ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inventarieförteckning  (läst 750 gånger)

2000-07-05, 21:36
läst 750 gånger

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Går det att koppla samman en inventarieförteckning, skapad i Excel, med bilder av resp. invetarie. Kan man koppla ihop filen med ex. jpeg bilder eller måste man försöka skapa ett register eller nåt i html,för att sedan länka till foton. Har någon några bra ideer eller tips på andra för ändamålet lämpliga program
 
Katarina Sohlborg
Katarina Sohlborg

2000-07-06, 11:10
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Excel kan, vad jag vet, inte koppla bilder. Det måste till en relationsdatabas som kan länka till bilder, typ FileMaker Pro eller Access. Visst går det med en html-variant, men det medför nog onödigt mycket arbete. Museerna och hembygdsföreningarna har tillgång till programsystemet SOFIE, som är speciellt framtaget för dylika ändamål.

2000-07-06, 16:18
Svar #2

Lasse Nilsson

Hej !
 
Till ett fält i Excel kan man koppla en hyperlänk till vad som helst. Inkl bilder.  
 
Hälsn, Lasse

2000-07-06, 21:38
Svar #3

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Hej och tack för svar. Jag skall genast surfa vidare till SOFIE och se vad det är.
Katarina
Katarina Sohlborg

2000-08-01, 13:56
Svar #4

Ole Thronborg

Ang bilder och registrering av dessa har jag tagit fram ett program som är helt gratis för att hålla reda på bilder, texter, artiklar, ljud video mm. det är ännu bara en beta men prova och kom med synpunkter. Alla bilder etc är sökbara som, arkivnummer, källa, donator, vem är på bilden, när är den tagen, av vem, vart etc. Sök t ex, alla atiklar och bilder mellan 1888-1902 som innehåller en viss person och skriv ut info med små tumnaglar av bilderna. Du kan också spela in ljudfiler direkt i registret. PC & MAC
 
Jag har flera gratisprogram jag gjort, bla släktforskarlexikon som översätter mellan latin, svenska, norska, danska engelska. Utvandrade danskar, invandrade svenskar till danmark, kartor mm.
 
Tips om hur man redigerar gamla bilder, format mm.
 
http://www.creativepartners.se/ole
 
MVH
Ole

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna