ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Digitalarkivet Norge  (läst 759 gånger)

2004-10-10, 20:04
läst 759 gånger

Ingrid Wikberg (Inkan)

Hjälp; nu har di norske gjort om sättet att leta på i sitt eminenta emigrantregister. MEN -trots att jag tror mig förstå norskan ( jag har ju jamskan som modersmål) - så kan jag ej komma på hur jag enkelt söker numera.  
Jag förstår att jag ska in på vis sökefelt:  
Då får man upp tre rutor: i den första finns alla de teman man kan söka på; Jag ville söka på år 1871; la in årtalet  -tryckte på sök: inte kom det upp sida som börjar med årtal 1871!  
 
Den andra rutan har förtryckta alternativ.  
 
I den tredje kan man tydligen skriva in ett efternamn.  
MEN hur jag än skrev så inte fick jag upp något vettigt!   OCH ingen enkel information hur man nu letar.
 
Gud så less jag blir: det var så enkelt att leta i deras arkiv tidigare...varför skulle de ändra något som fungerade så bra?
 
Har någon lyckats klura ut det hela och kan ge en bra vägledning på ren svenska?
 
Suck,  
Ingrid

2004-10-10, 21:32
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Ingrid,
 
Om du klicka i övre raden på TYPE aå får du upp vilka olika register det finns i databasen (Kjeldetype). Där kan du klicka vidare på Emigranter och så vidare.
Det är inte så konstigt egentligen.

2004-10-10, 22:02
Svar #2

Ingrid Wikberg (Inkan)

Jan; det där vet jag sedan förra ändringen;  
MEN nu när du valt 'type', sedan 'emigrantar' sedan 'protokollar' och sedan väljer emigranter fra Trondheim ;  ja då kommer den nya digitalsidan upp där du ska söka årtal, namn etc  genom att gå in under vis sökefelt och har tre olika rutor att välja på A, B och C.
Jag skriver in söka på årtal i ruta A, och skriver i ruta C 1871..... och sök .....???
 
MEN: jag har försökt flera gånger nu -men inte blir jag klokare. Jag får INTE ens upp en sida som börjar med sökt årtal 1871!
Så vad gör jag då?
Fortsätter att känna mig som en svensk idiot?
suck,
Ingrid

2004-10-10, 23:45
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Du får sätta inneheld i ruta B så fungerar det.

2004-10-11, 02:34
Svar #4

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Man måste välja ett alternativ för varje ruta A-B-C. Det går inte hoppa över B, eftersom det är där man anger om man i ruta C avser att skriva exakt som det står i originalet (er lik), alternativt endast skriva de begynnelsetecken man är säker på (b?rjar på) eller de tecken man tror ingår (inneheld).
Eftersom man kan fortsätta söka i varje nytt sökresultat med små steg (för att inte missa något), reduceras så träffbilden hela tiden.
Det bästa är att samtliga fält är sökbara.
 
Jag känner inte till något annat sökprogram som så lättanvänt och snabbt i den här branschen.
Ellis Island, med sin flaskhals i starten, skulle jag gärna rekommendera detta.

2004-10-11, 07:38
Svar #5

Ingrid Wikberg (Inkan)

Tack Jan och Karl-Göran för förklaring ruta B -jag begrep inte vad jag skulle markera där eftersom jag sökte ett årtal.. trodde den var till för att förfina sök på för /efternamn etc.
 
Nåja -någon ska leva upp till dum svensk också...
mvh
Ingrid

2004-10-11, 09:31
Svar #6

Ingrid Wikberg (Inkan)

PS: om man letar Ellis-Island uppgifter så fungerar denna sida mycket bra:
 http://www.jewishgen.org/databases/EIDB/ellis.html
 
mvh
Ingrid

2004-10-11, 15:44
Svar #7

Janne Högdin

Ingrid!
Int e du så fala dum int! De e båggan som e klurugar æn vå ma e! 
Mæn dom anvenn nynorsken, så de vål lite anslensar æn jamska.
Du jett teenk som de e å skala e huvvukålshuvvu. Du væl bort e bla i tage som int hør dit, å ætte som kom du nerar å nerar!
Du jett hane!
nJanne

2004-10-11, 18:54
Svar #8

Ingrid Wikberg (Inkan)

Je begriip nu sæn je fautt brae svar  
Je e int ampen!
Ha ne!
a'Ingri

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna