ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp - rubriker  (läst 545 gånger)

2005-09-11, 12:28
läst 545 gånger

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Om man klickar sig fram till Läshjälp så finns en bra och tydlig diskussion om hur man ska rubriksätta:
 
Lägg upp rubrikerna enligt principen: Socken, typ av bok, årtal, samt GID-nummer (när du känner till detta). Ordet 'Genline' behöver aldrig skrivas då man ändå ser att det finns på Genline om det finns ett GID-nummer med..  
Detta förfarande underlättar för alla - dessutom kommer frågorna att sorteras sockenvis istället för att allt börjar med Genline..
 
När man så ska lägga upp ett inlägg och klickar på aktuellt landskap, och trycker på knappen Skapa ny diskussion så får man en ny instruktion för rubriksättningen:
 
Skriv en rubrik för den nya diskussionen:
Tänk på att en bra rubrik ger fler svar. Rubriken ska vara koncis men samtidigt ge läsaren en god uppfattning vad diskussionen handlar om. En efterlysning under Dalarna kan ha rubriken Anders Persson i Arvet, Ore, född 1780, alltså namn, hemort och födelsetid.
 
Jag tycker den första är att föredra, men vad gäller egentligen?

2005-09-11, 14:34
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Text nummer ett (som nog var ett försök av mig att vara tydlig en gång i tiden) gäller ju specifikt Läshjälpsfrågor, medan text två är den 'standardtext' som kommer upp överallt där man skapar en ny diskussion..
 
Jag tror ju inte det är så lätt att få upp en specifik (annan) text vid inlägg i en viss del av forumet, men man skall väl aldrig säga aldrig, så vem vet..  
 
Alternativet att skriva många skilda exempel förutom 'Anders Persson' i den texten lär nog inte bli så bra heller, då det nog blir för mycket instruktioner.

2005-09-11, 17:36
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Då förstår jag! Man kanske kunde hänvisa till Läshjälps-instruktionen i den allmänna instruktionen. Som det är nu blir det lite förvirrande.
 
I den typ av forum som Rötter är tycker jag rubriksättningen är mycket viktig - den kan försvåra eller förenkla avsevärt...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna