ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Struktur på foton och dokument  (läst 1916 gånger)

2011-03-01, 15:46
läst 1916 gånger

Utloggad Johan Malmros

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 20:51
    • Visa profil
Jag vet inte om denna fråga redan diskuteras någonstans, men jag kan inte hitta någon tråd, så jag startar en här.
 
Problemet är att jag börjar få ett stort antal digitala bilder och dokument. Det handlar om inscannade äldre fotografier, både på personer och miljöer, samt dokument av olika slag - allt från utrag från kyrkoböcker till personbevis och köpekontrakt.
 
Jag försöker hitta ett bra sätt att organisera allt detta i datorn, dels med tanke på att det i framtiden ska vara lätt att återfinna foton och dokument och dels för att jag själv ska hitta i min ständigt växande samling. Just nu ligger alla filer i två bibliotek - foton och dokument, med lite olika system för namgivning av filer. Det börjar bli lite lätt rörigt.
 
Det självklara sättet är ju att i mitt skäkforskarprogram länka bilder/dokument till personer,vilket jag också gjort med rätt gott resultat.
Jag vill dock ha en grundläggande struktur med filnamn/numrering och bibliotek i datorn.
 
Är det någon som har erfarenhet av detta, eller något fiffigt system, delge gärna.

2011-03-01, 19:00
Svar #1

Utloggad Kennert Ottosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-03-15, 21:27
    • Visa profil
    • www.kena.nu
Varför inte bara använda ett mappsystem

2011-03-02, 11:33
Svar #2

Utloggad Bertil Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:33
    • Visa profil
Intressant frågeställning!
 
Jag har gjort ett otal försök att hitta en struktur för att namnge skärmdumpar för notiser från kyrkoböcker. Har haft ambitionen att kunna infoga sådana bilder i släktforskningsprogrammet och dess rapporter för att kunna förse släktingar och andra intresserade med källmaterialet även om de inte har ett abonnemang på en bilddatabas.
 
Kraven jag då har är:
 
1. Det skall vara snabbt, enkelt och robust att namnge filerna från skärmdumpsverktyget.
2. Det skall vara snabbt och enkelt att hitta filerna när de skall klistras in i släktforskningsprogrammet.
3. Det skall vara flexibelt att distribuera bilddatabasen till en rapportmottagare.
 
 
Jag har prövat varianten att göra en mapp-struktur som bygger ungefär på NAD-strukturen och att sedan namnge filerna med individnamn, händelsedatum och någon klassificering för notistyp (födelse, ...)
Min erfarenhet av detta är att det snabbt blir oöverskådligt och ej stödjer något av mina grundkrav ovan ! Så jag har övergett konceptet djup mappstruktur.
 
Jag har också prövat att hitta en namngivningsstandard med individnamn, händelsedatum, notistyp, källhänvisning. Betydligt mer positiva erfarenheter av detta, trots att det blir långa filnamn. Undrar om någon har en bra namngivningsstandard att dela med sig av!
 
 
Relaterat till ovanstående är frågan om till vad man kan koppla sina bilder. Det är ju ingen tvekan om att när det gäller exv fotografier på personer, att sådana bilder skall kopplas till individ(er). Det stödjer alla släktforskningsprogram.  
Men när det gäller bilder på källcitat tycker jag att sådana bilder borde jämställas med textcitat. Men varken GEDCOM eller släktforskningsprogram tycks stödja detta! Någon med erfarenheter av detta?

2011-03-02, 13:08
Svar #3

Utloggad Nils-Georg Lindström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2011-03-02, 13:08
    • Visa profil
Jag använder följande filnamn
Exempel på vigselbok:
Anders Ersson 1747-1793 Kerstin Jakobsdotter 1739-1812 Gagnef Vig EI_2 SVAR-C0012569_00117
Exempel på husförhör:
Karin Olsdotter 1742-1829 Gagnef Hfl AI_14 Myrholn s220 SVAR-C0012535_00229
 
förnamn-efternamn-födelseår-dödår-församling-kyrkobok-sida i kyrkobok-Svars bildID
 
Använder PDFcreator och sparar i jpg-format, blir mycket bra kvalite.
Har använt detta i flera år.

2011-03-02, 19:42
Svar #4

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Jag hade samma problem. Det beror lite på hur man är van att arbeta. För mej blev det en kombination av mapp-struktur och filnamn.
Jag har lagt upp fyra mappar för mm, mf, fm och ff. Därunder mappar för
bouppteckningar, kyrkböcker, mantalslängder, foton, kartor, domböcker, etc. Därunder kommer Generation 1, Generation 2, osv. Och först under rätt generation ligger första mappen med personnamn. Filnamnen består av socken-volym-från år-till år-sida och om personen flyttade runt mycket även gårdsnamn. Denna indelning med generationer har jag gjort bara där jag har mycket matrial (skannade kyrkoböcker).  
Fördelen med mappar är att det är dynamiskt, såväl i bredden som djupet.

2011-03-03, 11:53
Svar #5

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Jag använder ett mappsystem till dokument för att se vem filerna hör hemma hos och använder kekules numreringssystem för att lättare navigera. Jag har dock delat upp mapparna på några olika släkter (ff, fm, mf, mm).  
 
Med andra ord har jag (dock med personnamn istället för farfar, ffm osv.) mapparna: 4 farfar, 5 farmor, 6 morfar och 7 mormor. I mappen 4 farfar ligger en ny mapp 4 farfar och en egen mapp för var och en av hans förfäder med respektive ordningstal på, d.v.s. 8 fff 9 ffm 16 ffff 17 fffm 18 ffmf 19 ffmm o.s.v.  
 
I mappen för varje individuell förfader/-moder har jag sedan en mapp för barn (och undermappar för senare generationer som i vissa fall kan bli lite för många mappled). Filerna med källbilder har jag döpt ungefär som jag anger en källhänvisning. Husförhörslängder har jag sorterat efter fadern i hushållet eller änkan, om det är omgifte sorteras de efter vem jag är släkt med (den nya partnern hamnar i sin make/makas mapp). Stora samlingar filer rörande en sak, såsom en bouppteckning eller en stor juridisk utredning får en egen undermapp för att inte översvämma mappen med filer.  
 
En nackdel med att ha filerna på det sättet är att jag måste räkna på släktskapen för att hitta rätt eller ha ett släktträd med kekule numrering nära tillhands. Men jag slipper klicka mig igenom stora mängder undermappar för att hitta rätt person. Man kan så klart byta ut kekule numreringen mot f, ff fm, fff ffm fmf fmm o.s.v. om man tycker att kekule är krångligt och att det blir enklare att navigera med bokstavsförkortningar. Jag tycker att det är enklare med kekule när det blir många generationer.
 
Mitt mappsystem för foton ser annorlunda ut och i det tar jag med de dokument som finns i släktarkivet såsom tidningsartiklar m.m. (dessa finns det även en kopia för under mina personmappar). Här finns ju inte lika många personer att ta hänsyn till så varje släkt har en egen mapp och undermappar efter den indelning i kuvert de har i släktarkivet.

2011-03-07, 08:04
Svar #6

Utloggad Johan Malmros

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 20:51
    • Visa profil
Många intressanta tips. Jag har tagit intryck av dessa, och kommit fram till att jag för foton ska dela upp i fyra undermappar, ff, fm, mf och mm. Sedan namger jag efter konceptet förnamn-efternamn-födelseår-dödår-fotodatum(ca år). Sedan använder jag det utrymme som finns för noteringar i själva fotofilen för ev övrig info om det är fler personer på fotot t.ex. En början i alla fall. Hur jag ska göra med övriga dokument vet jag inte riktigt ännu, men det var foton som var mest akut för min del, då jag håller på att scanna in och fotografera av en stor mängd gamla foton som jag vill reda ut innan min far- och morföräldrar inte finns kvar längre.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna