ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gemensam visningsskärm för flera datorer  (läst 1868 gånger)

2007-12-11, 08:09
läst 1868 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godmorgon!
Kom inte på en bättre överskrift.
Om ett flertal med bärbara datorer (eller stationära med skärm)kommer tillsammans och vill använda en större skärm där framme, så när någon vill visa sin bild för alla så slänger man upp bilden på stora skärmen. Finns det sådan låda som då kan styra flera datorer till en skärm? Jag antar att någon måste sitta med kontrollen och styra upp bilden från rätt dator, så att inte flera försöker lägga upp sin bild samtidigt. Vore inte detta en trevlig finess om man är i en grupp/förening, där någon behöver hjälp med uttydning. Ja, jag vet att man även behöver röra på sig, men detta kan ju faktiskt också resultera att fler får möjlighet att tyda, och komma med egna förslag som annars kanske inte kommit fram. En bra ögonsträckare med andra ord, från sin ögontorrbefrämjande egna skärm.
Finns sådan låda med kontroll?
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-12-11, 19:32
Svar #1

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 11:04
    • Visa profil
Jag kan fråga min man senare eller imorgon. Man kan ju ha flera skärmar till en dator. Alltså ha öppet ett program på en skärm och ett annat på en annan skärm. Återkommer

2007-12-11, 20:14
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vänligen,
Olle Elm

2007-12-11, 20:37
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll på er
Jag kollade upp ditt tips olle, och det handlade om två datorer. Produkten finns ju i alla fall, även om jag tänkte fler uttag för datorer. Kan vara roligt att höra vad din man också säger Ing-britt. Vi får väl se om det finns någon sådan produkt.
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-12-11, 22:37
Svar #4

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
En KVM-switch kanske, t ex http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010030121
 
En sådan brukar man kunna styra med en knapp på framsidan och/eller via tangentbordet på huvudingången. Ingen mjukvara krävs.

2007-12-11, 22:58
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej igen
 
Ja! en sån tänkte jag på (om den då fanns) vilket det tydligen gör. Men, kaskadkoppling för 512 datorer eller är det bara för 8 datorer? Jag tänker nu inte på Lan-party där 512 släktforskare sitter och dricker Cola och är uppe hela natten, även om det hade varit en rolig tanke (skrattar ihjäl mig). Det kanske hade föryngrat medelåldern ordentligt. Jag var först med (den suspekta) tanken.
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-12-11, 23:12
Svar #6

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Det finns switchar där man i alla fall kan koppla in 4 datorer till samma skärm, för ca 800 kr. Se ex. denna länk.http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312500
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2007-12-12, 12:07
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Kul idé Patrick. Man kanske skulle anordna Lan-partyn med släktforskning för att få igång lite yngre-verksamhet. Moderna tiders anbytning.

2007-12-12, 15:43
Svar #8

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Chris
Då hade det nog blivit häftigt att vara släktforskare, när man en gång per år samlas till jättepartaj och släktforskar, (hmm var det inte nu senast i Halmstad, nä det måste jag drömt, för så mycket cola och dygnet runt surfande hade jag kommit ihåg. Undrar vilket som skulle vara roligast?).
Tack till dig med Katarina för tips.
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-12-12, 16:02
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ja, varför inte? Uppkopplingar och abonnemang på diverse digitaliserade källor (kan använda egna) och ett antal svåra problem att lösa (insända av deltagarna). Mycket Cola (får man kaffe?) och härlig stämning. Storskärm när någon fått ett break så att alla kan se. Lite tävlingsmoment samtidigt som man samarbetar. Kunde vara kul faktiskt.

2007-12-13, 08:49
Svar #10

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
En liten hemlis Chris. Jag går nämligen och funderar på (två) saker, därav min frågeställning. Den ena värre än den andra, i alla fall i tid och energi (pengar). Själv tar jag nog thè men det blir nog svårt efter tolv ändå. Detta kanske är värt att prova i liten skala, där det då skulle finns intresse och lokal till det.
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-12-13, 09:17
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Nu blev man nyfiken!
Jo, det skulle vara lokalt till att börja med, då är det lättast att få intresse. Vi diskuterar ju mycket runt problemet att så få vill engagera sig aktivt i föreningarna (även om många är medlemmar). Det behövs helt nya grepp för att få igång levande möten och aktiviteter, tror jag. Det går ju att göra släktforskning spännande för fler, intresset har väl aldrig varit så stort som nu (se alla program och tidningsartiklar). Men de traditionella sätten att driva föreningar (inte bara släkforskning) är uppenbarligen inte så attraktiva längre.

2007-12-13, 09:50
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hör om det finns några planer eller idéer inom DIS. Olof Cronberg tog ju upp detta med släktforskarpartyn i något sammanhang nyligen. Tycker det låter helt rätt med att anknyta till LAN-partyn.
 
(vi äldre kanske inte behöver hålla oss enbart till Cola heller...)  

2007-12-19, 23:44
Svar #13

Utloggad Olof Cronberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2020-07-24, 23:05
    • Visa profil
    • www.cronberg.nu
Jo det är riktigt att jag har pratat om det.  
 
Jag kan tänka mig lite olika grenar i LAN-party-varianten:
Jag tänker mig att deltagarna har med sig sin datorer - bärbara eller kånkbara - med den programvaran som resp deltagare har. Fixar en trådlös uppkoppling till internet. Har möjlighet att koppla upp en eller flera datorer på en datorkanon.
* Två lag i var sitt rum tävlar om att på en viss tid finna så många förfäder till en och samma person.
* Vill man vara lite mer seriös, skulle man kunna tävla i att finna så kompletta uppgifter som möjligt för en person. Då skulle man kunna välja en skånsk dräng som varje år flyttar mellan socknar eller en arbetare i Norrköping som också flyttar runt hela tiden.
* Redan i dag är ju registreringsprojekt lite av LAN-partyn om man sitter i en gemensam lokal och registrerar.
* Lösa knepiga släktforskarproblem som nämndes ovan kunde vara en variant.
* Samarbeta med någon amerikansk förening och online med webb-kamera under svensk natt och amerikansk dag hjälpa svenskamerikanerna finna sina rötter.
* Eller helt enkelt bara forska på sina egna anor och få hjälp när man kör fast.
 
Sedan har vi ju också Släktforskarparty-varianten, som mer är i stil med Tupperware:
Här behövs bara en dator fulladdad med alla lämpliga databaser, internet-uppkoppling och en datorkanon.
Man bjuder in en handfull vänner, som aldrig riktigt har förstått det där med släktforskning, och tittar man på deras förfäder (lite lätt förberedd) med datorkanon i hemmabion. Man försöker vända och vrida på problemet med morfadern som var född utom äktenskapet. Ser att någons farfars bröder alla utvandrade till USA, och försöker finna dem. I många släkter finns en släkttradition eller myt som man fördjupar sig i. Med lite fika och mat mellan varven kan man hinna med att titta på en handfull problem under en kväll.
 
(Är man sedan en duktig försäljare, kan man ju passa på att sälja några av Släktforskarförbundets produkter, så att förbundsekonomin blir bättre :-)
 
/Olof C

2007-12-20, 03:08
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna