ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sammanslagning av databaser  (läst 2044 gånger)

2002-08-13, 21:31
läst 2044 gånger

Agneta Björk

Inom vår forskargrupp i Österfärnebo funderar vi just på om det går att konvertera våra sockenforskares släktforskningsfil till Gedcom och lägga in i en jättestor databas. Har någon erfarenhet av hur det i så fall skulle gå till? Det skulle i så fall bli en guldgruva för sådana som vill veta mer om sin släkt men inte är så intresserade att de vill forska själva.
 
Alla tips mottages tacksamt!

2002-08-14, 01:04
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Våra sockenforskares släktforskningsfil, skriver du. Kan du beskriva närmare vad det är för en fil och kanske också hur den kommit till, så blir det enklare att svara.  
 
Rent allmänt kan sägas att nog alla moderna släktforskningsprogram klarar att konvertera de inlagda uppgifterna till en fil i gedcom-format.

2002-08-14, 14:15
Svar #2

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Olika personer har dessutom olika uppfattningar om vad en databas är. Personligen tänker jag på relationsdatabaser, t.ex. Oracle och SQL Server.
Det borde vara ganska enkelt att ladda en relationsdatabas från gedcom-fil, men känner inte till om program för detta finns. Om inte, så får man göra det själv, det skulle väl ta ett par dagar.
 
Fördelen med en relationsdatas är att man kan ställa helt egna frågor, allt från det enklaste till oerhört komplicerade frågor, för att få upp önskat sökresultat. De släktforskningsprogram jag sett har inte denna frihet.
 
En fråga som jag själv skulle vilja kunna ställa är:
visa alla personer som är  
födda, bosatta eller döda i socken X  
och som *inte* har födelsebok som källa.
 
Att utforma en web-sida som möjliggör denna typ av frågor är dock inte så enkelt. Man ska ju inte behöva vara expert för att kunna använda den. Detta är nog den svåraste nöten att knäcka.
 
Lycka till med ert projekt!
Kjell

2002-08-15, 19:02
Svar #3

Agneta Björk

Hej Håkan!
 
Det var nog så att jag uttryckte mig lite oklart. Vad jag menar är att de av oss i socknen som har vår släktforskning på datorn, kanske en 15 stycken, skulle vilja veta om det går att slå ihop dessa 15 filer till någon sorts databas som sedan kan byggas på av fler tillkommande. Vi har olika program men med gedcom-formatet borde det gå på något vis. Men vi vet inte hur man gör!
Eller om det redan är gjort, vilket är mycket troligt.
 
Vet någon något om det här? Grundprogrammet som vi ska sammanföra våra anor i får inte heller kosta för mycket.
 
Hälsningar Agneta

2002-08-15, 21:17
Svar #4

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej Agneta!
Någonstans i detta forum har jag för c:a ett halvår sedan läst om att någon har skrivit ett program som konverterar GEDCOM-formatet till Microsoft ACCESS. Möjligvis var det via EXCEL. Konverteringsprogrammet kunde åtminstone när jag läste inlägget hämtas gratis hos upphovsmannen.
 
Hoppas jag kommer ihåg rätt. Leta under 'Min släkt' först. Eftersom jag har det programmet
så är det stor chans att jag såg inlägget där.
 
Lycka till!
Barbro Ärnhage

2002-08-15, 23:10
Svar #5

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Agneta
 
Vilka program är det som har använts till de filer som ni vill lägga ihop?

2002-08-15, 23:24
Svar #6

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Jag skulle kopiera över uppgifterna till ett släktforskningsprogram. Eftersom jag har Disgen skulle jag skapa ett nytt arkiv dit jag  skulle kopiera över alla uppgifter. Vid inmatningen kan alla uppgifter markeras med uppgiftslämnarens namn. En nackdel som man får stå ut med är att samma individ kan komma in flera gånger, men det får man stå ut med. Databasen är ju bara till för att söka i. Kompletteringar gör var och en i sin egen dator. Med jämna mellanrum tar man bort den gemensamma basen och matar in färska uppgifter i en ny.
Vad man vinner är att man bara behöver göra en sökning, som visserlegen tar lite längre tid.
Skall man även uppdatera och koppla ihop den gemensamma basen måste alla jobba mot samma databas via något slags nätverk. Alternativt skall alla uppgifter läggas in på två ställen. Och hur löser ni det om flera har olika tolkningar om samma familj?
 
I Björklinge har vi huvudsakligen 4 olika disgenarkiv med en socken i varje. Endast en person jobbar med resp arkiv samtidigt. Inför t ex ett anbyte kopierar vi in färska kopior till alla våra datorer. Då får vi även en extra säkerhetskopia. Men visst blir det  flera familjer som flyttar mellan socknarna som finns på flera ställen. Och är det inte fler arkiv än 4 så kan man söka fyra gånger. Sökinställningen ligger ju kvar när man skiftar till nästa arkiv i Disgen.

2004-02-07, 20:17
Svar #7

Agneta Björk

Hej!
Jag har ett problem. Halva min socken Österfärnebos födelsebok är inskriven med Word XP:s  registerfunktion. Den andra halvan är skriven i MS Works kalkylprogram, version 4. Nu vill jag lägga ihop allt i Access. Det verkar vara omöjligt, har försökt på olika sätt. Finns det någon som har en aning om hur man går tillväga?
Hälsningar Agneta

2004-02-07, 21:31
Svar #8

Daniel Beglund

Har du försökt att exportera från respektive program i textfilsformat (kommaseparerad lista) och importera de resulterande filerna till Access?
 
Det kanske finns mer direkta sätt men jag har inte använt någondera programmet själv. Kommaseparerade listor brukar dock bita på det mesta..

2004-02-08, 19:23
Svar #9

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Det enklaste kan nog vara att klippa och klistra. Gör först i ordning en tabell i Access, sortera sedan dina batabaser i samma ordning som du gjort i tabellen, kopiera sen från var och en av dina databaser och klistra in i Access-tabellen.

2004-02-08, 22:30
Svar #10

Agneta Björk

Hej Daniel och Maj-Britt!
Tack för era tips. När det gäller klippa och klistra in i Access så funkar det inte, åtminstone inte från MS Works. Men jag har testat att klistra in i Excel och då går det.  
När det gäller Words tabell så går det inte alls att klippa och klistra men jag ska prova Daniels tips med kommaseparerad textfil.  
Tack!
Hälsningar Agneta

2004-02-09, 11:47
Svar #11

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Agneta!
Jag kanske är ute och cyklar nu, men inte behöver Du väl klippa och klistra från Works och in i Excel? Du kan väl bara ta Works-filen och välja spara som och i rullgardinsmeny välja Excelfil? Det har i allafall jag gjort med mina gamla worksfiler...

2004-02-10, 14:49
Svar #12

Agneta Björk

Hej Karin!
Nej, i den version som mina worksfiler ligger i så går det inte att spara som excel. Jag har tittat där men inte funnit formatet.  
 
Till saken hör att registret i Works är inskrivet med två olika programversioner. När jag kopierar in den ena versionens fil så ser datumet helt okay ut, ex 1885-12-09. Men när jag kopierar in en annan fil i samma register i Excel så görs datumet om till ett tresiffrigt tal, ex 134.  
 
Har försökt komma förbi det utan att lyckas. Det blir väl att sitta och skriva in rätt datum manuellt igen. Pust!
 
Har någon någon teori?..
 
Hälsningar Agneta

2004-02-10, 17:43
Svar #13

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Agneta
 
Om jag har fattat dig rätt så vill du egentligen ha ditt material i Access, inte Excel.
Works 4 kan spara filerna i formaten dBase III och dBase IV. Dessa kan sedan öppnas i Access.
Jag har fört över en del gamla register från Works 2.0 på detta sättet och det har fungerat.

2004-02-10, 18:27
Svar #14

Agneta Björk

Hej!
Helt rätt tolkat, Bo. Jag vill sammanföra sex disketter med födelseböckerna i socknen, skrivna i olika versioner av MS Works med en cd-skiva där resten av födelseböckerna är inskrivna via nyaste Wordversionen.  
 
Såvitt som jag har provat (amatör)så går det inte att göra det direkt i Access utan jag måste gå omvägen via Excel. Åtminstone med Works-filen. Enligt tips från Daniel så kan det gå att gå direkt till Access med hjälp av kommaseparerad export, ska prova i kväll. Det här med dBase har jag aldrig hört talas om, ska titta om det funkar.
Tack för tipset!
 
Hälsningar Agneta

2004-02-10, 20:59
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:16
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I Excel-världen finns inget före den 1 januari 1900; äldre datum än så går alltså inte att bokföra som datum. Däremot accepteras framtida datum t.o.m. den 31 december 9999... Ännu ett genialt påfund av Bill Gates & Co - som förväntar sig evigt liv för Microsoft?
 
Så här blir resultatet beroende på hur man formaterar inmatade godkända (1900 eller senare) respektive icke godkända (1899 eller tidigare) datum:
 
Allmänt: 1899 skrivs som det matas in och blir vänsterställt, medan 1900 blir högerställt och kodas, d.v.s. skrivs med det tal som Excel använder för att beräkna tidsskillnaden mellan två datum (=antalet dagar fr.o.m. den 1/1 1900; dagens datum förvandlas då till 38027).
 
Datum: Båda skrivs som de matas in, men 1899 blir vänsterställt och 1900 högerställt.
 
Text: Båda skrivs som de matas in och blir vänsterställda.
 
Formatera alltså allt, även datum, som text, så skrivs alla datum i klartext och på samma sätt.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-02-12, 09:18
Svar #16

Agneta Björk

Hej Jörgen!
Tack för upplysningen om hur den käre Bills program fungerar när det gäller datum. Jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att det låg till så här. Man lär så länge man lever...
Ska testa ditt förslag om formatering.
Hälsningar Agneta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna