ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nytt sökbart registreringsprogram - dvs databas  (läst 847 gånger)

2002-08-20, 15:50
läst 847 gånger

Paul Axelsson

Hejsan alla! Jag och några kompisar tänkte snickra ihop ett registreringsprogram.Det kommer att vara gratis att använda, så vem som helst får ladda hem det och registrera sina församlingar.Alla poster ska vara sökbara, dvs en databas för hemmabruk. Jag tänkte mej att ha med.
 
Födda
Döda
Vigda
Husförhör
Inflyttade
Utflyttade
Har jag glömt något?
 
Nu till frågorna....
 
Vilka poster ska vara med i de olika böckerna? Själv har jag bara tittat på födda och döda så jag har ingen aning om de andra. I vilken ordning ska de olika psterna skrivas in?
 
T'ex födda.
Födelsedatum
Dopdatum
Faderns Förnamn
Faderns Efternamn
Faderns Titel
Faderns Ålder
Och samma för modern
Adress  
Faddrar osv.
 
Jag skulle vilja ha förslag på alla möjliga (och omöjliga) varianter som kan förekomma. Kyrkböckerna ser väl olika ut i olika delar av landet och vid olika tidpunkter?
 
Tänk till och skriv, HUR vill du att det ska vara!
 
/paul

2002-08-20, 21:55
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Gå in under Rötter, Förbundsrötter, Projekt-Presentationsprogram och hämta upplysningar.

2002-08-21, 08:46
Svar #2

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Hej Paul!
Hur under en tid utvecklat just ett sådant program som du nämner ovan. Funktionaliteten är baserad på Förbundets förslag på vad ett register bör innehålla. Arbetet har legat på is under ett tag, men jag tog upp det igen för en tid sedan.
Tänker dessutom implementera extrafunktionalitet för att om möjligt hantera identifieringen av individer i församlingen. Vet ej när detta program blir klart, beror främst på denna extrafunktionalitet. I dagsläget hanteras i alla fall de krav som ställs av förbundet.  
 
Vill du ha tips får du gärna höra av dig!
Mvh Martin

2002-08-21, 15:24
Svar #3

Paul Axelsson

Hej Torbjörn och Martin. Just nu så använder jag förbundets riktlinjer i min hjälp till PLF att tvätta filer som så småninom ska ges ut på CD. Jag tycker att det borde finnas fält för prästens löpnummer för året, dopdatum och faddrar, titel för faddern, för och efternamn, adress mm, dessutom ska allt vara sökbart. När jag har hittat mina gubbar å gummor så vill jag kunna söka efter om de har varit faddrar åt någon osv.... Dessutom så ska det framgå vilken källa som menas t'ex SCB CK5861 Kvillinge 8/10. Nu vet inte jag hur källan ska skrivas in i mina tvättade filer. Det käns lite dumt att om man ändå tar sig tid att skriva av kort så ska väl både födelse och dopdatum vara med.
 
Dessutom Martin, jag mejlade dig för några månader sen och ville ha en kopia av ditt program, men det var inte klart och låg på is. Jag behöver inte uppfinna hjulet en gång till om du redan håller på med ett pang program. Vilka funktioner har du byggt in? Går det att skriva ut eller kopiera valda delar av databasen, för det är väl en databas? Jag är mycket nyfiken =)
 
mvh/paul

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna