ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namnge personer i Porträttfynd  (läst 697 gånger)

2004-10-11, 17:20
läst 697 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag håller på att lägga ut kort i Porträttfynd från min mormors och farfars album.
 
Nu börjar jag verkligen bli tveksam om det passar sig att sätta ut namnen på de personer jag känner till. Tänk om någon släkting ser detta och absolut inte vill att t ex dennes släkting ska förekomma i porträttfynd, okej enbart som bild, men absolut inte med namn. Hur gör jag?  
 
Är det moraliskt rätt att göra så här? Kan jag fortsätta att sätta ut namn på de personer jag känner till och om någon anhörig opponerar sig, så får man ta bort namn och bild?
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-10-11, 18:25
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Ann-Mari,
 
Så länge det handlar om avlidna personer i ett album du har fått i arv, är du i din fulla rätt att publicera dessa. Dina släktingar kan knappast ha större rätt till dessa avbildningar än du själv, och du gör egentligen dem och inte minst framtida ättlingar en tjänst. Dessa porträttbilder kopierades i ett antal av varje, själva id?n var att dessa skulle spridas bland familj och vänner. Om någon annan skulle råka ha maken hjälper du till med identifieringen, och det är själva finessen med databasan som jag ser det.
 
Sen kan det ju finnas konflikter i en släkt som ligger på andra plan, och där får man bara använda sin egen värdering av dessa förhållanden. Hur någon skulle kunna bli stött över att finna sina förfäder presenterade på detta respektfulla sätt kan jag själv inte förstå. Jag skulle bli både glad och stolt. Men människor är givetvis olika.

2004-10-11, 19:08
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jan,
 
Jag själv blev jätteglad när jag fann min farfars bild i porträttfynd och att jag kunde hjälpa till att namnge denne okände man.
 
Att just ange namnen på min egen släkt känns korrekt, men problemet kom då jag skulle nämna namn på personer i min mammas hemby. Kanske deras släktingar inte vill att deras morfars eller farfars bild med namn ska finnas på internet.
 
Tack för ditt svar, som gör att jag fortsättningsvis kan skriva in namnen på de få personer jag känner till utan tveksamheter.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna