ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur göra rekonstruktioner i 3d?  (läst 1039 gånger)

2001-08-06, 12:08
läst 1039 gånger

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
På senare år har datoranimationstekniken vuxit fram allt mer inom historieforskningen som ett hjälpmedel att återskapa gårdar, landskap och annat.
 
Eftersom jag, liksom många andra, äger en låda gamla fotografier med motiv av byggnader och gårdar har jag lekt med tanken på att om möjligt återskapa miljöerna i ett 3d-program, men hur och vilket?
 
De program jag funnit på internet är både dyra, stora och kräver extremt starka datorer, och dessutom tycks de flesta vända sig till professionella användare. Inget för en nybörjare, alltså.
 
Därför vore jag tacksam om någon kunde tipsa om ett bra 3d-nybörjarprogram på enklast möjliga nivå, så man hade någonstans att utgå ifrån.
 
Jag är medveten om att 3d inte är det lättaste här i världen, men försöka duger ju.
 
Hoppas någon kan svara på detta.

2001-08-06, 15:15
Svar #1

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Hejsan Tobias
Här är en länk till PovRay ett 3d-program som faktiskt är gratis  
http://www.povray.org/
//Mv Niclas

2001-08-13, 07:56
Svar #2

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Niclas!
 
Tack för tipset.
Har just laddat hem programmet och ska testa så småningom. Verkar dock lite komplicerat då det är textbaserat, men det kanske löser sig.
 
Mv Tobias.

2002-08-15, 11:17
Svar #3

Jan Ström

Hej Tobias
 
Jag har haft precis samma önskan som du, och inte kommit speciellt långt än. men jag börjar samla på mig en del program som jag skall testa.
 
En länk som jag stött på och som sällan visas på 3D-sidor är gratisprogrammet Photomodeler Lite. Det är en nedskalad version av ett ganska dyrt proffsprogram (läs om det också!), men det bygger just på foton som underlag, snarare än 3D-modellering från scratch. Lite-versionen har begränsade men tillräckligt komplicerade möjligheter, fullversionen lär t.o.m. kunna fixa 3D från en enda gammal bild - fråga mig inte hur det går till.
Lite-Programmet kräver tillgång till flera bilder, helst specialtagna för ändamålet - gärna med digitalkamera, men som en introduktion till 3Dmodellering är det kul att prova. Jag är inte färdig med mitt första lilla hus än. Jag måste gå och ta några nya bilder, helst i höst när alla störande löv är borta...
 
Du kan väl höra av dig direkt till mig (jarne_se@yahoo.com)om Du har synpunkter eller vill dela intresset.
 
Jan S

2002-11-17, 11:49
Svar #4

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
En variant kan vara att skaffa ett 3d-spel, ex. Quake 3, Half-Life eller Unreal Tournament 2003. Till dessa finns ofta ett antal gratis editorer för att skapa s.k. banor (maps el. levels), samt tutorials. Till Quake-spelen finns QuArK, GTKRadiant m.fl. UT2003 har en inbyggd editor. En fördel är att då man skapat en bana kan man på ett naturligt sätt gå omkring i den. Nackdelar kan vara att det finns begränsningar i hur stora (utomhus)scener de klarar av, men de blir bättre på den fronten. Det finns nog spel som har utvecklat det här med utomhusmiljön mer, som BattleField 1942, men där känner jag inte till hur det är med editorer. UT2003 klarar t.ex. väldigt stora banor. Det finns säkert en hel del andra spel som kan användas för att återskapa tre-dimensionella miljöer (med ljud). De är sällan begränsade till spelens inbyggda textures utan man kan skapa egna om man kan lite om grafik. Och egna ljud naturligtvis. Jag har sett (och spelat) en hel del komplicerade och snygga banor. En annan sak är att det i de flesta spelen finns funktioner för att skapa demos som kan användas för att göra filmer om man vill sprida rörliga bilder av sin bana. Det finns numera ett antal filmer (ofta i avi-format(DivX)) man kan ladda ned och se hur miljöerna ser ut. Får väl utförda en varning också. De flesta av de här spelen är väldigt våldsamma och naturligtvis blir filmerna det också.
 
Om ni väljer mer generella 3D-program har de nog färre begränsningar, men kan vara knepiga att lära sig. Jag skulle inte vilja kalla det lätt, men skulle iaf tro att det går snabbare att skapa sina världar med hjälp av spelens editorer. Det är kanske också möjligt att exportera från spelens editorer till mer generella 3d-editorer, men det vet jag inte säkert.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-11-17, 19:43
Svar #5

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
[color=0000ff]Det finns CAD program som är lämpliga för 3D modellering av byggnader. Det är dock en ganska hög inlärnings tröskel för 3D verktyg. Det är inte speciellt svårt men det tar tid att lära in alla finesserna.[/color]
 
På denna engelsk språkiga webb så står det mesta om digitala 3D program:
 
http://www.3dlinks.com/
 
J
 
Mats G. Kjellström
 MIN HEMSIDA

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna