ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göra Sökprogram av Access-databas  (läst 2140 gånger)

2004-08-27, 20:02
läst 2140 gånger

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej
 
Jag har skrivit av en husförhörslängd i en access-databas och skulle vilja koppla ett sökformulär till databasen.
 
Har försökt med Sökformulär i Access, men får det inte att fungera! Även om jag får det att fungera, kan man då använda databasen på en dator med Access 97 och 2000, när jag har 2002?
 
Kan man koppla det mesta till access?
Kan man göra en söksida i HTML/XML som läser av access-databasen och visar resultatet?
 
Vet att det går med Visual Basic, men kan man då lägga upp det som en hemsida på Internet?
 
Har inte beslutat om det ska bli en hemsida eller ett program!
 
Finns det ytterligare sätt och vilket är det enklaste?

2004-08-27, 22:11
Svar #1

Åke Forsmark

Allt går att göra. Access är ett underskattat verktyg som går att använda till allt som har med hantering av stora datamängder att göra. Enda bristen är att det har svårt att klara många samtidiga användare, men det lär ju inte bli något problem i det här sammanhanget.
 
För att kunna lägga upp en databas på nätet behöver man nån sorts mellanlager som gör html-kod av dina data. En god variant är att kombinera med ASP. Du lägger upp din databas förslagsvis på ett webhotell som har stöd för Access och ASP. Men det är ett omfattande projekt och du bör nog köpa någon bok i ämnet.
 
Kortfattat går det till så att man skriver en formulärsida som ASP tar hand om och ställer frågor till databasen. Svaren behandlas och skrivs ut på en ny websida som skickas till användaren.

2004-12-18, 22:13
Svar #2

Kjell Andersson

Jag har gjort en del skolor i Access, ASP och VB-skript som är Internetvarianten av Visual Basic man kan använda. De finns på www.supportdata.net
Gratis!

2005-04-01, 06:43
Svar #3

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
NYCKEL-fråga:
 
Jag har köpt en församling som jag vill skriva av och spara på CD. Jag går i funderingar på hur jag ska göra det hela, en variant är ju ACCESS (som jag inte är så van vid).
 
Min fråga är: vilken nyckel ska man ha för att kunna söka? Födelsedag...? Det kanske fungerar i HFL men hur blir det med F/V/D och flyttning?
 
Är det någon som har tips?
 
/Helena i Södertälje

2005-04-01, 13:32
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Helena! Kolla först under Register-Sök från Rötters startsida att ingen redan gjort det arbetet. Databasen är tyvärr inte uppdaterad på ett tag, men innehåller ändå bortåt 8.000 olika register.
 
Sen är Access ett utmärkt program att registrera i. Där kan du även lägga upp olika tabeller för olika typer av register, som födda, döda, vigda, inflyttade, utflyttade.
 
För själva presentationen av arbetet med registreringen kommer däremot om någon månad ett program som är utvecklat av släktforskarförbundet och i första hand avsett för medlemsföreningarna, men kanske i ett senare skede även för privatpersoner. Det programmet får en liknande layout som förbundets övriga CD och kan sökas i på en mängd olika fält med alla kombinationer.
 
OBS! DETTA är inte ett april-skämt.

2005-04-01, 18:38
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag brukar skriva register i Excel och sedan använda Autofilter. Alldeles utmärkt om man normerar namn, man kan göra vilka urval man vill...

2005-04-01, 18:58
Svar #6

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Helena!
Du kan lägga till en räknare och använda den som primärnyckel.

2005-04-02, 06:11
Svar #7

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Församlingen finns inte i Register-Sök.
 
Har snokat runt lite i andra frågor om hur man bäst registrerar, och många rekommenderar DISGEN.
Programmet har jag ju, så det kan vara värt ett försök eftersom jag inte är så van vid tänket i ACCESS.
 
Tack alla för goda råd.
 
/Helena i Södertälje

2005-04-02, 06:45
Svar #8

Carl Szabad (Carl)

Det är ovanligt med församlingar som inte har något registrerat alls tidigare. Vilken är det?
 
Släktforskarprogram är inte särskilt lämpliga i ett sådant här sammanhang eftersom en registrering av ett källmaterial bör göras bokstavstroget, för att i ett senare skede (eller samtidigt) normeras i ett annat fält. Släktforskarprogram bygger på att man matar in normerade namnformer med en gång för att man ska kunna söka lättare.

2005-04-02, 16:42
Svar #9

Monica Nilsson

Läs gärna under Macintosh får inte vi vara med.
Om man lägger registret i Exel är det kompatibelt med Mac, men  i Access är det inte,
Hälsnigngar Monica

2005-04-03, 01:00
Svar #10

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jo,jo
men det är MYCKET enkelt att konvertera det från access till excel, eller till textformat. Så att att göra registret i access är inte ett problem. Vilket databasprogram som helst duger bra till det syfte som Linus avser. Huvudsaken är att det går att lägga till fält allt eftersom, det klarar nog alla renodlade databasprogram.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna