En variant kan vara att skaffa ett 3d-spel, ex. Quake 3, Half-Life eller Unreal Tournament 2003. Till dessa finns ofta ett antal gratis editorer för att skapa s.k. banor (maps el. levels), samt tutorials. Till Quake-spelen finns QuArK, GTKRadiant m.fl. UT2003 har en inbyggd editor. En fördel är att då man skapat en bana kan man på ett naturligt sätt gå omkring i den. Nackdelar kan vara att det finns begränsningar i hur stora (utomhus)scener de klarar av, men de blir bättre på den fronten. Det finns nog spel som har utvecklat det här med utomhusmiljön mer, som BattleField 1942, men där känner jag inte till hur det är med editorer. UT2003 klarar t.ex. väldigt stora banor. Det finns säkert en hel del andra spel som kan användas för att återskapa tre-dimensionella miljöer (med ljud). De är sällan begränsade till spelens inbyggda textures utan man kan skapa egna om man kan lite om grafik. Och egna ljud naturligtvis. Jag har sett (och spelat) en hel del komplicerade och snygga banor. En annan sak är att det i de flesta spelen finns funktioner för att skapa demos som kan användas för att göra filmer om man vill sprida rörliga bilder av sin bana. Det finns numera ett antal filmer (ofta i avi-format(DivX)) man kan ladda ned och se hur miljöerna ser ut. Får väl utförda en varning också. De flesta av de här spelen är väldigt våldsamma och naturligtvis blir filmerna det också.
Om ni väljer mer generella 3D-program har de nog färre begränsningar, men kan vara knepiga att lära sig. Jag skulle inte vilja kalla det lätt, men skulle iaf tro att det går snabbare att skapa sina världar med hjälp av spelens editorer. Det är kanske också möjligt att exportera från spelens editorer till mer generella 3d-editorer, men det vet jag inte säkert.