ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gottfrid Aronsson på Skattekasen, Håbol  (läst 487 gånger)

2003-12-03, 00:01
läst 487 gånger

Thomas Hedlund

Hej, jag undrar om någon känner till min morfar Gottfrid Aronsson och hans föräldrar på gården Skattekasen, nära Gråsjö i Håbol socken, Dalsland. Han emigrerade till USA på 20-talet och bytte då namn till Arneson. Han jobbade som sten- och bildhuggare, dog 1968 och ligger begravd vid Ärtemark kyrka. Jag skulle också vilja veta namnen på hans frus, min mormors, föräldrar och namnet på gården de bodde på. Hon var född Pettersson.

2003-12-06, 22:40
Svar #1

Roland Strid

Hej!
Jag fick din fråga via min dotter, som släktforskar en del och hade hittat detta på anbytarforum.
Jag minns Gottfrid Arnesson mycket väl och kommer också ihåg din mamma och pappa. De bodde ett par somrar i Gråsjö, där jag är uppväxt. Möjligtvis var du också med där. Jag minns att de hade några pojkar, men det kanske var dina äldre bröder.Jag har en gammal stubbe som Gottfrid Arnesson har skurit ut några apor på. Gottfrid var ofta hos min morfar. Din mormor hette Helga Emilia Pettersson född 22 okt 1893 i Karlanda Värmland och dog 4 juli 1949.Hon var småskolärarinna. Jag hämtar dessa uppgifter ur en stor släktbok, där även du är med.Där finns också en bild av din mormor tillsammans med hennes 10 syskon.
Om du skickar mig  din e-postadress kan du få mycket mer information. Du kan också ringa när du får mitt tel.nr via e-posten.
Hälsningar Roland Strid Vänersborg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna