ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sida med länkar till uppdaterade sidor?  (läst 1297 gånger)

2000-07-23, 21:12
läst 1297 gånger

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Det borde finnas en sida med länkar till uppdaterade sidor. När det finns hundratals sidor som man är intresserad av som släktforskare är det jobbigt att gå in på alla dessa för att se om det gjorts några uppdateringar den senaste veckan eller månaden.
 
Vaför inte skapa en sida som bara innehåller länkar till uppdaterade sidor, liksom en sida med länkar till helt nya sidor.
 
Jag får, ibland i andra eller tredje hand, se att nu har en förening gjort uppdateringar på sin hemsida. Om man istället på en enda sida under Anbytarforum kunde gå in och kolla om ändringar gjorts skulle man spara mycket tid i surfandet och sökandet efter information om nyheter.
 
På denna sida skulle varje släktforskarförening, hembygdsförening eller enskild släkt- eller hembygdsforskare kunna gå in och meddela när uppdateringar skett.
 
MVH/Sam Blixt/Oskarshamn

2000-07-23, 21:56
Svar #1

Carl Szabad

Sam! Det finns möjlighet att lägga ett bokmärke på de sidor man är intresserad av. Anbytarforum är inte avsett att vara en löpsedel för alla släktforskarsiter som finns.

2000-07-24, 00:24
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Hej Sam, jag tycker ditt förslag är intressant.  
 
När det gäller personliga hemsidor är det redan i dag möjligt att annonsera uppdateringar med hjälp av Rötterkatalogen (när uppgifterna i katalogen uppdateras visas de också på Senaste dygn/vecka). Tyvärr är det inte så många som använder den möjligheten, men kanske dessa rader kan göra att det blir fler.  
 
Med vissa smärre förändringar i databasen med Litteratur- och länktips skulle det vara möjligt för alla sajter som finns med där att meddela när uppdateringar har gjorts. Jag ska försöka hinna fixa det under hösten.

2000-07-24, 07:38
Svar #3

Utloggad Inger Tilstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2020-08-08, 12:14
    • Visa profil
    • Tilstam.nu
Hej!
Det finns en bra tjänst för det du vill ha på Internet.
Med webbtjänst MyUpdate får du ett meddelande, via SMS eller e-post, så fort det har hänt något nytt på dina favorit-sajter. Man laddar hem ett litet program. Talar sedan om vilka webbsidor man är intresserad av. Fungerar ypperligt.
 
Adressen är www.getupdated.com
Med vänliga hälsningar
Inger Tilstam

2000-07-24, 08:30
Svar #4

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Bravo Håkan!
 
Hej Inger!
 
Det program Du nämner är säkert bra, bara det inte kommer Epost för varje ny uppdatering av varje sida, då blir det kanske många mail i brevlådan.
 
Det fungerar ju inte heller för helt nya sidor, som inte funnits tidigare.
 
MVH/Sam

2000-07-24, 11:51
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu har jag tagit ett första steg mot att förverkliga Sams förslag genom att i Rötterkatalogen uttryckligen tipsa om möjligheten att annonsera uppdateringar som görs på den egna hemsidan. I hjälpen (»Hjälp mig») skriver jag så här:
 
»Annonsera uppdateringar på din hemsida
Om du vill kan du annonsera uppdateringar som du gör på din hemsida med hjälp av Rötterkatalogen. Du gör det genom att lägga till texten Uppdaterad (datum)! efter hemsidans adress i det första fältet (sammanfattningen). När du gjort det visas dina forskaruppgifter för alla som klickar på länkarna Senaste dygn/Senaste vecka. Detta är dock endast möjligt för RÖTTERS VÄNNER som har möjlighet att  när som helst ändra i sina forskaruppgifter. Ett tips: Glöm inte att på hemsidan tydligt ange vad som är nytt.»  
 
När det gäller andra sajter måste jag fundera ytterligare på hur det tekniskt ska genomföras. Men förhoppningsvis händer det något under hösten.
 
En helt annan sak. Jag fick ett mejl med ett tips från en läsare som skrev så här:
 
»Hej, jag undrar om det finns något ställe i Rötter som enbart tar upp kyrkoregister på CD-skivor. Jag menar alltså en plats där alla både enskilda och föreningar m.m som har en CD skiva till salu kan få annonsera den. (typ: Emigrant-, Söder-, Död-, Släktdata-skiva). En sida som skulle administreras centralt så att det blir lite ordning på de införda annonserna och att det blir lättsökt efter landskap, socknar eller andra rubriker.»
 
Jag svarade:
 
»Jag kan glädja dig med att det redan finns. Databasen med litteratur- och länktips omfattar förstås också CD-skivor (det finns till och med ett särskilt ämne CD-skivor). Där kan vem som helst lägga in uppgifter om CD-skivor som de har producerat, berätta om innehåll, pris, var man köper den, etc. Du hittar databasen genom att klicka på länken Sök bra böcker och länkar på förstasidan eller på länken Böcker som finns i sidhuvudet. Och det bästa med denna databas är att den alltså inte enbart omfattar CD-skivor utan också böcker och webbplatser. Den håller sakta men säkert på att utveckla sig till ett generalregister över var man kan finna släktforskarinformation.»
 
Jag vill med dessa rader passa på att tipsa alla som ger ut CD-skivor och böcker om möjligheten att berätta att de finns i RÖTTERs databas med litteratur- och länktips. Man lägger själv in uppgifterna i databasen, klicka på »Registrera bok» (gäller också CD-skivor).

2000-07-25, 18:18
Svar #6

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Jag undrar varför ingen mer än Håkan och jag tycker att det skulle vara bra med en gemensam sida för uppdaterade och/eller nya hemsidor vilka är intressanta för släktforskare.  
 
Tänk att på en sida kunna se när en sida från Jönköpings, Kronobergs, Kalmar eller Östergötlands län osv har blivit uppdaterad eller att det kommit en ny sida från just den eller de regioner som jag är intresserad av.
 
 
MVH/Sam

2000-07-25, 20:06
Svar #7

Utloggad Tommy Lilja

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-08-24, 20:45
    • Visa profil
Visst skulle det vara jättebra med en gemensam sida för uppdatering m.m. Jag tycker precis som Ni Håkan och Sam. Om Sam inte hade provoseret så skulle jag nog bara tigit och samtyckt. Troligen är jag inte ensam om detta.
MVH Tommy Lilja

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna