägsändningstid just för Anbytarforums inlägg?
Ann-Mari Bäckman

2011-10-18, 10:32
Svar #21

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Jo Ann-Mari, detsamma händer mig, men jag bryr mig inte. Lägger ner programmet med linjen
uppe i högra hörnet och fortsätter med ngt annat. Sen kollar jag och då är det OK.  
En mindre irritation tycker jag. Men det skall nog inte var så. Så kanske ngn ansvarig ser detta.
MVH
Stig

2011-10-18, 10:37
Svar #22

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Det tar alltid lång tid för mig också, vad det nu kan bero på. Fast det är inget större problem, bara man inte klickar på skicka en gång till. Klicka någon annanstans och gör något annat medan ditt inlägg laddas upp. Som du märkt fixar det sig.  
PS Du behöver inte gå ur Anbytarforum medan du väntar, utan kan fortsätta läsa någon annanstans.
 
(Meddelandet ändrat av Kristina1 2011-10-18 10:41)

2011-10-18, 10:44
Svar #23

Carl Szabad

Det har förmodligen att göra med att forumet blivit så omfångsrikt att det närmar sig gränsen för vad programvaran klarar av att hantera. Vi får tänka noga på vad vi skriver, så inläggen inte blir onödigt många .

2011-10-18, 12:41
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Oj hur ska det gå till ? Att dämpa sig menar jag.  
 
Ja, så brukar jag också göra, att passa på att göra andra nyttigheter, som annars får vänta.
Ann-Mari Bäckman

2011-10-20, 01:34
Svar #25

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Det har varit trögt innan i kväll
laddade upp ett nytt inlägg precis, tog kanske 10 sek
 
Lasse

2011-10-20, 06:21
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kanske Rötter håller på att braka ihop? Två kvällar i rad har jag inte kunnat komma in på Rötter. När det tar 4-5 minuter att skicka ett inlägg, då är det något galet, men nu har jag fått ett tips, hur jag ska göra, så jag slipper vänta på att processen ska var avklarad. Det ska jag testa nu
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna