ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Angivande av kontokortsnummer  (läst 1363 gånger)

2010-04-07, 10:41
läst 1363 gånger

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Hej.
Är lite osäker kring hantering av kontokortsuppgifter, som man uppmanas att lämna ut vid gratisabbonnemang. Jag vill testa ancestry.ca (om Kanada)och erbjudandet där på 14 dagar innebär att man skall uppge sitt kontokortsnummer.
Jag har absolut ingen lust att lämna ut detta och tycker väl att ancestry.ca borde kunna stänga av mitt abonnemang efter 14 dagar utan något krav på kontokortsuppgifter.
(När man anmäler sig för gratisabonnemang skall man samtidigt välja vilket abonnemang man skulle vilja välja om/när man fortsätter att släktforska på ancestry.ca. För att avsluta gratisabonnemanget meilar eller ringer man till dem.)
 
Tacksam för kommentarer, råd och ev. erfarenheter som kan delges.
 
Mvh
Åke

2010-04-07, 11:15
Svar #1

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag har provat ett par av dessa kortare gratisabbonnemang och jag har aldrig haft några problem. Ser man bara till att avsluta i tid så är det inga som helst bekymmer. Jag vill minnas att det även framgår tydligt hur många dagar det är kvar innan ändringen sker.
 
Ett alternativ är ju att vid valet av fortsättningsabbonnemang välja en månad och på så vis begränsa skadan om man skulle misslyckas.

2010-04-07, 13:04
Svar #2

Utloggad Per-Olof Wejnarth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-08-09, 20:25
    • Visa profil
Jag har valt att ha ett extra kontokort just för e-handel. Till detta är ingen kredit kopplad och det finns normalt inga pengar på kontot. Innan jag handlar på på nätet för jag över den summa som behövs via internetbanken och genomför sen köpet.  Det här kreditkortet har jag använt under många år och det har fungerat bra. Skulle något inträffa kan jag spärra kortet och samtidigt använda mitt vanliga kreditkort.  
Hälsningar Peo

2010-04-08, 11:36
Svar #3

Carl Szabad

Swedbank (och kanske även andra banker) har en gratisfunktion som kallas e-kort, ett program där man kan skapa ett fiktivt kontokortsnummer och valfri löptid (vanligtvis en månad) och sätta in vilken summa man vill. Mycket användbart just för näthandel. Det går antagligen att sätta in bara 1:-, så får man ut ett kontonummer man kan använda för sajter som kräver ett sånt, men hävdar att det är gratis.

2010-04-09, 09:17
Svar #4

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Tack för edra goda råd !
 
Carl, ditt förslag fungerade tyvärr inte när jag genast arrangerade ett internetkortnummer hos min bank (Nordea). Antagligen föll det på ett saknat tilläggsnummer (security no ?), som ett vanligt kontokort har och som måste vara med i ansökan till ancestry.ca, men idén med internetkortnummer är ju bra och kan fungera i andra sammanhang.
Jag tror att för stunden chansar jag på Jonas alternativ och använder mitt kontokort till denna uppkoppling. (Jag har hört andra som har gjort så också och jag är s.a.s lite het på gröten och vill ta del av sidorna nu). Framöver skall jag ha en strategi där jag som Per-Olof använder mig av ett extra kontokort enbart till liknande näthandel.
Att lämna ut uppgifter om ordinarie kontokort får inte bli en ful vana !
 
Tack än en gång.
 
Mvh
 
Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna