ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hembygdsprogram/Kyrkboksscript  (läst 775 gånger)

2006-04-17, 10:00
läst 775 gånger

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Hej!
Jag började för någon månad sedan att skriva av en del kyrkböcker som jag hade tänkt göra tillgängliga och sökbara på internet med hela dop/dödnotiser etc. Nu är problemet att det blir väldigt klumpigt att skriva allt i word för att sedan konvertera till html som har begränsade sökfunktioner. Sedan skulle det bli ett väldigt arbete att sitta och skriva alla länkar för hand i html också så det bästa kanske vore att bygga ett program som skapar någon form av databaser med presentationssidor till. Jag har fått många id?er angående detta..
 
Jag har bl.a. börjat försöka lära mig lite om asp-programmering, och har insett vilka möjligheter det finns här. Däremot är jag långt ifrån kunnig på programmering, och tänkte föra fram några id?er om tänkbara program och skript.
 
Kyrkboksscript
Kanske kan man skapa något sådant med hjälp av databas och en administrationsavdelning bakom själva sidan, där man kan ladda upp nya personer allteftersom forskningen fortskrider, och där man kan ange olika sökkriterier t.ex. folk som är födda i en viss ort eller rote under en viss tid. Vore också bra om man kan koppla ihop de personer som är släkt så att de som letar en anfader också kan hitta fler anfäder i samma socken, eller kanske klicka på ett dopvittne och få upp dess familjebild? Möjligen kan man skriva in vilka datum de har förhörts också, men det är lite överkurs.
 
Hembygdsscript/program
Jag saknar faktiskt program och skript som är mer hembygdsforskningsinriktade, hembygdsforskningen anser jag är en väldigt viktig del i forskningen även det. Torp/gårdsregister tycker jag är något man bör göra någon form av program eller databas av (som t.ex. Södermanlands soldatregister, www.p10.se, har gjort) där man kan plocka in alla som har bott på torpet, historik och särskilda händelser osv. och kanske integrera det med kyrkboksscriptet jag föreslog här ovan - att man kan följa både personer och studera torp och gårdar.
 
Jag har massor av id?er på olika former av databaser som man kan göra till presentationer på internet, problemet är bara att jag inte är så kunnig i mer avancerad programmering. Jag hoppas dock att jag ska hitta någon bra programmeringskurs framöver. Men jag tänkte åtminstone föra fram id?n och vad ni tycker.  
Vill gärna se om det finns flera som har haft liknande id?er eller gjort några liknande skript, eller som är kunniga på programmering och vet vad som är möjligt. Jag är kunnig i html, och kan enklare saker i asp och jobbar ganska mycket i photohsop.
 
Lägg gärna fram era åsikter, det vore intressant om man kanske kunde planera ett hembygdsprogram/skript (om inte någon redan gör det kanske).
 
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad
fredd.holm.arno@folkbildning.net

2006-04-17, 17:42
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Låter onekligen intressant! Det räcker väl inte med Släktforskarförbundets registreringsprogram för att ge ut CD-skivor, liknande förbundets och PLF:s utgåvor, antar jag.
 
En skiva som jag finner mycket intressant är Söderskivan. Där kan man finna massor av hembygdsfakta om Söder och samtidigt koppla ihop personer, hushåll, adress och kartor med fotografier, in- och utflyttningar, flyttningar inom Söder, samt en del annan information också.
 
Vad jag saknade på Söderskivan var en sökfunktion för hela skivan, men det kanske beror på att jag inte förstod hur man skulle göra.
 
Nu är det ju många människor och arkiv som är inblandade i produktionen av Söderskivan, som dessutom grundar sig på 20 års dataregistering av Rotemansarkivet i Stockholms Historiska Databas, så det är väl kanske för stort projekt att jämföra med för en vanlig forskare kanske. Men om man siktar mot himlen, når man kanske trädtopparna iallafall!?
 
Det finns ju många forskare som gjort stora fina registreringar och publicerat på nätet, så de borde ju kunna bidra med erfarenheter och nya förslag!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-04-17, 18:03
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Med risk för att göra reklam så finns det ett program för publicering av hembygdsforskning. Det är Kulturkoppra i norra Värmland som fått det utarbetat. Det kostar en slant, men kanske kan vara värt det. Kika in på http://www.nordvarmland.com/

2008-03-23, 19:00
Svar #3

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Hej igen!
 
Jag har missat att vara in här under datorprogram på ett tag.  
Söderskivan låter föredömlig!  
Kulturkoppras skript är otroligt välgjorda! Det finns det mesta man behöver i dem. Tyvärr kan jag själv inget om php+sql själv, och har inte ork att ägna mer tid åt datorer då jag hellre prioriterar arkivforskning, samlande av berättelser och torpinventering.
 
Vet någon om det finns några bra datorprogram för att samla hembygdsforskning förresten?  
Det hade varit otroligt bra med t.ex. ett sökbart kartotek för platser, personer, litteratur, ljudfiler, bilder m.m. samt att man får upp allt man har i sina samlingar/databaser om man klickar på de träffar som man får upp i sökningar. Ett kartotek eller dylikt där man kan lägga in allt man har i hembygdsforskningsväg i datorn t.ex.  
 
Det skulle åtminstone vara oerhört behändigt. T.ex. ett program upplagt efter land -> län -> socken/kommun -> ort/församling -> rote -> torp. Samt även efter familjer, år, platser etc. Med andra ord ett program där man kan samla all sin forskning, istället för att det blir hundratals mappar och filer liggande överallt som man får leta efter så fort man ska kolla något eller göra någon redigering.
 
Det vore annars någon för den händiga/de händiga att utveckla ett sådant program. Det finns ju redan fantastiska släktforskningsprogram, men de är ju begränsade till släktforskning.  
Egentligen skulle det räcka om man kunde lägga in även torp/platsinfo i dagens släktforskningsprogram, och att det fanns lite mer sökmöjligheter i dem - t.ex. lista personer, platser m.m. efter geografi, namn etc. - möjlighet att lägga in info med formaterad text i släktarkivet osv. istället för att behöva hänvisa till dokument som ligger i en massa mappar.
Det skulle underlätta mycket när man ska skriva ut saker åt andra, samt även när man ska söka rätt på folk och platser.
 
Mvh, Fredd

2008-03-24, 12:03
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Fredd,
 
Det låter som det är Disgen du frågar efter. Ladda ner ett testprogram här: www.dis.se

2008-03-24, 12:24
Svar #5

Sven-Erik Johansson

Enligt min uppfattning som användare av Disgen, Holger, Min Släkt och Anarkiv är Anarkiv det klar bästa med sin uppbyggnad i Microsoft Access och Visual Basic och med olika typer av tabeller som du själv bestämmer och bygger upp enligt eget tycke och smak.
Detta gör att du har en fullständig sökbarhet som ej finns i något annat program som jag har varit kontakt med.
Har själv byggt upp en databas på just nu 204.800 personer i detta system med hemmans-, bruks-, soldat-, yrkestabeller etc,etc
En gratis Light version av Anarkiv finns på www.anarkiv.se
 
Glad fortsättning på påsken önskar
Sven-Erik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna