ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arkivering  (läst 2792 gånger)

2008-07-20, 16:08
läst 2792 gånger

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Plastmappar. Var får man tag i syrafria plastfickor för att arkivera t ex orginalfotografier och andra handlingar? Jag vill nämligen arkivera handlingarna under samma pärmuppslag som den person det gäller.

2008-07-20, 16:48
Svar #1

Utloggad Raoul Murman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2020-11-06, 16:24
    • Visa profil

2008-07-20, 22:08
Svar #2

Utloggad Marie Esplund-Lynn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2016-06-12, 21:37
    • Visa profil
Tom!
Jag tycker inte att du ska förvara dina original-foton eller handlingar i plastfickor. De gulnar och blir fula. Handlingarna kan du förvara i syrafria omslag som du antingen kan köpa från antingen museiservice eller på närmaste arkiv. Dessa omslag lägger du i arkivkartonger. Om du märker omslagen med an-numrering så är de lätta att hitta. I din pärm bör du ha A4-kopior av dessa.
 
Originalfoton bör du förvara i syrafria kuvert i syrafria lådor. Kolla med museiservice. Kopior av fotona i A4-storlek är lättare att bläddra i pärmen. Glöm inte att numrera även fotokuverten.
 
Om du förvarar kopior i pärm och originalen separat är det enklare att göra nya kopior.
 
Mvh
Marie

2008-07-22, 10:23
Svar #3

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Tack Raoul och Marie för tipset. Jag har anammar Maries förslag, och har beställt syrafritt papper och kartong. Men billigt var det ju inte, bara  frakten gick på 265 kr + moms!
Mvh/Tom

2011-05-01, 14:15
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Här är aktuell adress/länk till  Museiservice katalog.
 
Jag har sedan sökt kopieringspapper där men de tycks inte sälja sådant.
 
Surfat runt lite på nätet och hittade då kopieringspapper (Svenskt Arkiv) på Kontorsgiganten och Kontorsleverantören. Blev förbluffad över att det skiljer så mycket i pris:
 
1 förpackning (500 sidor) hos Kontoreleverantören kostar 664,80. Motsvarande hos Kontorsgiganten 382,80. En prisskillnad på 282 kr = nästan 74%! För, som jag uppfattar det, samma produkt! Sådant kallas - ocker.  
 
För det kan inte vara motiverat med så stor prisskillnad för samma produkt, som på intet sätt är unik för marknaden.
 
Så det gäller ha detta klart för síg när man vill göra utdrag från databasen på arkivbeständigt papper och står i begrepp att göra ett köp.

2012-12-16, 20:38
Svar #5

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Vet någon vad som hänt med  Museiservice?
 
Jag har försökt att kontakta dem på det telefonnummer som anges på hemsidan, men det fungerar inte. Och något svar får jag inte via mejl.
 
Av bokslutet att döma gick företaget med knapp vinst förra året, 0,04%.  
 
Så har det gått i konkurs? Och vilka andra företag säljer motsvarande arkivmaterial?

2012-12-23, 10:30
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Leif, du har väl sett deras text?  
 
God Jul o Gott Nytt (Arkiv-)År! (Vilket jag också instämmer i till Dig forskarbroder! Gamla Uppsala-)
 
Webbutiken  
Nu kan Du beställa varor i webbutiken.
Frakt tillkommer.
 
Öppettider
2012: Vi har stängt på kontoret men beställ dygnet runt via  webbutik och e-post.  
2013: Den 7-9 jan har vi inventering. Leveranser sker från den 9 jan.
 
Så det verkar inte vara konka på gång!
MEN om Du och andra beställer väldigt mycket, så blir det nog en del kånka förstås!
Samt mindre risk för kommande konka också!
 
 
(Meddelandet ändrat av simson 2012-12-23 10:37)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-12-23, 14:05
Svar #7

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ja Stefan ...ha, ha, ha...det är inte konka på gång för Museiservice!  
 
Det kontaktade mig sent om sider via mejl så nu har jag fått några spiraler med guldplätinerade CD/DVD.
 
Inte så mycket kånka alltså ...vilket det däremot har varit ändå dessa julklappstider!  
 
Så jag säger till dig, forskarbroder som jag sa till paret Wirström: God Jul och Gott Nytt År!
 
(Meddelandet ändrat av legony 2012-12-23 14:05)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna