ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rötters förstasida  (läst 3211 gånger)

2003-09-08, 21:08
läst 3211 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Så här står det på Rötters förstasida (daterat den 7/9):
 
Vi har i dag så här i början på hösten gett RÖTTERs förstasida en ny och förhoppningsvis mer tilltalande svid. Ambitionen har varit att få sidan mer lättläst. Bakgrundsfärgen är nu något ljusare (samma som i resten av RÖTTER) och brödtexten större. Hoppas ni gillar resultatet!Har texten blivit större och mer lättläst??? Den har ju tvärtom krympt till närmast oläslig luppstorlek!
 
Tar man en närmare titt på baksidan av Rötters förstasida, så ser man att textstorleken är fixerad i pixlar - något man aldrig ska göra, eftersom det då inte går att justera storleken i webbläsaren! Använd i stället en relativ storlek.
 
Om någon som läser detta inte alls tycker att texten är liten, så har vi helt enkelt olika skärmupplösning. En bildskärm innehåller fler pixlar (bildpunkter) ju högre upplösningen är. Ett bestämt antal pixlar utgör alltså en mindre andel av en skärm med hög upplösning än av en med låg, med resultatet att texten blir mindre med hög upplösning. (Observera att skärmupplösning inte är detsamma som den rent fysiska storleken på skärmen, vilken mäts i tum. Två skärmar med samma storlek i tum kan ha olika skärmupplösning och därmed visa olika mycket av en sida. Skärmupplösningen ställs i Windows 98 in här: Start > Inställningar > Active Desktop > Anpassa skrivbordet > Inställningar > Skrivbordsstorlek.)
 
Fördelen med en hög upplösning är ju att en större del av sidan syns på skärmen, och behovet av rullningslister därmed minskar. Att texten blir mindre kan normalt justeras med webbläsarens inställningar - om alltså inte textstorleken är fixerad.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-09-08, 21:27
Svar #1

Karin Björkholm (Karin)

Till Anbytarvärden Peter, inläggen som fanns tidigare under rubriken Ordet är fritt: Anbytarforum från måndag den 08 sept 2003 kl.
07.13: vill jag att du flyttar hit.Det är viktigt!

2003-09-08, 21:39
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nja, debatt om brödtext, lek med färger osv. -är det så viktigt.. (Blev mest trams där tycker jag) Det hela kom väl mest att handla om att du inte bör skriva med grå text (om vi nu skall tala om läsbarhet...)

2003-09-08, 21:52
Svar #3

Rune Edström (Rune)

Hej Karin
Tack för att du använt svart när du skrev. Går mycke bättre att läsa.
mvh
rune

2003-09-08, 22:22
Svar #4

Karin Björkholm (Karin)

På min skärm är texten vallmoröd!
Min fråga kvarstår; vad är BRÖDtext?

2003-09-08, 22:33
Svar #5

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Med brödtext menar man den egentliga texten i en trycksak, dvs inte rubriker, ingresser eller bildtexter.
Maiken Arvidssons förklaring i diskussionen Brödtext är vanlig och accepterad bland typografer. Det finns en annan variant, att brödtexten är den som gav författaren hans dagliga bröd, men det är som sagt, bara en variation på temat.

2003-09-08, 22:39
Svar #6

Per Skjöldebrand (Perskj)

Ur tidigare skickat mail till Redaktör (för att försäkra mig om att det tillvaratas).
 
Bakgrundfärgerna ser jag ingen större skillnad på, medan texten genomgående har blivit betydligt mindre. De förändringar jag tidigare kunde göra i min egen webbläsaren genom storlek på teckensnitt ger idag inget utslag. Nu används väl någon slags stilmall som gör det omöjligt för användaren att påverka. Det blir att plocka fram förstoringsglaset eller se om en ändrad skärmupplösning gör tricket (vilket det inte alls gjorde).
Således gillar jag inte alls resultatet!
 
Per i Örebro

2003-09-08, 22:53
Svar #7

Karin Björkholm (Karin)

Tack Bo Berndtsson, klicka på mitt anbytarnamn!

2003-09-09, 06:47
Svar #8

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej,
 
I ärlighetens namn, så börjar sidorna se tråkiga ut efter att ha sett likadana ut i  
så många år och skulle därför behöva en helt ny ansiktslyftning.
Och så känns sidorna liksom grötiga (mycket information huller om buller).
 
För övrigt tycker jag att Rötters hemsida är ett förträffligt forum för släktforskare.
 
/Helena.

2003-09-10, 17:19
Svar #9

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag har 17-skärmen inställd på 1024x768 och då är texten i lagom storlek, men hade jag haft högre upplösning så hade det nog blivit svårt att läsa. Men det var betydligt mer lättläst nu än tidigare. Blir sedan förstasidan ordentligt gallrad, så det inte är så himla mycket där, så blir det nog riktigt bra.

2003-09-16, 10:41
Svar #10

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
onLoad=window.defaultStatus='Välj från menun' borde vara onLoad=window.defaultStatus='Välj från menyn'!?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-09-18, 19:16
Svar #11

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
En liten tanke i all stillhet...
 
Om man nu ska justera uts?endet på Rötter, så varför inte göra en ordentlig förändring när man ändå är i gång? Precis som Helena Thorman säger så skulle det vara trevligt med en rejäl ansiktslyftning.
 
Ytterligare en tanke är att man kanske t.o.m kunde gå samman med Rötters systerföreningar i andra länder (företrädesvis här i Norden) och skapa en gemensam layout. Detta skulle inte bara leda till en framtoning av samarbete länderna emellan utan gör även att att en person som vant sig vid useendet på någon av de nationella utgåvorna även skulle känna sig hemma i de övriga. Språken skulle givetvis fortfarande skilja de nationella utgåvorna åt men layouten (d.v.s. färg och disposition) skulle kännas hemmavand.
 
MVH:
 
// Tobbe!

2003-09-19, 11:35
Svar #12

Utloggad Johnny Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2023-07-25, 15:43
    • Visa profil
Håller med.
 
Den är för kompakt och plottrig.  
Mer ljus och luft behövs. Färgen/erna kan också ses  
över.
 
Uppdateringarna kan kortas till att gälla endast den  
senaste månaden.  
Vänsterspalten kan också arrangeras om.
 
Placera sidhuvudet överst och på full bredd.  
Se över annonsplacering.
 
Anpassa inskrivningsfönstret till Macintosh också, så att  
radfallet blir ett annat.
 
Vänligen
Johnny Nyberg

2003-09-19, 15:37
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag håller med om att sidan är lite plottrig och ihoptryckt, men det som stör mig mest är den förändring som gjorts så att alla länkar blir i fetstil när man för musen över dem. Fruktansvärt irriterande, eftersom det gör att hela textmassan flyttar på sig nedåt, eller åt sidan (beroende hur mycket text det är som plötsligt förvandlas från vanlig stil till fetstil). Testa på kolumnen Uppdaterat.
 
Boven är
a:hover { color: red; font-weight: bold }
a:active {color: red; font-weight: bold }  
 
Ta bort font-weight: bold!

2003-09-19, 17:06
Svar #14

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jo, just på 'Uppdaterat' fungera det inte så väl; däremot helt OK i menyn.. Så det kanske ändras lite kan jag väl tänka mig..

2003-09-19, 17:59
Svar #15

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu är fetstilen borta på huvudsidan. Det funkade inte så bra. När det gäller layouten i övrigt på förstasidan och i RÖTTER som helhet, är det något som finns planer på att förändra i framtiden. Men det är ett stort arbete och mycket annat känns viktigare. Men i sinom tid kommer det säkert att hända någonting med designen.

2003-09-21, 17:31
Svar #16

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Om ni vill ha en ikon för favoriter (bokmärken) kan ni lägga en ikon med namnet favicon.ico på sajtens root. Jämför med hur det ser ut på ex. www.animskog.se där jag lagt ett grönt Å på gulaktig botten. Tror man måste lägga adressen i favoriter innan ikonen syns längst till vänster i adress-fältet (och vid favoritlänken).
 
Några förslag:
favicon 1
 (1 k)

favicon 2
 (1 k)

favicon 3
 (1 k)

favicon 4
 (1 k)
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-09-21, 23:11
Svar #17

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Glömde nämna att favicon 2 är den nya förbundsloggan som minimal ikon (16x16). Av någon anledning försvann bokstaven ö i namnen, men ikonerna tycks gå att ladda ned iaf. Man får ändra rtter_favicon2_ico.unk till rötter_favicon2.ico ... och filen ska som sagt heta favicon.ico på servern.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-09-22, 17:06
Svar #18

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Snajdigt. Jag lade upp nummer 3 på servern, den där man ser de två första bokstäverna i RÖTTER. Den syns tydligt och bra också i det lilla formatet.

2004-05-26, 12:44
Svar #19

Essan Gradhman

Peter!
Byter du färg på spalten till vänster på Rötters förstasida då och då?  
På min dator och programmet Explorer 6 visas spalten med olika färger gång efter annan!  
 
Är det något fel här eller byter du färg?
 
Undrar
Essan

2004-05-26, 13:51
Svar #20

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det byts - just nu är den mest grisskär i min dator men oftast i någon blå variant (det måste ha varit någon som fått för sig att det ska vara blått ...). Ibland kan man fråga sig som man gör om musikcovers man hör - vad var det för fel på originalet? ;-) Måste även färgerna bytas, räcker inte andra ändringar som gjorts?
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Som vet att hon bidrar till en pseudodebatt ...

2004-05-26, 13:53
Svar #21

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Eftersom det blev dubbla inlägg kan jag själv radera det andra med kommentaren att det grisskära redan hunnit ändras till - vad är det ljust militärgrönt eller mörk khaki? Alla som minns Bengt Grive kommentera konståkning vet hur många sätt det finns att beskriva färger på - men att de ska ha sådan betydelse som markering ... när vi ändå upplever dem olika och associerar olika.
/Eva

2004-05-26, 17:12
Svar #22

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Just nu är den normal = gamla färgen
Jan-Christer

2004-05-26, 18:12
Svar #23

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ursäkta 'lekstugan' mitt på dagen men det var nödvändigt för att se hur olika det blir på skilda skärmar; framförallt CRT kontra TFT-typen.. (Jag passade på när jag kunde bolla detta med flera i realtid :-)
 
Nu räcker det gott med att länkarna är fetare; de har varit lite tunna förut. -Hoppas ingen blivit permanent 'åksjuk'  
 
 
(Finns säkert mer att säga - men det ger sig nog..)
 
Jo - länkarna till medlemsföreningarna skall förstås upp i nya fönster och inte 'ta bort' Rötter helt och hållet   - men då krävs ett annat script så det blir inte just nu.

2004-05-26, 21:05
Svar #24

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jo, nu experimenteras det värre! Kanske lite taskigt mot förre redaktören, som ju faktiskt fortfarande har gjort ett alldeles utmärkt jobb och tänkt igenom allt. Det måste ju kännas lite otacksamt att suddas bort så fort. Men det är klart, det är bäst att uppfinna cykeln en gång till för säkerhets skull!
Jag har i alla fall konstaterat att det saknas logga för Anbytarforum när man kommer in på Nytt senaste dygn. Så om man skulle råka glömma vart man är, så är man hopplöst förlorad. Tur att det åtminstone står Sveriges Släktforskarförbund på flera ställen... Då har man i alla fall något att hålla sig i!

2004-05-26, 21:10
Svar #25

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
By the way, Peter, varför inte fixa en experimentsida där du kan ha lekstuga utan att det märks?! Jag brukar lägga ut en dummy för att kompisarna ska få kolla hur provsidan ser ut, men under en hemlig adress som bara de som ska tycka till har tillgång till. På det viset slipper de vanliga läsarna sätta kaffet i vrångstrupen om det blir för mycket experimenterande...
Man gör helt enkelt en kopia på sidan, som man sedan kan greja med hur mycket som helst. Och så lägger man bara ut det som man är nöjd med.

2004-05-26, 21:28
Svar #26

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jodå, jag skall tänka på det.. (Felet är nog mest att jag gör för många saker på en gång nuförtiden - så viss tankeskärpa saknas ibland.)
 
Har nu tagit bort det som var lite fetat i menyrubrikerna sedan em. - jag inser att den skärm jag satt vid idag på jobbet måste ha något bekymmer - för precis allt såg helt kass ut där..
 
Så jag lovar - inga mer offentliga prövningar!
 
-Fast jag prövas iof sig 'offentligt' rätt ofta också när Ni drar igång en del intensiva debatter..

2004-05-26, 21:36
Svar #27

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nu blir jag för övrigt osäker på det där med logga i Anbytarforum över träfflistan som du nämner.. Brukar det vara något där..? -Måste ha varit borta rätt länge då, det är inget jag ändrat.
Jag se om det går att få in något loggaaktigt som inte tar upp halva skärmen; dessa Discus-sidor kan man nämligen inte sätta in bilder i 'som vanligt' tyvärr. (För visst kan det stå Anbytarforum så att det syns på mer än startsidan.)
 
(Och att det står Sveriges Släktforskarförbund på alla sidor är liksom bara som det skall vara; jag tror 'företaget' heter så ;-)

2004-05-26, 21:59
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vad som förvånar mig är att all denna förändringsaktivitet sätter igång när Rötter inte har någon redaktör! Det brukar väl vara den nye redaktörens uppgift (och förmån) att sätta en tydlig prägel på sajten (eller tidskriften), och inte komma till ett färdigdukat bord.
 
Eller är Peter utnämnd till ordinarie redaktör redan?

2004-05-26, 22:42
Svar #29

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nej, nej - redaktör är jag absolut inte (då hade det säkert kommit lite intressanta nyhetslöpsedlar och annat indroppande..)
Jag beklagar verkligen att jag gjort en del yviga prövningar som sagt - men de egentliga förändringar som skett annars (framförallt 'vändningen' i menyn och skapandet av en tydligare 'ingång' till alla medlemsföreningar) har inget att göra med att sätta sin prägel på siten; de har varit gamla önskemål som jag försökt lösa så diskret som bara möjligt. 'Scrollboxen' var kanske min id? - men den löser problemet med att sidan blir alltför lång och skapar möjlighet att ha annan 'fast' information högre upp på sidan (och ändå kunna läsa vad som uppdaterats).
När menyn ändå skulle ändras så passade jag på att bl.a. vänsterställa den; något som jag tycker är en mycket försiktig ändring (och som jag också hört att det uppskattats).
 
Vidare finns mycket småsaker som skett; i huvudsak uppdateringar och korrigeringar av sådant som hunnit bli gammalt, länkar har börjat rättas osv - allt sådant har vi tidigare beslutat att det behövde göras på Rötter, så det sker nog i 'gammal god anda'  
 
Kanske upplevs omdaningen från Rötterkatalogen till Forskarkatalogen som en ändring - men det har också länge varit en sådan sak som vi vetat om att det inte 'varit riktigt rätt', men det har bara inte blivit av att göra något åt det då det kräver lite pyssel. Och nu när jag ändå tvingades bli bekant med hur man förändrar det grafiska (Förbundsrötter/Förbundsnytt osv.) så blev det rätt enkelt att också rätta till detta.. (Just utseendet för Forskarkatalogen skall naturligtvis också bli i det bekanta typsnittet; det var bara jag som inte satt med tillgång till rätt verktyg & fonter till att börja med.)
 
Så visst skall en kommande redaktör kunna få sätta sin prägel på sidan, men de funktioner och ändringar som nu tillkommit kommer nog inte att kunna 'präglas bort' - men möjligen förstås kunna göras snyggare osv.
 
Men det är inte min uppgift att sia om hur det kommer att se ut..

2004-05-26, 22:49
Svar #30

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag menade inte att ändringarna var dåliga, tvärtom! Scrollboxen är ju lysande.

2004-05-26, 23:20
Svar #31

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Vad är en Scrollbox?

2004-05-26, 23:23
Svar #32

Essan Gradhman

Peter!  
Hur gjorde du rollern? Går det att göra fler smileys än dom som står med på kod-listan?

2004-05-27, 00:19
Svar #33

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

'Scrollboxen' (vet inte hur officiellt namn det är) är det som sitter under Uppdaterat på Rötters förstasida, den ges en viss höjd helt enkelt och ryms inte innehållet så blir det en rullist och så kan man scrolla sig nedåt i texten (med vad man nu brukar rulla sig fram med.)
 
'Rollern' är bara en animerad gif-bild funnen någonstans; högerklicka på den och spar själv till lämpligt tillfälle. (Den läggs in som en bild och är alltså inget man kan 'skriva in' direkt.)
 
& tack Anders! för din 'strålande' kommentar :-)

2004-05-27, 09:46
Svar #34

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Peter
 
När du ändå håller på att ha lite roligt (!) skall du inte passa på att byta ut bilden Sidfot längst ner på första sidan, så att texten och adressen till Håkan Skogsjö som Redaktör försvinner? Lägg in en där det står att du är tillfällig redaktör istället!
 
Upps! Även under Kontakta oss står Håkan med! Men du kanske ville avvakta så att du bara behövde göra ändringarna en gång i stället för två gånger! Det är bara det att det verkar dra ut på tiden att hitta en ny redaktör...
 
Med vänliga hälsningar
Magnus
 

2004-05-27, 10:09
Svar #35

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nej, såväl sidfoten som en stor mängd länkar och annan kontaktinfo till Håkan här och var får stå kvar så länge; precis som du säger så vill man inte ändra flera gånger.
Inget fastnar hos Håkan fast det skickas dit, utan det kommer till mig i slutändan.

2004-05-27, 17:27
Svar #36

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nu går länkarna till förbundets medlemsföreningar (de som har hemsidor) och Fristående Rötterutgåvor till nya fönster istället (så slipper man 'tappa bort' Rötter)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna