ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: CD-R skivor  (läst 2827 gånger)

2008-11-24, 10:28
läst 2827 gånger

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle vilja veta om man kan lägga över en lokal mapp
från Outlook till en CD-RW skiva.Har mycket inf. i mappen.
MVH Anita

2008-11-24, 11:08
Svar #1

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Hej Anita,
ja lättast är väl att exportera din mapp som en .pst fil till skivan.
 
Mvh
Janne

2008-11-24, 11:29
Svar #2

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej Janne!
Tyvärr så hör jag till dom som inte kan så mycket om data.
Men med lite förklaring kanske även jag klarar det.
Pst fil säger inte mig så mycket.
Mvh Anita

2008-11-24, 12:53
Svar #3

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Hej,
i en svensk variant bör det se ut som följer (Outlook inte Outlook Express men det kanske är likadant)
 
Uppe till vänster klickar du på Arkiv - väljer Importera och exportera ...
Välj Exportera till en fil och Nästa
Välj Personlig mappfil (.pst)
Välj den mapp du vill exportera (kryssa i Inkludera undermappar om du har sådana och vill ha med dem) och sedan Nästa
Sedan knappen Bläddra där du väljer var du vill spara din fil vilket i ditt fall bör vara CD brännaren.
 
Sedan när du vill titta på dina sparade mail så klickar du på Arkiv och Öppna och Outlook-datafil där du sedan bläddrar fram till din CD skiva.
 
Hoppas det funkar, det borde det göra.
//Janne

2008-11-24, 16:46
Svar #4

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej igen!
Jag har outlook express.
När jag går in under arkiv och exportera
så finns det bara att välja mellan  
Adressbok
Meddelanden
Så det du skriver om Exportera till en fil
finns inte.Så det kanske inte går när jag har
outlook express.
//Anita

2008-11-24, 17:44
Svar #5

Kalle Hällgren

Hej
Det är mycket enkelt i outlook express. Öppna den mapp du vill spara breven i. Minimera sidan. (klicka på den mittersta runtan längst upp till höger) Öppna outlook, minimera. Du kan nu klicka på de brev du vill spara och dra till mappen och släpp.
 
Genom att hålla in knappen Ctrl kan du markera flera brev och kopiera dom samtidigt.  
Har du porblem med detta, skicka ett mail så får du en film på hur man gör.
//Kalle

2008-11-24, 23:26
Svar #6

Utloggad Rustan Gandvik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2014-09-30, 14:03
    • Visa profil
Hej Anita
 
Jag förmodar att du vill göra en säkerhetskopia på CD av samtliga mail som finns i en lokal mapp i Outlook Express.
 
Om den lokala mappen har namnet Anita så finns dessa mail i en fil med namnet Anita.dbx
 
Var på hårddisken den finns är inte lätt att veta men den är lätt att söka upp den genom att i Den här datorn eller utforskaren välja SÖK och därefter begära sökning på hela filnamnen dvs Anita.dbx med sökning i Den här datorn eller på hårddisken (C).
 
När du lokaliserat filen kan du kopiera den till CD på gängse sätt.
 
Lycka till !

2008-11-25, 10:51
Svar #7

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Tack Rustan!
Jag fick över den på min CD.
Men den går inte att öppna.
Av någon anledning förde jag över den till
ett Word dokument men där kommer det bara upp
krumelurer.Går inte att ta bort, den är skrivskyddad.
Nu blev det så krångligt så jag ger upp.Är för dålig
på sånt här.Men tack alla som har angagerat sig.
MVH Anita

2008-11-25, 20:35
Svar #8

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Spara mejl i annan mapp eller på CD i datorn, den diskussionen har jag följt med intresse. Och Anita, ge inte upp! Och ni andra fortsätt att lotsa Anita och mig genom processen!
Att man inte kan öppna .dbx-filer med datorns standardprogram har jag förstått - men hur gör man. Kan man senare skicka tillbaka filen in i Outlook Express eller finns det något bättre sätta att öppna dbx-filer. Nånstans måste man ju kunna hitta ett program eftersom det går att öppna i OE.
Anders Nyman

2008-11-25, 22:41
Svar #9

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Ett ställe där man kan börja leta är på http://www.downloads.com. En sökning efter bara dbx bör få fram diverse program för att återskapa raderade mail, läsa mail, osv, ur en befintlig .dbx-fil.
 
Jag skulle samtidigt vilja passa på att rekommendera mailläsaren Mozilla Thunderbird som kan importera mail (och inställningar) från Outlook. Jag använder det i kombination med programmet MozBackup som man kan använda för att skapa och återläsa backuper. På så sätt kan jag flytta alla mina mail, inklusive bilagor, inställningar för mailkonton med mera från en dator till en annan.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-11-25, 23:12
Svar #10

Utloggad Rustan Gandvik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2014-09-30, 14:03
    • Visa profil
Hej igen
 
Jag är ju inte precis någon expert på detta men jag ställer mig tveksam till att det skulle gå att öppna dbx-filer på något annat sätt än från Outlook Express. Idén är iallafall, som jag ser det, att spara dbx-filer som backup på t.ex. CD och sedan stoppa tillbaka denna backup vid behov eller att t.ex. flytta brevmapp(ar) till en annan dator via mellanlagring på t.ex. CD eller USB-minne.
 
Man behöver inte, som jag beskrev i mitt förra inlägg, söka upp dbx-filerna. Sökvägen till deras lagringsplats (där man alltså kan ta ut eller stopp in kopior på dbx-filer) kan man lätt hitta genom att med öppnad Outlook Express gå in på Verktyg / Alternativ / Underhåll och därefter knappen mapp.
 
Hoppas jag skrivit begripligt ! / Rustan

2008-11-25, 23:23
Svar #11

Utloggad Rustan Gandvik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2014-09-30, 14:03
    • Visa profil
Tilläggas kan att jag för egen del, genom att använda Verktyg/Alternativ/Underhåll/mapp, har flyttat mappen med mina dbx-filer till en helt annan plats än vad Microsoft har tänkt sig. Jag har lagt denna mapp tillsammans med mina övriga mappar under Mina dokument. Så när jag regelbundet tar backup till extern hårddisk av allt jag har under Mina dokument så får jag även backup på mina många tusen mail.

2008-11-26, 14:06
Svar #12

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Jag har många mappar sparade på min CD, från mina bilder och
dokument.Det var inga problem att göra det.Men att föra över
en mapp från outlook var betydligt krångligare.Nu har jag en
mapp där med mail som varken går att öppna eller ta bort.Har
inte lyckats med att hitta något under Verktyg i outlook.Inte  
den mappen som jag vill spara.
Det är tydligen mycket svårare att spara något från Outlook.
//Anita

2008-11-26, 17:05
Svar #13

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Rustan, Henrik, tack för tips!
Önskelösningen för mig vore att kunna flytta över hela dbx-filsmappen till en annan hårddisk än den där Windows och OE ligger, som du Rustan berättar om. Men då hamnar den alltså på en anna hårddisk, kan datorn hitta den nya platsen?(Jag har lagt till en stor extra hårddisk utöver den där Windows och Outlook Express finns).
Sökt program för dbx-filer har jag försökt på nätet men inte lyckats.  
Och att flytta tillbaka till dbx-filsmappen från en fristående mapp har jag också gjort och det har varit en riktig balanskonst, alla möjliga fel kan uppstå på vägen, men det går med mycket jobb och full vakenhet.
Anders Nyman

2008-11-26, 18:22
Svar #14

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Rustan:
 
Jo, det finns faktiskt andra program som kan öppna dbx-filer och som presenterar informationen som om i Outlook. Det finns dock inte speciellt många sådana program i jämförelse med hur många det finns för exportering av mail från dbx-filen eller för att reparera en skadad dbx-fil.
 
Jag vill mena på att en av nackdelarna med Outlook är att det är en proprietär programvara och att 3:e parts utecklare oftast inte har tillgång till källkoden och att mycket är hysch hysch. Det i sin tur gör att man kan ha svårt att hitta den här typen av specialprogram, medans det ofta är lättare att utveckla små specialprogram till Thunderbird, som är en fri programvara.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-11-26, 18:43
Svar #15

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Vill man gå ytterligare ett steg längre så finns något som heter Thunderbird Portable som möjliggör att man kör programmet från en CD eller ett USB-minne (var informationen sedan sparas varierar beroende på om det är ett skrivbart media eller inte). Med ett USB-minne kan man på så sätt alltid ha med sig sitt epost-program med alla mail, för att sedan bara plugga i den dator där man vill komma åt sina mail.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-11-27, 10:24
Svar #16

Utloggad Rustan Gandvik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2014-09-30, 14:03
    • Visa profil
Hej
 
Nedanstående fungerar åtminstone på min dator med Outlook Express 6 (OE6)
 
Att kopiera en fil Rädda.dbx förvarad på t.ex. CD eller USB-minne (t.ex. en säkerhetskopia) till OE6.
 
Öppna OE6.
Kolla att du INTE har någon lokalmapp med namnet Rädda (kolla även i Borttaget).
Skapa en ny lokal mapp genom att högerklicka på Lokala mappar, Ny mapp och ange det nya mappnamnet Rädda.
Rädda dyker då upp i listan över lokala mappar.
Klicka på den för att se att den är tom. Klickandet är viktigt. Annars kommer fortsättningen inte att fungera.
Stäng OE6.
Sök upp (t.ex. med utforskaren) den förvaringsmapp (t.ex. OElagret) där du har dina övriga dbx-filer.  
Kolla att där finns en nyskapad fil Rädda.dbx.
 
Kopiera över filen Rädda.dbx  från CD:n eller USB-minnet till mappen OElagret.
Svara JA på frågan om jag vill ersätta den gamla befintliga Rädda.dbx med den nya.
Öppna OE6 och gå till brevmappen Rädda och kolla resultatet.
 
Tack Henrik för bra tips. Skall använda mig av detta vid tillfälle !

2008-11-27, 19:14
Svar #17

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Jag har en bärbar dator med Windows XP samt till nyligen en stationär PC med Windows XP som dock nu är nu ersatt med en Vista dator. När båda datorerna kördes med Windows XP hade jag därmed även samma version av Outlook Express. Den bärbara använder jag främst på resor och på landet under helger. Innan jag skall åka iväg med den bärbara kopierar jag alla Outlook Express mail-filer (dbx-filerna) från den mapp de ligger i till ett USB-minne, CD-skiva etc. Därefter kopieras de upp till motsvarande mapp i den bärbara. Efter kopieringen har jag direkt tillgång till alla mail på den bärbara. När jag sen kommer hem gör jag det omvända, dvs kopierar ned mail-filerna (dbx-filerna) till USB-minnet och sen tillbaka till den stationära datorn. Därmed har den nu tillgång till alla mail inklusive de jag tagit emot på den bärbara. Hos mig ligger dbx-filerna i mapp C:`Documents and Settings`Hans`Lokala inställningar`Application Data`Identities{2C89A59F-8748-45F7-952F-13D9BA527C85}`Microsoft`Outlook Express. Enklast är det väl att använda Windows sökfunktion (F3) för att söka efter dbx-filerna, då ser man var de ligger.
I Vista heter mail-klienten Windows Mail, dvs ett annat mail-program än Outlook Express, men det gick alldeles utmärkt att kopiera dbx-filerna till Vista-datorn för att sen i Windows Mail sen göra Import på dem. Därmed konverterades de till det format mail-filerna har i Windows Mail.
Backup eller säkerhetskopiera gör man för att säkra sitt material (släktforskningsdata till exempel) som man har på PC:n om den skulle krascha. Med en säkerhetskopia av sina datafiler kan man sen återställa data på PC:n efter att den fixats. Säkerhetskopian skall förvaras på en säker plats och den skall man inte använda för andra ändamål för att inte riskera att skada eller förstöra säkerhetskopian. Vill man ha en kopia av något för att ta med sig till en annan släktforskarkollega bör man göra det på en annan CD etc. OE:s dbx-filer öppnar man i Outlook express, inte i utforskaren eller motsvarande. Det finns en dbx-fil per mapp som man har skapat i OE, inte en fil per meddelande.  
Det går inte att öppna en dbx-fil i Word.
Om man vill kunna använda samma CD eller DVD skiva för att ta inkrementella backuper (dvs kopiera enbart det som har ändrats efter förra backupen bör man använda CD rw eller DVD rw (inte CD r eller DVD r).  
Anita, tänk på att Outlook och Outlook Express är två skilda mail-klienter. Om du har Outlook Express men frågar om råd på Outlook kan du få ett felaktigt svar.
Hans

2008-11-28, 00:33
Svar #18

Utloggad Rustan Gandvik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2014-09-30, 14:03
    • Visa profil
En utmärkt sammanfattning du har skrivit! En titt på frågespalter på Internet visar att många har problem med att kopiera in dbx-filer i Outlook Express så alla lyckas inte lika lätt som du. Den långa sökvägen du anger till lagret för dbx-filerna är nog ganska typisk. Det är enkelt att flytta lagret till ett ställe där man kan ha lättare överblick (typ C:`mina dokument`OE-lager). Det verkar bara vara att köra Verktyg/Alternativ/Underhåll/mapp och välja önskat ställe. Sedan flyttar systemet över dina dbx-filer inkl folders.dbx till det ställe du valt.
Hoppas att Anita inte har givit upp. Vi är henne tacksamma för att hon satte igång denna diskussion !

2008-11-28, 19:08
Svar #19

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Instämmer i Rustans tack till Hans Högman och Anita Hadadi. Jag har haft stor hjälp av den här diskussionen.
Jag har länge plågats av att datorn är så långsam och förstått att en del av problemet hängt ihop med att hela mitt mejl-paket på flera GB tar stor plats på hårddisken där jag har Windows och många program som automatiskt hamnar där (om man inte aktivt dirigerar om dom).
För en tid sen installerade jag en extra hårddisk (80GB) men har inte vetat att man vågade flytta på dbx-mappen. Nu vet jag och det var lätt och mejlen fungerar som vanligt och datorn har blivit lite mindre trött.
Och nu när jag beställt en bärbar så har jag Hans beskrivning om hur man aktualiserar mejlen på såväl stationära som bärbara. En fråga bara: kan man sen återföra dbx-filen från Vista-datorn till XP-datorn när den fyllts på med nya mejl i Vista Mail?
 
Anita jag hoppas du hittar en lösning som passar dig också.
 
Anders Nyman

2008-11-29, 09:44
Svar #20

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Anders, När man vill ta med sig sina mail-filer från Outlook Express till Windows Mail i Vista så kopierar man dbx-filerna till en valfri mapp på hårddisken i Vista datorn. Därefter går du till Windows Mail (WM) och väljer Importera, Meddelanden  som finns under Arkiv. Du anger sen vilken mapp som du la dbx-filerna i. När importeringen i WM körs så konverteras dbx-filerna från OE till ett helt annat format som WM använder. När importeringen i WM är färdig så har du tillgång till dina meddelande som du hade i OE. I WM lagras varje mottaget meddelande som en egen fil vilket det inte görs i OE. Så, WM lagringsformat är ett helt annat format än det som OE använder. Eftersom WM är en nyare mail-klient än OE så kan man nog inte i OE importera mail från WM (jag känner i varje fall inte till att detta skulle gå).  
Du bör även importera dina email adresser (kontakter) till WM på din nya dator. I Internet Explorer kan du under ”Lägg till favoriter” även importera Favoriter & Cookies till din nya dator.
Hans

2008-11-30, 21:07
Svar #21

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Tack Hans för svar om överföring mellan XP o Vista av mejl.
Att växla mellan gamla och nya system går ju vanligtvis bra i riktning mot det modernare men tvärtom är förstås problem, det förstår man ju.
Hälsningar
Anders

2008-12-01, 13:12
Svar #22

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Tyvärr så har jag inte lyckats lägga mina mail
på cd så att dom går att komma åt.Jag har förklarat
i inlägg tidigare vad som inte fungerar.
Det ni killar diskuterar är ingenting för mig,
det är överkurs.
Men det var ju kul att ni fick lite att diskutera.
//Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna