ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hembygdsforskning  (läst 1195 gånger)

2004-10-23, 18:22
läst 1195 gånger

Emelie Hermansson

Hej!
Jag funderar på att dokumentera en hel socken, genom tiderna. Hur genomför man ett sådant arbete? Vilka datorprogram etc. skall man använda? Hur lägger man upp sitt arbete?
 
MVH Emelie

2004-10-24, 10:20
Svar #1

Lena Persson

Hej Emelie!
Jag använde mig av ett gammalt hederligt Works-program (som ett simplare Excel vilket väl är vad man använder nu) och det fungerade alldeles utmärkt. Skriv av alla födelse-, vigsel-, dödböcker och husförhörslängder. Se till att alla namn skrivs in normaliserat (d.v.s. alla Pher, Phär och Pär skrivs som Per) annars blir det svårt, och skriv förnamn och efternamn i var sin spalt. Gör egna spalter för alla andra slags uppgifter såsom faderns namn, moderns namn, make I, make II o.s.v. Om du sedan sorterar på en massa olika sätt kommer du att kunna para ihop familjer som annars är svåra, t.ex. om det stått fel gård för någon i födelseboken. Para sedan ihop kyrkoboksuppgifter med ägaruppgifter från lagfartsprotokollen i domböckerna. Var beredd på flera års arbete! Lycka till!

2011-06-29, 21:59
Svar #2

Utloggad Eva-Christina Söderman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2023-06-12, 21:22
    • Visa profil
Nu väcker jag liv i en gammal tråd och hopppas att det finns några vana hembygdsforskare läser detta inlägg.  
 
Med risk för att ta mig vatten över huvudet går jag omkring med tankar om att dra igång ett samarbetsprojekt kring hembygdsforskning med inriktning på vilka som bott på olika gårdar och torp inom ett visst område. Till att börja med tänkte jag att det kunde vara baserat på husförhörs- och mantalslängder och att man senare kan lägga till innehållet i födelse-, död- och vigselböcker och koppla ihop informationen i dessa med vad som finns i längderna. Andra typer av arkivalier borde också finnas stöd för, liksom för kartor och bilder.  
 
Med de senaste årens explosion av släktforskningsprogramvara undrar jag om någon känner till något program som kan vara lämpligt för detta ändamål, alltså forskning med utgångpunkt från en plats snarare än en person. Ett stort plus är om det finns möjligheter att samarbeta med andra, d.v.s. det skall inte bara finnas tillgängligt på min dator.
 
Jag är hyfsat van användare av DISGEN, men kan inte riktigt se hur detta annars eminenta program skulle kunna användas till det jag vill åstadkomma. kyrkbok.se har jag läst lite om här på forumet, men undrar som sagt om det finns andra alternativ.
 
Evastina  

2011-06-29, 22:25
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Du kan ju spana in Gräsöarkivet för att se ett exempel på hur man kan göra. Dock är det inget program man kan köpa.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-06-29, 23:52
Svar #4

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Jag använder Disgen för att dokumentera de personer som har koppling till den gård jag bl.a. forskar på. Så här långt har jag data om 1750 personer sedan 1600-talet. Då är nog luckorna stora på 1600-, 1700- och 2000-talet. Jag tycker det fungerar bra.

2011-07-05, 14:34
Svar #5

Utloggad Eva-Christina Söderman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2023-06-12, 21:22
    • Visa profil
Tack för länken och tipset, Claes-Göran!
 
Jag är mycket imponerad! Vilket fantastiskt arbete som ligger bakom Gräsöarkivet. Jag ser att det finns info om vem man kan kontakta och skall komma ihåg det om och (förhoppningsvis) när planerna på samarbete blir verklighet.  
 
/Evastina 8-)

2011-07-05, 15:01
Svar #6

Utloggad Eva-Christina Söderman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2023-06-12, 21:22
    • Visa profil
Hej Christer!  
 
Det låter intressant att du hittat ett sätt att använda DISGEN. Har du lust att dela med dig tankar kring hur du fått det att fungera i praktiken? Jag tänkte f.a. på hur det (människor, händelser m.m.) man registrerat på en ort kan presenteras. Använder du dig av ortträdet och en egen utbyggnad av det? Har du registrerat uppgifterna i separata arkiv, datamappar och/eller flockar för att hålla isär/dela upp det som är relaterat till ortsforskningen?  
 
Om man skall få till ett samarbete med andra så antar jag att det bör gå att utbyta info via GEDCOM för man kan inte kräva att alla skall ha DISGEN, anser jag. Fast hur blir det med DISGEN-orterna då? Om man har ett ortträd i DISGEN, menar jag.  Läste på GeneaNets Forum hur man kan konvertera data i en MS Excel-fil till GEDCOM, men även där ställer jag mig frågande till hur det blir med orterna när man importerar datat i DISGEN. (Har aldrig gett mig in i utbytande av data via GEDCOM, så jag är helt novis på området.)
 
Nu var det länge sedan jag kollade på DISGENs mallar för webbpublicering, kanske finns det någon att använda för utgångspunkt från en ort. Det tål att titta närmare på.  
 
 
/Evastina 8-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna