ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nya ämnen  (läst 2020 gånger)

2004-11-09, 14:20
läst 2020 gånger

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag skulle vilja ha ett nytt ämne - med underrubriker - som hette Gamla föremål eller något liknande. Parallellt med Gamla bilder alltså.
 
Som släktforskare börjar man ju undra över släktens gamla möbler, böcker och annat. Vem har det tillhört osv....?
 
Jag tänker mig underrubriker som möbler, böcker, silver, bruksföremål osv.
 
Själv har jag en del gamla saker jag undrar över och där jag skulle vilja kunna be om hjälp för att locka ur dessa förmål sina hemligheter. Att kunna lägga in foton blir säkert vanligt.
 
Gärna en beskrivning om hur man utformar rubrik - så som finns (men används för sällan tyvärr) under Läshjälp. Dvs en kort beskrivning av troligt geografiskt ursprung, föremålet och trolig ålder - t.ex. Skånsk kista från tidigt 1800-tal eller Silversked från Norrköping?.
 
Jag tror ett sådant ämne skulle ge väldigt spännande diskussioner.

2004-11-10, 11:40
Svar #1

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej Anders,
 
Låter som en strålande id? tycker jag!
Det finna alla möjliga underliga tingestar som man inte har ett hum om vad de användes till.
Hoppas bara det går att övertala gänget. ;-)
 
Hälsningar,
Helena i Södertälje

2004-11-10, 11:51
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Tack, den typ av frågor jag tänker på finns ju nu också, men hamnar olika.
 
Det kan ju handla om att få reda på vad saker använts till. Eller hjälp med att tyda stämplar, eller bedöma ålder.  
 
Helst bör det ju handla om föremål med släktanknytning - som morfars fars sjömanskista...

2004-11-10, 15:25
Svar #3

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Håller med dig Anders, jag har också en kista som jag förvisso ställde en fråga om för länge sedan här på forumet, men vart den frågan finns nu har jag ingen aning om  Ett ställe där man kan samla dessa prylar vore bra.
Böcker, stämplar och sigill. Bruksföremål med namnteckningar med mera hör ju verkligen till detta forum.
 
MvH Sari

2004-11-10, 17:15
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Att diskutera sina gamla släktföremål tycker jag också vore bra att ha en plats för. Jag har t ex ett gammalt kruthorn som gått i arv i släkten sedan 1700-talet. Finns det andra som har det också? Familjebiblar, emigrantkistor, gamla böcker osv, med en speciell släkthistoria, borde kunna diskuteras lika väl som gamla fotografier av miljöer och människor. Utöka helt enkelt avdelningen Gamla bilder till Gamla bilder och föremål och dela upp mellan dem på nästa nivå i hierarkin. Som sagt finns det nog en del diskussioner redan som kan flyttas till Gamla föremål.
 
Kanske någon anbytarvärd eller annan ansvarig är rädd att en sådan avdelning skulle utvecklas till ett allmänt antikvariskt forum, men jag tror inte det är någon större fara. I så fall är det väl bara att stämma i bäcken, t ex om det skulle komma in kommersiella inslag.

2004-11-10, 18:17
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Med Anders variant kan man börja fundera på saken. För alltför många nya huvudavdelningar skall vi ju inte ha.
Med tanke på hur vanligt det blivit att vi är duktiga på bilar av skilda slag så kan väl lite kruthorn och annat få vara med.. Ja, det är de ju redan, fast lite här och var som sagt..

2004-11-10, 18:24
Svar #6

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ja, det är väl utmärkt med Gamla bilder och föremål som sedan grenar sig vidare...

2004-11-11, 11:48
Svar #7

Jan Ek (Janek)

Är inte detta att uppfinna hjulet på nytt? Menar mig ha sett flera siter på nätet som just ägnar sig åt att identifiera gamla föremål (och ibland att värdera dem också), det är otroligt många som samlar, och intresset för antikviteter är rikt representerat. Nu hittar jag bare en sida som kanske gör just det som efterlyses i farten, men om det räcker kanske en länk på Rötters resurslista är nog? Svenska Antiknätets diskussionsforum.

2004-11-11, 13:21
Svar #8

Erik Holmlund

Jan Ek> Jan har helt rätt. Och länken du visar verkar ju helt lysande. Tack för den! Självklart bör man i första hand ställa frågor om antikviteter på forum där det finns experter på antikviteter och inte på Anbytarforum. Jag har letat en sån sida som Antiknätets forum utan att lyckats hitta nån bra sida, men nu ser jag att det finns en sån.  
 
Jag slängde ut en bild på Anbytarforum för tolkning av en signatur på en tavla som ärvts i släkten, men utan att få några svar som ledde mig rätt. Ska testa fråga på Antiknätet istället.
 
Anbytarforum bör vara vad det heter. Ett renodlat anbytarforum. Sväller det åt sidorna så måste tid och resurser för moderering och administrering läggas på sånt som inte är huvudsyftet, och det tycker jag är synd.

2004-11-11, 16:43
Svar #9

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag håller inte alls med. Det finns fler släktsidor än Rötter också...
 
Och en del Gamla bilder-frågor har fått sitt svar på andra sidor. Det kan väl inte innebära att vi ska ta bort det ämnet?
 
Jag tycker att det tillhör släktforskningen att vara intresserad av de saker som anorna lämnat efter sig.
 
Diskussionerna bör ju främst ha den anknytningen. Jag har t.ex en gammal kista med svårtydda bokstäver. Jag är ointresserad av kistan som antikvitet, men om jag kunde reda ut vem som ägt den skulle det betyda mycket.
 
Dessutom vet jag inte om det är något självändamål att hålla Rötter så litet och lättarbetat som möjligt. Tvärtom är det väl trevligt om det blir fler som söker sig hit och om det blir fler diskussioner.
 
Klagomålen om stiltje på Rötter är väl vanligare än motsatsen?

2004-11-29, 15:30
Svar #10

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Om någon missförstod så var faktiskt det här förslaget allvarligt menat. Jag skulle verkligen uppskatta ett ämne där jag kunde skriva och läsa om föremål med anknytning till min släktforskning.
 
Jag skulle därför uppskatta ett klart besked. Kommer mitt förslag att beaktas, eller förkastas.
 
Ett avslag accepteras, men likgiltighet är trist.

2004-11-29, 16:17
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag är inte likgiltig för något, men hinner bara med hälften av det jag borde denna höst verkar det som.  Skall försöka sätta en post-it-lapp på denna diskussion också..  (inget vettigt svar nu med andra ord)

2004-11-29, 16:23
Svar #12

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
OK, jag förstår!

2005-01-07, 16:41
Svar #13

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag vill inte vara tjatig, bara ge exempel på vad jag tänker mig...
 
Jag har nyligen - under ordet är fritt - lagt upp två frågor som visar vilken typ av diskussioner jag menar. (Skånsk stol, och Skånsk kista)
 
Dessa frågor hade inte fått rätt svar på ett forum för t.ex antikviteter. Bara här på Rötter hade jag kunnat få den hjälp jag nu fick med min stol.
 
Magnus Pålssons kunskap om släkterna i aktuella socknar tillsammans med de andras olika resonemang var väldigt värdefulla för mig.
 
Den typen av diskussioner om föremål med anknytning till släktforskningen skulle jag gärna se fler utav - och gärna under egen rubrik...

2005-01-08, 10:56
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Om det gäller att tyda inskriptioner på möbler, tror du inte att det kan platsa under Läshjälp?
 
Jag har själv haft ute en förfrågan på ett gammalt skåp under Läshjälp (tror det heter så).
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-01-08, 11:07
Svar #15

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jo, det skulle man kunna tänka sig. När det gäller min kista är det ju delvis det det är frågan om.
 
När det gäller stolen var det ju inte direkt eller enbart läshjälp ...
 
Det kan också finnas andra föremåls-frågor som inte alls har med läshjälp att göra.
 
Idag splittras dessa frågor på en mängd olika rubriker. Det finns inte ens en passande rubrik under övriga ämnen. Enda möjligheten är ordet är fritt och då är det nästan omöjligt att hitta tillbaka till frågan...
 
Vi har rubriker för frågor om döden, juridik, rekord, sex och sjöfart - men våra gamla föremål som tillhört de anor vi forskar kring får vi diskutera under ordet är fritt.
 
Jag tycker det är lite märkligt och trist, men jag vet att det finns på Peters post-it-lapp så jag väntar på bättre tider...

2005-09-23, 18:57
Svar #16

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det närmar sig ett år sedan jag lämnade mitt förslag. Det vore trevligt med ett besked - och hellre ett negativt än inget alls...

2005-09-23, 22:41
Svar #17

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Varför inte ha en rubrik som heter just gamla föremål eller äldre föremål. Jag har några ting som jag skulle kunna lägga där och jag är säker på att andra också har det.
 
Detta har ju faktiskt en del att göra med gamla seder och bruk. Tänker på bl.a. gåvor till bruden som förkom. Finns väl säkert skillnader från alla våra landskap.
 
Kan ju t.ex vara ett förmål som man inte har en aning vad det är och som kan ge en ledtråd till en anas liv.
 
Vore jättebra om det fanns någonstanns att samla alla dessa saker. För en gammal kista är ju inte bara en kista, oftast kan man ju genom utseendet, målningen och inskriptionen härleda den någonstanns.
Synd att din fråga glömts bort i cyberrymden.
 
Om inte anbytarvärdinnan vill att ämnet ska spåra ur så kan hon väl förtydliga vad som ska diskuteras under ämnet.
 
MvH Sari

2005-10-14, 16:03
Svar #18

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag avslutar härmed detta försök!
 
Själv är bäste dräng, och fortsättning följer via länktips...

2005-10-14, 16:33
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Jag tycker du kom med ett bra förslag, men det räcker tydligen inte att vara bara två tre stycken som önskar något (jag tänker på bakgrundsfärgen på porträttfynd :-(). Det skulle vara roligt att diskutera gamla föremål, som man undrar över, men suck, något svar får vi inte heller.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2005-10-14, 16:56
Svar #20

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jodå, Ann-Mari! Nu har du fått svar - på Länktips!

2006-12-06, 10:17
Svar #21

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Att även föremål kan användas som källor verkar bli alltmer accepterat.
 
I den utmärkta Handbok i konsten att skriva mikrohistoria tar Anna Götlind (professor i historia) och Helena Kåks upp bland annat detta.
 
Spåren av det förflutna - källmaterialet - kan vara av de mest skiftande slag: texter, bilder, föremål, byggnader, landskap eller människors minnen och berättelser.
 
Ett helt kapitel ägnas sedan åt Landskap och föremål som källor.
 
Kul!

2006-12-06, 11:49
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Jag ser ju med vilken lust och glädje man kan hålla på att diskutera detaljer på ett foto t ex. Det kan vara allt från prydnader, tapeter, klädsel, byggnadsstilar m m. Sådant som just var aktuellt för den tiden och kanske vittnar om när just det kortet var taget.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-12-06, 13:00
Svar #23

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ann-Mari, visst kan foton vara fantastiska källor.
 
I sin bok visar Götlind och Kåks också på mycket annat. Boken inleds t.ex med en reflektion kring Bönhus-Annas bruna tofflor.
 
Det innebär en öppen attityd mot det faktum att ett efterlämnat föremål kan lämna uppgifter om en ana likväl som en sida i en kyrkbok kan göra det. Jag tycker att det är en uppfriskande motvikt till kommentarerna ovan som tycker att sådant inte har på anbytarforum att göra utan skall diskuteras på sajter som behandlar aktiviteter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna