ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-09  (läst 1949 gånger)

2004-11-27, 12:44
läst 1949 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bra Peter, men utveckla gärna ditt förslag mer konkret. Mina inlägg har hela tiden haft som mål att man skall ta vara på dem som inte är så datavana, och/eller som inte släktforskat någon längre tid..

2004-11-27, 12:51
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Förvisso att jag frågar. Dock, i en butik är det väl mer naturligt med sågar på avdelningen verktyg än avdelningen bakning?

2004-11-27, 13:01
Svar #2

Peter Funke (Aningen)

Mina invändningar riktar sig inte så mycket mot de uppslag ni har kommit med, de är säkert konstruktiva och riktiga. Men det krympande utrymmet för Övriga ämnen/Ordet är fritt oroar mig, för jag tror att det finns en del kantbollar där som kommer att försvinna ut i tomma intet.  
 
Jag är övertygad om att det behövs något slags av frågehörna av enklare sak, kanske det t.o.m. går att använda metodikspalten i en något omvandlad form för nyanlända.
 
Sedan tror att det kan vara viktigt för många att ha utrymme för att associera i anknytning till ämnena, t.ex. att berätta om gammelfarmor utan att därför ha några frågor om henne. Kommer även deras inlägg att rymmas i det nya Anbytarforum som håller på att ta form? Att ett fåtal älskade ihjäl Kantstött Porslin behöver inte betyda att det inte finns ett behov av att få dela med sig av sina erfarenheter i annan form än den strikt hierarkiska.

2004-11-27, 13:03
Svar #3

Peter Funke (Aningen)

Anders 2, det beror ju på vilken butik det är! En bra expedit bakom disken fixar nog fram sågen åt mig även om den ligger i brödkorgen...

2004-11-27, 13:34
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Några rätt spontana kommentarer till Peter F:s förslag.
 
Frågehörna av enklare slag skulle i ett helt idealt forum med tydlig och lättförståelig struktur inte behövas, men dit kommer vi säkert aldrig! Jag nämnde tidigare att nu hamnar ibland inlägg under Ordet är fritt som sista utväg. En tänkbar möjlighet är att längst ner ha en rubrik typ Var ställer jag frågan? för helt nya och osäkra användare. Där ska alla frågor gå att ställa. Namnvalet som en fråga för att det ska vara en sista möjlighet om man inte hittar en bättre plats. Sedan är det upp till anbytarvärden att hålla konstant koll på denna, svara på frågor och flytta inläggen till sin bästa plats. Det bör inte ligga några frågor här någon längre tid.
 
Det andra förslaget, ett utrymme där man kan lägga ut texten om sin släktforskning, och kan associera fritt och delge sina erfarenheter, gillar jag. Varför inte en rubrik, överst eller under Närliggande ämnen, i stil med
 
Berätta din släkthistoria!
 
De enda regler som ska gälla där är att det inte ska vara rena efterlysningar, och historien ska ha anknytning till släktforskning.

2004-11-27, 13:37
Svar #5

Ingrid Wikberg

Angående Anders B svar: tack för din åsikt!  
MEN inom släktforskning använder väl vi ordet källa och inte litteratur: det handlar inte om akademisk forskning. Vi skriver enligt vedertagen norm att vi har den och den källan. Åtminstone hänvisar alltid jag till mina källoroch alla jag känner använder ordet källa.
 
Merparten av oss är amatörer och jag tror att det finns en stor majorietet som INTE hänger med i alla era planer. Jag håller med Rune i det. Man kan få en känsla av att just nu sitter ett gäng akademiker och vill skapa en 'site' som passar just dem utifrån deras universitetsvanor.
 
Anders Ryberg skriver: Alla är vi olika, det är därför denna diskussion förs, för att få in olika synpunkter.
 
HUR MÅNGA deltar i diskussionen?
 
De är lätträknade och de är samma personer som hela tiden nu tycker: jag tror att det ger fel signaler och att det uppfattas som von oben av många användare. OCH ni sitter och tycker till varandra hela tiden: det stänger andra ute.
Det är ett fåtal kvinnor som haft åsikter -kanske ser vi inte nackdelarna på samma sätt  som ni herrar -utan enbart fördelarna ?  
 
Dessutom har alla ni tidigare visat er negativa syn om dem som tyckte att KP var ett utsökt kompliment på denna sida;  
Ni har alltså skapat ert eget rykte så att säga.
 
Är det så konstigt då att folk blir oroliga?
 
Kanske hade det varit smartare om Peter ändrat det som uppenbart behövde ändras ( det behövdes nog inga långvariga diskussioner för att se vad som var ett måste ) UTAN att ett gäng bestående av samma herrar tycker. Det blir ju lätt lite av 'KP' även detta eller hur    
 
Kanske är det så att ni nu har tyckt färdigt?
Och Peter kan jobba.    
 
mvh
Inkan

2004-11-27, 14:47
Svar #6

Micael Granström (Micgra)

För mig var det varken glasklart eller särskilt intuitivt att den här diskussionen ligger under Datorprogram och teknik. Det hade varit mer logiskt om den legat under Ordet är fritt/Anbytarforum.
Ett exempel på att vi alla knappast har samma intuition eller ens logik. Vi pratar om kvinnlig och manlig logik men det finns nog också norrbottnisk och stockholmsk mm.  
Hur många nybörjare har skrivit sina synpunkter på organisationen? De allra flesta skräms nog bort av rubriken.
 
Dessutom, åtminstone jag går alttid in under nytt senaste dag/vecka och struntar i Ämnen. Hittar jag ingen rubrik som passar hur gör jag då som nybörjare.
 
Vill man ha synpunkter på en sån här sak så lägg ut en blänkare om den och försök få fler att delta. Här är det en handfull personer som tycker till och de kanske har fel logik och intuition för det stora flertalet.

2004-11-27, 15:05
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag tänkte bomma igen här ett tag (i brist på tid att 'vakta') eftersom jag misstänker att det spårar ur efter Inkans inhopp - men jag får nöja mig nu med att be dig Inkan upphöra med dina eviga påhopp på akademiker (som väl touchar 'hets mot folkgrupp' snart).
 
Som jag förklarat finns inga tankar på att blint göra som några få säger och tycker, men kloka synpunkter är alltid välkomna. Ja, okloka också eftersom det ju är ett fritt land vi lever i - men då forumet är modererat har jag förstås rätt att saxa om jag vill.  
 
'KP-tjafs' vill jag däremot att vi inte drar in i detta alls. Någon skrev också att det som skrevs om här var i linje med den 'allmänna uppstramningen av Anbytarforum' - men detta med att försöka strukturera upp en del saker som kommit att ligga på många olika ställen är ju för att det skall underlätta för de flesta (skriver 'de flesta' eftersom alla aldrig kan bli helt nöjda) och inte något som avser att strypa åtkomsten för de som inte exakt vet vart de bör vända sig. (Jag tycker detta syfte verkar helt uppenbart, men tydligen ligger det för mycket 'ont kvar' för att något skall gå att be om råd kring.. )
 
Vill dessutom bara kommentera att tillvägagångssättet att kika in via Senaste dygn/vecka förstås är bra när man vill se vad som hänt/tillkommit, men det är naturligtvis INTE rätt väg för att finna en rubrik för sin fråga..
-Kanske får jag förtydliga på något vis att Anbytarforums startsida med ämnesindelningen (http://aforum.genealogi.se/discus/) är den väg man lämpligen börjar sin vandring på (i synnerhet när man skall ställa en fråga).
 
En 'blänkare' ute i vanliga Rötter kan förstås var något att fundera på för att håva in en större grupps åsikter, men då måste vi nog ha andra resurser att ta hand om det hela (redan illa nog att jag trots fritidsarbetande ju inte heller hinner läsa det som skrivs här ovan ordentligt).

2004-11-27, 15:17
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
Jag skulle vilja ställa en rent praktisk fråga.
 
Skall vi som har användarkonton med e-mail-servicen från inlägg, ändra alla våra inställningar i användarkontot till de nya rubrikerna ?
Den gröna kantstöttsrubriken ligger kvar där ännu.
Så tycker jag att bl.a. Peter Funke har en väldigt human och klarsynt inställning till frågan.
Skulle inte Rötter-Rådet användas till sådana här frågeställningar, eller skulle de bara ta ställning till Kantstött Porslins vara eller icke vara ?
Många frågor är det..
 
Hälsn. Eivor

2004-11-27, 15:21
Svar #9

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Har precis nu ändrat i menyn så att 'Ämnen' fått bli Ämnen (Startsida) istället.. Dessutom i fetstil - det är nog aldrig fel att se till att det syns bättre än t.ex Senaste dygn.
 
Detta var ett bra exempel på hur en kommentar från en användare kan vara värdefull och snabbt leda till något (tycker jag) bättre.
 
 
Tillägg:
 
Det som berör mailavisringen får jag kika på; det är ju inte bra om det som kommer fram där inte överrensstämmer. (Också en anledning att inte göra genomgripande ändringar i hast.)
 
Självklart skall Rötterrådet få ta del av dessa frågor; större ändringar skall de konsulteras kring, men de mindre saker jag nu gärna petar i direkt (som alltså är sådant jag sysslat med mer eller mindre dagligen i tre år) behöver knappast dras i högre instans. -Men jag skall se till att de inte hålls utanför! (Dessutom skall det upp lite kontaktinfo till Rötterådet i Rötter, jag har bara inte hunnit med det.)
 
Till sist så kommer det förstås alltid att finnas kvar en rubrik i slutet av ämneslistan dit man kan gå för allt möjligt, så någon krympning av utrymmet som äventyrar åtkomsten till forumet för alla kommer inte att ske. (Däremot kan finslipningar som en justering av namnet Ordet är fritt! visa sig nödvändig för att begränsa oss lite inom vårt gebit.)

2004-11-27, 15:58
Svar #10

Ingrid Wikberg

Peter, Jag har absolut inga eviga påhopp på mina fränder akademikerna! Jag försökte redovisa en känsla jag fått efter att ha läst inlägg från andra på många olika håll i detta forum.
 
Jag kastar faktiskt inte sten eftersom jag själv sitter i ett glashus
 
Däremot kan jag hos dig Peter spåra ett drag av aggression (?) gentemot mig -och det känns inte så positivt.  
 
Trevlig Advent!
Inkan

2004-11-27, 16:16
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Utan att ha läst allt (jag hinner helt enkelt inte med just nu) så önskar jag ha kvar de flesta diskussioner under socknar (och inte ha underindelning där) och jag önskar tydlighet framförallt i emigrantdiskussioner. Jag önskar också att en del äldre saker blev klara (alla socknar inlagda). Jag önskar också att det inte diskuteras annat än vad som har med rubriken att göra (från något håll).
 
Sedan tycker jag vi alla ska vara medvetna om att för få läser anvisningarna i dag ändå, det är därför ett visst kaos uppstår. Det uppstår också eftersom inte alla rubriker t.ex. under USA styrts upp successivt.
 
Jag tror att alltför många använder Ordet är fritt för att de inte orkar/vill använda (alternativt känner till) sök-funktionen eller bläddra runt bland ämnena. Det klagas ofta på sök-funktionerna men de hittar ändå väldigt mycket, jag har själv framfört önskemål om bättre sådan, men att använda befintliga skulle förbättra läget en del.
 
Hälsningar,
Eva (som hoppas att jag inte behöver skriva privatperson, det är som sådan jag skriver om inget annat står)

2004-11-27, 16:20
Svar #12

Peter Funke (Aningen)

Anders B. - jag tror vi är på samma linje! Ber  övriga om ursäkt för att jag slarvläst de allra senaste inläggen p.g.a. besök, jag kanske får återkomma senare? Några synpunkter hinner jag i alla fall med.
 
Jag tycker att det är synd vad som Peter K. skriver om K.P.-tjafs! Jag anser nog att din ståndpunkt där är beklaglig - många inlägg på K.P. gjordes av forskare som håller sig till gällande regler under andra ämnen, men som kunde kosta på sig att ta ut svängarna på K.P. Att vissa missbrukade friheten var knappast de andras fel! Eftersom Du inte gillar ämnet lämnar jag det dock här.    
 
Vad jag heller inte förstår är att kritik på det här stadiet är något känsligt! Skall det framföras åsikter så skall det väl göras nu, inte när det är för sent?
 
Just nu är det lite skördetid inom släktforskningen genom uppmärksamhet i radio och TV, och många nya anhängare brinner för att få veta mer om sina förfäder. Men är det alltid sifferexcercisen som är det viktigaste? Visst måste man lära sig grunderna, men är det allt? Tänk om det fanns en plats för berättelser om människoöden och miljöer på Anbytarforum - ett hörn för våra släktsagor kanske...

2004-11-27, 16:57
Svar #13

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Mitt inlägg försvann tyvärr... Men Peter Funke uttrycker det så bra att jag behöver inte upprepa det. Anbytarforum bör vara ett forum för alla.  
 
Alla förslag till ändringar/nya omorganistaioner av de olika rubrikerna är säkert bra. Men glöm inte att Anbytarforum och dess rubriker bör vara ett forum som passar alla, från akademiker till nybörjare.
 
Jag hoppas att den känsla jag har att Anbytarforum håller på att bli ett forum enbart för den konservativa elit, som gärna vill framhålla sin egen förträfflighet i alla sammanhang, är fel, helt fel.  
 
Varför inte ett spår för den släktsaga vi alla har att berätta?

2004-11-27, 16:58
Svar #14

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Menade förstås inte att KP var tjafs; däremot den debatt som därpå följde, eller kan tänkas fortsätta följa. (Ville alltså inte ha in den här. Det var det hela..)
 
Jag har inget agg mot någon, men det finns flera som tar väldigt illa vid sig av att ständigt få höra att de är 'von oben' bara för att de har en högre utbildning.. Detta kommer förstås från andra också, det var inget som jag avsåg att peka ut någon enskild särskilt för.
 
Ett hörn för Släktsagor / Din Släkthistoria med rätt stor frihet inom ämnet har ju nämts från flera håll nu; och det är förstås värt att kika på.
 
Trevlig helg alla, skall försöka hålla mig off nu.. (Bara något på Rötter som 'måste' upp också :-)
 
(Skickat före föregående inlägg)

2004-11-27, 17:06
Svar #15

Peter Funke (Aningen)

Jag missförstod dig uppenbarligen Peter K., och jag tycker förstås också att en K.P-debatt nu vore meningslös! Däremot har jag en liten förhoppning om att allt som påminner om det äventyret inte behöver vara automatiskt diskvalificerat för all framtid... Trevlig helg själv förresten!

2004-11-27, 18:33
Svar #16

Rune Edström (Rune)

Det blir nog bra ska ni se.
 
Om hundra år är det glömt, för då är ingen så ta fram nånting av detta. Då är nån ny programmering som inte klarar det gamla antika. Liksom dom inte kunde ta fram vad den östtyska säkerhetspolisens arkiv innehöll som var på data. Som ändå bara var 10? år gammalt.
 
Glad advent önskar  
rune

2004-11-28, 07:25
Svar #17

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej,
 
Jag önskar en fyndplats för fotografier, där man kan lägga in vanliga foton, typ det som finns för Porträttfynd.
På Foto-sidan, skulle man kunna lägga in kommentarer och få hjälp med identifiering, just som man kan i Porträttfynd.
Alla har ju inte tjusiga ateljebilder av sina släktingar och att lägga in fotot under Gamla Bilder gör inte mycket, där förvinner den i mängden så småningom...
 
/Helena i Södertälje

2004-11-28, 23:27
Svar #18

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Micael undrar ovan över mitt val av rubrik. Anledningen är enkel och medveten. Ordet är fritt-Anbytarforum är, enligt instruktionen, avsedd för erfarenhetsutbyte runt forumet och där diskuteras mest hur man får Anbytarforum att bäst framträda på skärmen.
Enligt samma instruktion skall djupare debatter hållas här. Dessutom så gick det inte att skapa en separat underrubrik där.
Och som sagt, ju fler konstruktiva synpunkter desto bättre. Och var och en har sitt sätt att uttrycka sig, och det får man acceptera.

2004-11-29, 09:22
Svar #19

Micael Granström (Micgra)

Precis det jag menade med min lilla passning blir då ännu tydligare Anders. Jag tycker faktiskt att även hur rubrikerna är organiserade, har betydelse för hur Anbytarforum framträder på skärmen.
Vi har alla olika referensramar därför uppfattar vi information olika.
Jag har hittills inte sett många inlägg i den här debatten från personer som inte är Röttervänner. Det var det jag ville försöka påpeka med mitt förra inlägg. Det blir ett fåtal som på något vis får ensamrätt på hur forumet ska se ut. Ska det vara ett fåtal så tycker jag i så fall att det är en uppgift för Rötter-rådet.
 
Peter K, det var ju en bra grej att Ämnen blev fetat och att skriva startsida, det blev genast lite tydligare åtminstone för mig. Hoppas bara att det är fler som har samma uppfattning.

2004-11-29, 09:50
Svar #20

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Vi har ju ingen vetenskaplig distinktion kring vad som skall diskuteras var - det är nog delvis en slump hur saker kommit att ligga..
Placeringen av Nättidningen Rötter här under Datorprogram och teknik kan ju ge det hela en alltför teknisk inriktning (eller åtminstone lätt få en del att hoppa över avdelningen). Jag tror Nättidningen Rötter kanske skulle må bäst av att ligga som en egen huvudrubrik då den är lite svårplacerad, men vi vill ju hålla ned antalet avdelningar så det går nog att komma på en bättre lösning..
 
Jag tycker det ibland finns en poäng i att inte ha saker under Ordet är fritt!, och det är att det så lätt regnar in 'alltför mycket' där i botten. Man måste ju inte vara röttervän eller mycket väl invigd för att få syn på andra rubriker och avdelningar heller. -Men det kan som sagt finnas en poäng i att nuvarande placering 'skrämmer bort' den som vill hålla sig långt bort från teknikfrågorna..  
 
 
För att kommentera Helenas önskan så är det så att drift av databaser som Porträttfynd tar mycket tid (just den har tyvärr fått säcka ihop i höst, men det skall väl repa sig) och vi får väl se vad som kommer att hända på nyhetsfronten beträffande fler interaktiva avdelningar/databaser..
 
Något nytt kring 'vanliga bilder' blir svårt av två skäl: för det första att det säkert blir mycket populärt (och svårt att ha resurser att administrera) och för det andra att det inte som i  Porträttfynd, med dess möjlighet till någon form av ordnande på landskap/ort/fotograf, går att få så mycket annat än en 'stor drös' bilder av trots databaslösningen.
Dessutom är det speciella med visitkorten att de gjordes i många exemplar och därför kan återfinnas i mångas album - med möjlighet till samidentifiering osv.. Mer privata bilder är som sagt omöjliga att katalogisera vettigt, finns i färre exemplar osv. Det finns ju bilder som fortsätter vara proffesionella atelj?foton även efter 20-talet förstås, men om man tänker sig alla oändliga mängder högtids/konfirmation/bröloppsbilder från 30-40-talet (och framåt) så känns de nog inte lika angelägna att få in i ett 'projekt' som Porträttfynd. Ju längre fram i tiden man kommer, desto snävare krets är det ju också som har anknytning till bilderna (de blir mer och mer 'privata' tycker jag).
 
Det har ibland förts fram önskemål om något för gruppbilder av alla de slag (klassfoton, gruppbilder på anställda osv.), det är ju säkert inte ointressant, men inget sätts ihop och drivs utan att det kostar (framförallt tid).
 
Inte sagt att saker inte kan komma att ändras; men som det ser ut nu så är det nog inte något prioriterat tyvärr..

2004-11-29, 19:41
Svar #21

Lisskulla Engström

Hej,
Det kanske är bäst att passa på att tycka till innan det är för sent.
Jag är personligen mycket nöjd med Rötters nuvarande upplägg, bortsett från de delar som handlar om emigranter. Här kan nog göras en del för att få bättre struktur. Jag har inga förslag, men eftersom det redan diskuterats en del så kommer man säkert på en bra lösning.
För mig är Startsidan den kanske viktigaste. Det är bra om den kan behålla sin nuvarande form, dvs den ska vara tydlig och inte innehålla onödiga rutor med innehåll som bara förvirrar. Ute på nätet finns en mängd sådana förvirrande saiter som jag lämnar direkt till sitt öde.  
Mitt önskemål är alltså en ren, tydlig och klar Startsida varifrån jag lätt hittar de olika vägarna i mina sökningar.
 
Lisskulla

2004-12-02, 11:45
Svar #22

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Under Länder er Finland og Norge blevet opdelt i landskab og fylker, slægtsnavne m.m.
Det ville være fint hvis Danmark blev opdelt på en tilsvarende måde - bare engang når der bliver tid til det.
Rubrikken er en smule uoverskuelig som den er nu.
 
Venlig hilsen 
Gudrun

2004-12-05, 13:12
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
DIS Norge har startat ett diskussionsforum som påminner en del om upplägget i Anbytarforum, men där de valt ett antal lösningar som vi efterlyst i den här diskussionen som förbättringar.
 
1) en startsida, där man enkelt ser var efterlysningar bör läggas. Geografisk indelning görs i flera nivåer.
 
2) man ser på varje sida två nivåer i hierarkin, presenterat på ett kompakt och lättläst sätt.
 
3) man fångar upp svårplacerade frågor direkt, med Hvor i Norge ligger stedet? och Ukjent fylke och under varje fylke Ukjent sted.
 
4) förklarande underrubriker i direkt anslutning till länken, t ex Her kan du legge inn etterlysninger som ikke kan plasseres på et av undernivåene.
 
5) emigrantfrågor fångas upp direkt på startsidan med Emigrasjon og andre land. Diskussioner om Danmark och Sverige skickas direkt till våra fora! Andra länder har diskussioner under emigrationsrubriken.
 
6) registrering av alla som vill göra efterlysningar (herrar af Palminhaara slipper man således).
 
7) decentraliserad moderering med flera anbytarvärdar.
 
8) inget ordet är fritt utan alla frågor styrs till sin bästa plats i hierarkin. Länk finns till chatt för de som vill prata mera informellt.

2004-12-05, 14:52
Svar #24

Ingrid Wikberg

Tack Anders, Det var faktiskt en mycket fin sida med klara upplägg! Verkar mycket lätt att hitta rätt på. Kanske kan det vara id? att titta på den innan ni börjar ändra här.
Och detta med registrering av användare är nog bra - då behöver ingen gömma sig bakom af Palminhaara -hur tjusigt det än låter

2004-12-06, 00:27
Svar #25

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Den norska sidan är bra, och jag tror säkert att den kan ge id?er. Vi måste dock komma ihåg att vi alltid måste bygga om och utgå från nuvarande Anbytarforum, så att vi inte tappar det som finns här.
Stefan Simander hade en bra tanke i en annan diskussion, som han dock kanske genomförde lite väl på eget bevåg. Det vore bra med ansvariga för olika diskussionsområden som fick sköta enklare ordningsfrågor, som att flytta efterlysningar till rätt sockendiskussion. Peter skulle fortfarande ha ansvar för lite mer komplicerade ärenden (avstyrande av bråk, tillrättavisningar, raderingar osv), men de underansvariga skulle få sköta rutinjobben. Detta borde inte kräva så stor arbetsinsats för de som sköter respektive område.

2004-12-06, 07:53
Svar #26

Peter Funke (Aningen)

Jag tycker också att den norska DIS-sidan verkar väl genomtänkt! Inte minst för att den styr in besökaren på rätt spår från början, vilket säkert minskar förvirringen för nykomlingarna och gör kategorierna mer strukturerade till fromma för alla.

2004-12-06, 19:37
Svar #27

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Håller med om att den norska sidan verkar bra strukturerad på flera sätt!  
Men layouten och färgsättningen var väl inte lika fin som Rötters, snarare lite gråtråkig, eller...? Troligen en vanesak förstås, men ändå!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-12-08, 12:44
Svar #28

Andreas Snildal

Redaktør/anbytarvärd:
 
Hadde det vært aktuelt å legge ned de eksisterende gruppene for Norge på Anbytarforum, og i stedet laget en link til DIS-Norges' Slektsforum? Det er jo adskillig større sjanse for svensker å få svar på norske etterlysninger i Anbytarforums norske søsterforum enn i Anbytarforum, som relativt få nordmenn leser.
 
Mvh.
Andreas Snildal

2004-12-09, 21:41
Svar #29

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Andreas, undskyld at jeg blander mig.
 
Men: jeg synes ikke at det er nogen god ide at nedlægge gruppen for Norge /[Danmark?] i Anbytarforum, og i stedet lave links til respektive landes slægtsforum.
 
Hvor kommer f.eks. så svenske forskeres erfaring med forskning i Norge ind i Anbytarforum?
Og hvordan vil man tage højde for, at ikke alt i andre lande fungerer lige effektivt som i svensk Anbytarforum?
Det hele kan meget let blive til envejs-kommunikation!
 
 - Hvis rubrikken Danmark under Länder havde været sat lidt mere i system, ville jeg meget gerne have oprettet en filial, f. eks. under Helsingør.  
Der er rigtig mange forbindelser fra Helsingør til Skånelandene. I øjeblikket lægger jeg dem under Tillfällighetsfynd. Det havde været lidt mere spændende med en rubrik Helsingør i Danmark.
 
Men hvorfor ikke gøre begge dele?
Sende spørgsmålene videre - og opretholde de eksisterende grupper for landene?
Venlig hilsen
Gudrun

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna