ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Postgiro eller Bankkonto?  (läst 1262 gånger)

2004-08-05, 18:39
läst 1262 gånger

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej!
 
Jag funderar på att ge ut en CD nu i höst och undrar vad det är för skillnad på Postgiro och ett vanligt Bankkonto.
Kan man inte lika gärna uppge sitt Bankkontonummer istället för att lägga ut pengar på att öppna ett Postgirokonto?
Man ser nästan överallt personer som har olika postgironummer där man kan sätta in pengar för att få någonting hemskickat. Men funkar det inte lika bra med ett bankkontonummer?
 
Fördelar/Nackdelar?
 
Tacksam för alla tips!

2004-08-05, 19:05
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Använder du postgiro eller bankgiro, finns en meddelanderuta på inbetalningskortet, där den som betalar kan tala om för betalningsmottagaren vad betalningen gäller. Vid direktinsättning på ett bankkonto får inte mottagaren (åtminstone inte alltid) veta varifrån pengarna kommer, ännu mindre vad de avser. Så då måste den som gör inbetalningen kontakta mottagaren och berätta om insättningen.
 
Mvh Ingegerd

2004-08-05, 21:34
Svar #2

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Tack för förklaringen!
 
Men om man har ett specifikt bankkonto för just detta ändamål, och personerna som sätter in pengar uppger sitt namn och adress som ämne, så tycker jag att det borde fungera nästan lika bra.
 
Eller om den som sätter in pengarna skickar en kopia av sin insättning med epost och där uppger namn och adress, så kan jag jämföra med de insättningar som registrerats på mitt konto.
 
Bäst att fundera lite mera innan jag bestämmer mig för vad som blir bäst.

2004-08-05, 22:05
Svar #3

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Hos Skandiabankens internetbank kan ämnet bara vara 12 tecken om man flyttar pengar till ett annat bankkonto. Hos SEB skriver de att det inte är säkert att ämnet (12 tecken även här) alls syns på mottagarens kontoutdrag men att så vanligtvis är fallet.

2004-08-05, 23:28
Svar #4

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Om man skickar pengar mellan två konton inom Föreningssparbanken kan man, om jag minns rätt, skriva 16 tecken som meddelande till mottagaren. Det räcker inte långt för namn och adress! Om man skickar pengar från ett Föreningssparbankskonto till ett konto i annan bank, kan man inte skriva något meddelande alls.
 
Ovanstående gäller vid internetbetalning. Om man betalar över disk, så kommer väl bara ett ett antal siffror fram på kontoutdraget, siffror som börjar med clearingnummer för den bank där insättningen gjorts. Jag har haft ett hiskeligt strul med sådana insättningar ett antal gånger på mitt jobb. Även om man ska vara tacksam för alla pengar som droppar in, särskilt när man som jag jobbar som kassör i en organisation som lever på gåvor och kollekter, så behöver man ju veta vad det är för pengar som kommit in. Annars kan man inte bokföra dem rätt.
 
Så, Linus, för att kunna ha läget under kontroll vad gäller inkomna betalningar, så behöver du nog ha antingen postgiro eller bankgiro.  
 
Mvh Ingegerd

2004-08-06, 13:20
Svar #5

Jan Wallander

Detta beror väl till stor del på vilken omfattning du räknar med att det hela skall få. Om det bara kan antas bli en skiva lite då och då så kan du ju exvis ta beställningarna via e-mail och i returmailet bekräfta beställningen och hur du vill ha betalningen till ett bankkonto. Där kan du ju, förutom bankkontonumret, ge beställaren en kod som skall anges på betalningen tex ett treställigt nummer. Enkelt för alla parter och billigt.
Mvh
Jan W

2004-08-07, 20:37
Svar #6

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej Jan
 
Detta var en smart lösning!  
Då kan man göra som så att man inte skickar ut skivan förrän pengarna har satts in på kontot med rätt nummer.
Det blir billigare och priset på skivan blir lägre.

2004-08-08, 13:26
Svar #7

Jan Wallander

Javisst.
Lycka till!
Jan W

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna