ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Diverse datatips i släktforskningen  (läst 995 gånger)

2000-05-31, 21:51
läst 995 gånger

Utloggad Mats Rännbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 09:21
    • Visa profil
Jag undrar om det finns något intresse av att ha en diskussion om problem, tips & trix och annat
som gör datoranvändatet lite lättare i släktforskningen. Du kanske har ett bra tips om hur man löser vissa problem, eller har ett förslag på bra bildbehandlingsprogram t.ex. Eller hur Du har gjort för att underlätta användandet av dator i släktforskningen. Jag vet att det finns många som lägger ut stora pengar på hjälp med datorn, som kanske gått att lösa på detta sätt istället. Vad tycker Ni?
 Ett tips redan nu.
Har du mycket att skriva i dina inlägg, är det bra att skriva i WordPad istället för Word, som stjäl mycket datorkraft. Och sen är det bara att kopiera in det i meddelanderutan på respektive  
diskussionsplats i Anbytarforum . Då kan du i lugn och ro skriva dina inlägg, och slipper vara  
uppkopplad i onödan.Spara filen i .rtf format istället för .doc , så öppnas Wordpad när du dubbelklickar.
Mvh Mats

2000-06-01, 14:57
Svar #1

Utloggad Lars Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 14:24
    • Visa profil
    • sjoqvist.net
Jag skulle vilja visa en sockens antavlor grafiskt. Finns det något bra sätt att visa alla familjer i ett begränsat område för att få överblick om släktförhållanden.

2000-12-21, 08:55
Svar #2

Utloggad Mats Rännbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 09:21
    • Visa profil
Om du vill spara en webbsida.
Välj spara som i arkivmenyn, välj filformat webbarkiv *mht, välj filnamn och var du vill spara sidan. När du vill se den sparade sidan är det bara att klicka på filen som öppnas i Internet Explorer. Detta tips fungerar bara i Explorer 5.0 och högre.
Mvh Mats

2000-12-21, 09:47
Svar #3

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Mats
Jag använder Netscape 4.03, en verion som länge varit utdömd, och följde ditt råd. Behöll namnet 12574.html och på nolltid hamnade hela dialogen under Start, dokument. Tack för tipset
Torbjörn i Björklinge

2001-10-25, 09:08
Svar #4

Lars Cornell

Regional släktforskning, dvs hembygdsforskning, är mycket ett strukturproblem. Vad man använder för program är mindre intressant eftersom det inte finns något som är direkt utvecklat för den uppgiften.
Jag använder Photoshop för antavlor och PageMaker för andra dokument. Då kan jag enkelt få över dem till pdf-filer som kan hanteras med Acrobat Reader.
Se på http://www.tjust.com/gen/ hur jag gjort.
Jag vill gärna ha synpunkter.
.

2002-01-27, 00:39
Svar #5

Maria Lindblom

Har gjort en egen databas i MSWorks. Funkar kanon och är lätt att söka i. Levnadshistorierna skriver jag i ett ordbehandlingsprogram. Allt blir lätt att ändra, skriva ut och får enkelt plats på en o annan diskett. Håller för närvarande på att förvandla om allt till html-dokument för presentation på webben. Lätt som en plätt, bara att klippa o klistra.
Mvh.
// Maria

2006-01-03, 22:08
Svar #6

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Er det muligt - på en eller anden måde - at gemme et større antal billeder m. kommentarer, fra Porträttfynd?
Alternativet er en udskrift af de pågældende billeder. Den løsning finder jeg lidt utilfredsstillende.
Mvh Gudrun

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna