ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2014  (läst 2844 gånger)

2014-03-08, 10:25
läst 2844 gånger

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Jag har skrivit av mycket av Kinds häradsrätts domböcker från 1635- 1755 och funderar nu på att föra in mina uppgifter i en lämplig databas. Jag tänker inte i första hand på ett släktforskningsprogram. Själv har jag Legacy 8, men där måste jag koppla uppgifterna till en person.
 
Mina avskrifter är inte fullständiga och inte på alla ställen ordagranna, men det kan ändå vara intressant om jag kan göra ett personregister. Förslagsvis med datum, ämne, person, gård, socken och med möjlighet att ta med hela texten i vissa fall.
 
Jag har tittat lite på anbytarforum och tänkbara program. Access används, känner inte till det och det verkar inte vara så tillgängligt, kanske är excel det bästa?
 
Vad säger ni som har erfarenhet med registrering av materialet från domböckerna?
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2014-03-08, 11:47
Svar #1

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Hej Anneli
vilket spännande och värdefull jobb du gjort.
Jag skulle nog förorda Acess som är ett mycket kompetent, allmängiltigt databasprogram, om du har tillgång till det förstås. Excel blir lätt lite rörigt, även fast det innehåller funktionoer för databas är det i första hand ett räkne-program.
Förutom de rubrikområden du angett (datum, ämne etc.) borde du nog lägga in ett allmänt textfält, som du anger.  
Hoppas du finner på något som fungerar bra för dig.
 
Mvh Alf

2014-03-08, 13:52
Svar #2

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Fantastiskt, Anneli!  
 
Tänk om du med tiden även kommer att göra detta tillgängligt på något sätt för oss andra som också har rötterna i Kind.
 
Drömmande hälsningar,
Tomas

2014-03-08, 14:27
Svar #3

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Alf, Tomas,
Det var min tanke att låta andra få ta del av materialet, eftersom jag har noterat så mycket mer än bara om mina förfäder i Kind.
 
Access har jag bara en gammal version (Office 2000) och har inte provat det, men har som sagt inte fått intrycket att det är lätt att använda. Om det verkligen är det bästa så kan det ju vara värt att köpa en nyare version. Excel har jag tillgängligt via Open office.  
 
I Excel gör jag för tillfället en registrering av en brevsamling på ca 400 brev till Matilda Brusewitz. Kanske var det inte det bästa valet, men det fungerar någorlunda.  
 
Tacksam för alla tänkbara råd.
 
En annan fråga, vad använde de för program till cd:n Födda i Sjuhärad?
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2014-03-08, 15:01
Svar #4

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Anneli
Den version du har av Access duger gott. Om det är lätt att använda eller inte beror ju på. Jag tycker inte det är så krångligt, men vi är ju alla olika.
Hur du än löser det, lycka till.
Mvh Alf

2014-03-08, 15:03
Svar #5

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Anneli,
 
Om jag inte har fel så är det ett program som tillhandahålls av Sveriges Släktforskarförbund, vilket får användas av föreningarna. I grunden samma program som används för Sveriges dödbok, Sveriges befolkning, med flera register. En annan tanke är förstås att göra registret sökbart på något sätt via en hemsida. Vet dock inte hur man gör.
 
Vänliga hälsningar
Tomas

2014-03-08, 15:09
Svar #6

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Tomas
din tanker är helt rätt, att göra det offentligt. Hur det fungerar med programmen du nämner vet jag inte, men Access-filen går att använda för att lägga ut på nätet, bl.a. med hjälp av ASP-programmering.  
Mvh Alf

2014-03-08, 17:12
Svar #7

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Tack för era synpunkter, jag ska titta på Access, det kanske fortfarande fungerar på en gammal dator med xp, men den vill man ju inte koppla upp till internet efter april. I Windows 7 eller 8 har jag inte längre kvar Microsoft office. I Open office kan man också lägga in en databas, ska även titta på det.
 
Vänliga hälsningar
Anneli

2014-03-08, 18:31
Svar #8

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Anneli
om jag inte tar helt fel, så fungerar Access och Open office ihop, alltså: gör du en databas i Open office går den också att använda i Access och tvärtom.
 
 
Mvh Alf

2014-03-08, 19:41
Svar #9

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Alf,  
Ja, det verkar logiskt eftersom Microsoft Words och Excel även kan öppnas i Open office.
 
Ytterligare en undran. Ska jag begränsa mig till enbart vad som står i domböckerna, beträffande namnen eller ska jag koppla det till min forskning? Alltså lägga till t ex efternamn, födelse- och dödsdatum om jag har tillgång till det.  
 
Vänliga hälsningar
Anneli

2014-03-08, 20:17
Svar #10

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Anneli, du kanske inte har så långt till Borås stadsbibliotek. Låna Henry Renshult Västra härads dombok 1610-1634 med registerdel. Där kan du få uppslag hur du kan skriva.
 
Jag själv har väl cirka 15000 tätskrivna A4-sidor från socknarna Mistelås och Slätthög i Allbo härad (G-län). Jag har haft funderingar hur jag skulle presentera det hela. En tanke är att följa 1734 års lag som har nio balkar som skulle bli huvudrubriker. Sedan kommer underrubriker med två huvudsocknar och övriga socknar - kanske tre underrubriker för socknar. Därefter det stora antalet byar, gårdar, torp etc i varje socken där varje plats får en beteckning med tre siffror. Namn på personer hade jag tänkt utesluta. Troligen kan det bli en registerdel men från tanke till realitet är vägen lång.

2014-03-08, 20:54
Svar #11

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Anneli
hur mycket du ska ta med handlar om hur mycket du orkar skriva in, det blir ju många poster gissar jag. Men ju mer desto bättre. Sedan har nog Rune ovan en bra idé om hur det ska kategoriseras. Det är ju en fördel om det går att söka på en person, ett årtal, en gård, en by eller socken. Kanske annnat också.
 
Mvh Alf

2014-03-08, 21:08
Svar #12

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Rune, intressant bok, men det får blir till sommaren. Holland är en bit från Borås.
 
Jag har antecknat material från 19 av socknarna i Kind och bara om det som jag var intresserad av så materialet är långt ifrån fullständigt. För mig är både gårdarna och personerna intressanta att ta med i ett register. Ofta nämns inte var de bor  utan bara yrket, t ex länsman eller befallningsman.
 
Vänliga hälsningar
Anneli

2014-03-09, 10:57
Svar #13

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Domboksavskrifterna gör sig bäst, tycker jag, om de presenteras i den tidsföljd som utslagen fälts. Varje år för sig med de olika tingen under året samt nummer på varje utslag. Den här presentationen behöver inte vara sökbar på vare sig namn eller annat.
 
När det sedan gäller det sökbara registret så tycker jag att man skall kunna söka på år, ting, förnamn, efternamn, plats och socken. En rad i registret (som motsvaras av ett utslag) kan då få följande utseende:
 
1940-    Maj-     9-    Jakob-    Olsson-      Ortens namn-      Socknens namn  
 
Jag har gjort ett sådant register för eget bruk i excel avseende domboksutdrag som en släktforskarförening presenterat på sin hemsida och för mig fungerar det bra.Registret finns numera på samma hemsida i direkt anslutning till domboksutdragen. Det är inte så stort, drygt 3000 poster, men det underlättar betydligt när man skall söka efter personer i bomboksutdragen.

2014-03-09, 11:01
Svar #14

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Ingemar,
 
Kan du även lägga ut en länk till hemsidan? Kan vara intressant att se hur det hela ser ut.
 
Vänliga hälsningar
Tomas

2014-03-09, 12:50
Svar #15

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
http://www.tjsf.org/
 
Källor och därefter domböcker.
 
Mvh
Ingemar

2014-03-09, 14:18
Svar #16

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Ingemar,
 
Det ser bra ut. Jag kommer att börja med excel, database i Open office fungerar ändå inte på min dator. Open Office, Java och Windows 8 krockar på något sätt. Ser även att ni inte har gjort ordagranna avskrifter med gammal stavning.På det sättet blir materialet mer tillgängligt.
 
Tack för länken. Nu kan jag sätta igång.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2014-03-09, 15:50
Svar #17

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Det finns open source databaser, t.ex. Postgres. En databas är definitivt bättre än ett kalkyl-program.

2014-03-09, 19:38
Svar #18

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Agneta, tack för ditt råd, har börjat lite i excel, men jag ska undersöka om jag inte kan föra in det i en databas, som du och Alf råder mig till. Database i Open Office lyckas jag inte med för tillfället. Din idé är en möjlighet och jag känner också en tjej som har programmerat en egen databas till sin släktforskning, ska höra med henne också.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2014-03-12, 21:23
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Anneli,
Även jag vill sälla mig till skaran som gratulerar och lyckönskar till detta jobb. Jag kan inget om Access men har fuskat en del med register i Excel och använd detta program, då jag gillar att se det jag skriver in i tabellerna och att det också står i tidsföljd i grundmaterialet.
 
När jag kikar på http://www.tjsf.org/ och det register som Ingemar hänvisar till, blir jag givetvis först glad att sådant finns, men så ser jag att det möjligen fattas något. När man studerar domböcker händer det ju ofta att folk inte bara nämns i nutid. Ett ärende kan innehålla personer i nutid, vid detta ting, vid andra ting, vid en helt annan tidpunkt - och då kanske benämnt efter en händelse - som i Kinda härads dombok, där Stångebro slag (1598) eller stora dödåret (i detta fall tror jag det var pesten 1621 som angavs). Vad vill jag ha sagt? Jo - man behöver också en nämnd-kolumn.
 
Jag kan tänka mig att utvidga med:
 
[color=0000ff][color=0077aa]Källa[/color][/color] - 1940- Maj- 9- [color=0000ff]titel[/color]- Jakob- Olsson- Ortens namn- Socknens namn - [color=0000ff]härad [/color]- [color=0000ff]nämnd år[/color]
 
Anneli, börja som Du gjort; Pröva Dig fram. Fråga fler.
Visa gärna, så kan Du få synpunkter på detta viktiga jobb.
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2014-03-13, 00:03
Svar #20

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej,
 
Jag började på det här sättet. Vad tror ni om det?
 
Använda förkortningar: VT-vinterting, ST-sommarting, HT-höstting, ET-extra ordinarie ting och med följande rubriker.
 
År-Ting-Datum-Ämne-Titel-Förnamn-Efternamn-Grupp-Gård/Ort-Socken-Källa-Kommentar
 
Jag tänkte mig även att ange med rött som Ingemar i de fall där jag t ex vet efternamnet eller socknen. En eventuell kommentar kan innehålla mer uppgifter som jag har forskat fram. Nämnd år kan förstås också vara intressant. 1634 nämns vid vintertinget t ex ett lån från 1629 mellan sahl Anders i Svenljunga och Olof Jonsson i Bullsäng.
 
Min holländska släktforskarkollega som kan programmera ska jag träffa inom kort. Hon kan säkert hjälpa mig vidare. Jag lutar åt Excel eftersom database fortfarande inte vill fungera i Windows 8.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2014-03-13, 08:31
Svar #21

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 07:11
    • Visa profil
Anneli
 
Ett tips är att lägga till ett fält med bildid, om du använder AD. Det  blir då lätt att kopiera denna och klistra in i Aid-rutan, trycka på gå och du får upp originalet direkt.
Det är inga problem om  du börjar skriva in i Excel, det är lätt att flytta över till Access om du skulle vilja byta.
 
mvh Åke

2014-03-13, 12:22
Svar #22

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Anneli, jag har gjort liknande saker och använder Excel eftersom det är enkelt att jobba med.
 
Från Excel kan du sen exportera en mängd olika format som man kan använda i diverse olika databaser så därför är det ingen dumt verktyg att börja i. Jag presenterar mina data på en webbsida via en MySQL-databas som jag fyller på med hjälp CSV-filer som jag genererar i Excel.
 
Här är ett exempel jag skapat:
http://www.cognatus.se/nomago.php
 
Annars finns det ju även HTML-export i Excel som kanske kan vara ett alternativ om man inte känner att man vill fördjupa sig i databashantering och webb.
 
Ett variant är ju att även lägga till allt det du skrivit i en kolumn så kan man ju även söka på ord som man kanske inte indexerar?
 
(Meddelandet ändrat av jonas_magnusson 2014-03-13 12:23)

2014-03-13, 20:02
Svar #23

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Jonas, Oj, oj vad snyggt. Det tar ett tag innan jag kommit så långt.  
 
Det Åke nämner att lägga till bildid hade jag delvis tänkt mig under källa, i varje fall att skriva bild och sida från AD-online. Jag får gå tillbaka till originalen via AD-online om jag vill ha med AID. Det gör det ju väldigt lätt för andra att hitta texten, åtminstone för dem som har tillgång till AD-online. En del av det jag skrivit av finns inte AD-online, t ex Kinds häradsrätt AIa:10-14. Jag har tillgång till dem på CD-skivor, som jag köpte för många år sedan. Här får jag referera till bok, år och paragraf.  
 
Andra förkortningar som kan bli lämpliga förutom VT, ST och HT blir ST=Syneprotokoll, BT=bouppteckningar och BIL=bilagor. Bouppteckningarna ligger normalt i serien FII, men bland tingsrättsprotokollen finns några bouppteckningar. Det här gör att jag får ändra rubriken ting till förslagsvis sort. Glömde att jag även måste ha en kolumn för nr eller paragraf. I de äldre böckerna saknas detta, men det finns ju med längre fram.
 
Det här rubrikerna har jag kommit fram till nu:
 
År-Datum-Sort-Ämne-Titel-Förnamn-Efternamn-Grupp-Gård/Ort-Socken-Källa-Bildid-Kommentar
 
Nu är jag uppe i 13 kolumner. Jag hoppas att det inte gör det krångligare att söka i. Jag är inte så bra på databaser, men med alla era fina råd, blir det säkert något till slut.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2014-03-13, 21:18
Svar #24

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Anneli!
När jag gjorde mina register så ville jag framförallt få en lathund till att hitta personerna i alla domboksutdragen eller vad det nu kan vara. Jag koncentrerade mig därför på att jag lätt skulle kunna hitta alla domar där tex Anders Jonsson eller Petter Niklasson på en viss plats förekom eller att hitta alla domar avseende en viss plats.  
 
Om domboksavskrifterna är ordnade i kronologisk ordning och innehåller det som är viktigt i ärendet så tyckte jag inte det var viktigt att ha något om innehållet i domen. Det kommer man ju lätt till genom informationen i registret. Dessutom ville jag göra registret lätthanterligt och försöka att inte ha för många kolumner. Jag funderade även en tid på att ha en kolumn på slutet där man skulle kunna förstå vad ärendet gällde men strök detta då jag fann det svårt att få någon vettig struktur där.
 
En fördel med Excel är att man kan sortera på de olika kolumnernas rubriker. Jag har aldrig använt någon databas så jag vet inte hur det går där. Jag gjorde långt tidigare ett register över uppbudsärenden som fanns på hemsidan med ungefär samma teknik fast där hade man en annan indelning än de olika tingen.

2014-03-13, 21:46
Svar #25

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Anneli, 13 kolumner är ganska mycket, tänk på att du skall presentera detta i någon slags vy vad det lider. Det blir bökigt om man måste gå ner i storlek på texten eller scrolla i sidled för att se allt.
 
Tänker du dig webb eller skall andra kunna ladda hem filen?
 
Använd standardiserad form på datumet, 2014-03-14.
 
Vad är grupp?

2014-03-13, 22:39
Svar #26

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Ok, då stryker jag ett antal kolumner, inget problem eftersom jag bara har påbörjat projektet.
 
Kanske blir det här bättre:
 
Datum-Titel/yrke-Förnamn-Efternamn-Plats-Socken-Källa
 
Grupp kan vara t ex Olofs söner, vet inte var ska föra in dem, alternativt utesluta alla grupper. Bönderna i Järphult kan jag sätta in under yrke och plats eller bara föra in i kolumnen plats.
 
I första hand vill jag försöka göra en sökbar fil, som på sikt kan finnas på webben.
 
Vänliga hälsningar
Anneli

2014-03-13, 23:41
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Anneli,
En kommentar: Datum har jag valt i en kolum. Vet jag endast år blir det t ex 1619-00-00. Vet jag datum blir det 1619-03-27 t ex.
Sedan har jag en kolumn jag kallar rel där jag noterar i excelarket, där folk skrivs under varandra, t ex Börjes hu, Börjes änka, och på hennes namn då kanske t o m NN. (Blev det begripligt?)
 
Sedan har jag en fråga; Grupp. Vad är det i Din radda?
 
Vänligen,
Olle
 
Ps - skrev detta när jag inte sett ovanstående. Får stå ändå. Ds
 
(Meddelandet ändrat av Smol 2014-03-13 23:43)
Vänligen,
Olle Elm

2014-03-13, 23:47
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kom på en annan sak som andra kan ha synpunkter  också.
Namndelen bör vara: förnamn, patronymikon, tillnamn - annars måste man hitta något annat sättet hantera det.
Vad säger ni andra?
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2014-03-14, 09:46
Svar #29

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Ja, Olle, patronymikon bör ju vara med eller kan jag sätta både patronymikon och familjenamn (tillnamn) i en kolumn? Det flesta har ju bara patronymikon.
 
Kallar man det familjenamn eller tillnamn nu för tiden i Sverige? Vilket är bästa valet? Alternativt kallar jag det ändå efternamn och sätter där både patronymikon och familjenamn (tillnamn)
 
Det du nämner, Börjes änka osv är viktig information i många sammanhang. Jag kanske kan sätta det i en kolumn kommentar och hålla mig till röd färg om det är mitt eget tillägg.
 
Det blir svårt att få ner antalet kolumner. Jag måste också ha med en kolumn för nr/paragraf, missade det i mitt senaste förslag.
 
Datum håller jag mig till den svenska standarden 1634-02-03 och 1634-00-00, som Olle föreslår, när man inte vet datum.
 
Nytt förslag till kolumner, färre än nio lyckas jag inte med:
 
Datum Nr/paragraf  Titel/Yrke  Förnamn  Efternamn   Gård/Ort   Socken  Källa  Kommentar
 
I kommentaren kan sätta in min egen forskning, ev. rättelser. Ibland står det fel namn i domboken, plus relationer som Olle nämnde.  
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna