ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Levande personer på nätet  (läst 2053 gånger)

2009-03-04, 19:03
läst 2053 gånger

Utloggad Bengt Kålax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2018-03-19, 13:35
    • Visa profil
Hej
 
Jag hittade en databas med på webben som innehöll massor med levande personer. Är det nån som känner till knipstrom.net76? Skulle gärna vilja få kontakt med den personen. Jag gillar inte att mitt och mina barns namn med med födelsetider figurerar på nätet. Databasen var framställd med Disgen version 8.1. Jag förstår inte hur nån fått tag i mina datauppgifter.
 
Det finns inga kontaktuppgifter till personen eller personerna som publicerar personregistret.
 
Bengt

2009-03-04, 20:28
Svar #1

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Jag gillar inte att mitt och mina barns namn med med födelsetider figurerar på nätet.
 
Då är min fråga: Varför får han inte publicera det? Det är väl offentliga uppgifter. Eller?
Jag är intresserad av att få veta om du funnit något skrivet om att man inte får publicera sådana uppgifter i en databas på nätet.
 
Jag har uppfattat reglerna precis tvärtom, att det är tillåtet att publicera den sortens uppgifter.

2009-03-04, 21:17
Svar #2

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se
Jag tycker det är fel att publicera uppgifter om nu levande personer på nätet på det sättet oberoende av om det är tillåtet enligt lagen eller ej. Jag skulle inte tycka om om mitt namn och födelsedata var ute på nätet.  
 
Det är för mig helt klart att man skall fråga före om man lägger ut information om nu levande personer.  Vad lagen säger spelar ingen roll.  
 
ANNIKA

2009-03-04, 21:38
Svar #3

Utloggad Tom Dahlstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 14:11
    • Visa profil
    • www.tomdahlstedt.se
Personuppgiftslagen innebär att man ska ha medgivande av levande personer för att få sammanställa personalia i registerform. Efter den förenkling som infördes 2007 gäller ändå att hanteringsreglerna i personuppgiftslagen ska fortfarande tillämpas då man behandlar personuppgifter som ingår i eller är avsedda att ingå i en samling av personuppgifter som har strukturerats för att påtagligt underlätta sökning efter eller sammanställning av personuppgifter. http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/

2009-03-04, 21:38
Svar #4

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Annika!
Om du har en telefon registrerad på dig finns ditt födelsedatum (månad och dag) utlagt på både hitta.se och eniro.se.
Jag menar, det är väl nästan omöjligt undvika att dina födelsedata kan hittas på Internet.
MVH
OLLE

2009-03-04, 21:56
Svar #5

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Tom!
Tack för länken, men inte har det blivit mycket klarare för det. Datainspektionen tycks inte nämna något om släktforskning, men skriver så här:
Harmlös information får publiceras på Internet utan den registrerades samtycke. Vad som är harmlös information måste bedömas från fall till fall. Utgångspunkten bör vara hur den registrerade kan uppleva publiceringen. Tänk på att inte alla har samma uppfattning om vad som är integritetskänsligt! Om du är osäker är det en god regel att inhämta samtycke.
 
Det kan jämföras med vad danska datatilsynet skriver:
Det er dog Datatilsynets opfattelse, at eksempelvis et familietræ med ganske ufølsomme (banale) oplysninger såsom navne, fødsels og dødsår kan offentliggøres på Internettet uden samtykke.
 
Båda texterna är väl baserade på en EU-överenkommelse, som jag förstått det.
Du har möjligen inte hittat något som gör det direkt olagligt att publicera födelsedatum i ett släktträd?? Alltså där ordet harmlös är definierad juridiskt.
MVH
OLLE

2009-03-04, 22:04
Svar #6

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
När det gäller publicering av personuppgifter på Internet skiljer man på strukturerade och ostrukturerade uppgifter. Se http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering- pa-internet/
 
Du kan alltid begära att dina telefonuppgifter inte publiceras.

2009-03-04, 22:38
Svar #7

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Men du kan uppenbarligen inte hindra att du och alla andra finns med på birthday.se och upplysning.se

2009-03-04, 22:42
Svar #8

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Bengt
Du kan rapportera till web-hotellet via dess abuse-formulär att den som har lagt ut uppgiftena har gjort det utan ditt medgivande och att du vill att de tas bort.
Du bör också hänvisa till svensk lag och PUL.
000webbhost.com
 
Lasse

2009-03-05, 15:12
Svar #9

Utloggad Bengt Kålax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2018-03-19, 13:35
    • Visa profil
Hej
 
Efter jag kontaktat personen som var ansvarig för databasen där bl.a. mina och mina barns uppgifter fanns, blev den borttagen från nätet.
 
Jag tackar alla som stött mig i detta ärende. Ett speciellt tack riktar jag till Christian Andersson och Kjell Arnesson.
 
Bengt

2009-03-07, 03:58
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det var ju skönt att det ordnade sig Bengt!
 
Ser att nu att du inte bor i Sverige, men svenskar får inte bort uppgifter från de sidor som Bo Nordenfors nämner ovan!
 
Där står ju till och med personnumren utsatta på www.upplysning.se!!!
De kombinerar sedan uppgifterna med www.hitta.se och då går det att få fram karta och flygbilder, samt i vissa städer bild på bostaden!!!
 
(Meddelandet ändrat av simson den 07 mars, 2009)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-03-07, 04:10
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Om detta har diskuterats på flera olika ställen tidigare i Anbytarforum. Använd sökfunktionen, så finner ni nog detta.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-03-07, 09:55
Svar #12

Utloggad Bengt Kålax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2018-03-19, 13:35
    • Visa profil
Hej
 
Det verkar som om ni i Sverige har svagt integritetsskydd. I Finland är lagen betydligt strängare. Lagtexten finns i Personuppgiftslag 22.4.1999/523. Genealogiska Samfundet i Finland m.fl. har tolkat lagen och gett ut de etniska regler (11.6.2008)  som gäller för släktforskning Se bifogad fil.  
 
Släktforskningsregler
 (51.4 k)

 
P.T. Kuusiluoma har också tolkat lagen med denna publikation:
 
Kuusiluoma
 (95.3 k)

 
Men som sagt, Sverige stiftar egna lagar och har egna regler.
 
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna