ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hårddisken delad  (läst 1865 gånger)

2008-07-24, 18:05
läst 1865 gånger

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Kanske en fråga utanför släktforskningens ram, men jag hittar ingen annan stans att fråga.
Jag har just köpt ny dator där hårddisken är delad i två partioner, C och D. Detta är helt nytt för mig och jag begriper inte hur detta kan användas. Har bara hört att man lägger Program i den ena och mina data i den andra. Är detta rätt? Hur gör man? Eller var kan man läsa och lära om detta (på svenska helst)?
Jag begriper ingenting!

2008-07-25, 00:14
Svar #1

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Hej Tom,
du bestämmer faktiskt själv hur du vill göra.
När du har två partitioner betyder det bara att du har delat upp din hårdisk i två delar som du själv väljer vilka filer du vill ha på vilken disk.
Du ser det som två diskar även om det fysiskt är en.
Rekommendationer att ha program på den ena och data på den andra är inte fel, det betyder att om du skulle behöva installera om alla program så har du din data oförstört på den andra partitionen.
Dock är det fortfarande bara en fysisk hårddisk, så om den går sönder så ryker båda partitionerna, så att ha en backup på ditt data på ett annan disk/skiva/dator/ .. skadar inte
 
Mvh
Janne

2008-07-25, 09:26
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Om en nyinköpt dator har hårddisken uppdelad, så brukar D vara en ganska liten del som innehåller en återställningsuppsättning av windows.
 
Min förra hårddisk hade jag i C och D, med programmen på C och datan på D. När den kraschade, så var det bara det som fanns på C som inte kunde kommas åt. Jag kunde tillfälligt koppla in den och kopiera över allt som fanns på D. Ganska märkligt faktiskt.

2008-07-25, 14:28
Svar #3

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Ja, men hur gör jag när jag skall ladda in Disgen 8:1e?
Om jag lägger mina egna dokument (skrivna t. ex. i World eller Exel) och gör Spara som och anger disk D (alla program, som Vista m m är sparade i C), hur hittar jag dessa dokument sedan. Kan jag klicka på Dokument eller måste jag klicka in mig på D först?
Som Ni märker, det är Novisen vid spisen som frågar.
 
(Meddelandet ändrat av Tom den 25 juli, 2008)

2008-07-25, 22:49
Svar #4

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Tom!
Kontrollera först hur stora respektive partitioner är, och hur mycket som är ledigt på dem.
Det kan du se i Utforskaren om du högerklickar på dels C, dels D och väljer Egenskaper.
Om det är så att D är liten och inte har så mycket utrymme, då ska du INTE lägga något där.
Då är det C:`Documents and settings`...Mina Dokument (eller vad det nu heter i Vista) som gäller för alla dina data.
Installationen av Dg8.1e lägger, vad jag vet, en datamapp Dg8Data i Mina dokument. Då kan du se var Vista vill att du ska lägga dina dokument.
Jag har själv inte Vista (och tänker hålla mig borta från det så länge som möjligt) så jag är inte helt säker på hur det fungerar.

2008-07-26, 10:20
Svar #5

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Hej Gunnar!
Min hårddisk är på 160 Gb och är dela i precis 2 delar, d v s 80 + 80. Det mesta, t ex Vista och annat ligger på C. Det finns lite dolda filer på D, men det är alltså på D som jag har mesta utrymmet.
Så frågan kvarstår, är det någon kommunikatiom mellan C och D, och skall Dis-mappen (vid inladdning av Disgen 8:1e) ligga på C och Dg8data på D?
Finns det någon litteratur i ämnet?

2008-07-26, 23:14
Svar #6

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Då lägger du all din data på D.
Det finns ingen egentlig anledning att ha själva DISGEN-programmet och Dg8Data på samma partition.
Dg8Data kan ligga var som helst. Låt installationen lägga DISGEN-programmet där den själv vill.
Men tänker du lägga alla data på D, så lägg Dg8Data i den Mina dokument du har på D. Det ska gå att ange denna mapp som standardmapp för dokument. Bränner du då en backup på Mina dokument så kommer ju även Dg8Data med.
Det är en extra säkerhet, även om en backup inifrån DISGEN alltid är den säkraste metoden.
Så har jag själv gjort (men har XP). Program på C och alla data, bilder mm på D.

2008-07-27, 16:48
Svar #7

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Gunnar!
Tack för Ditt tålamod med en datornovis. Allt jag har ligger alltså nu på C. Skall jag alltså manuellt flytta över mappen Användare till D? Och kanske alla mappar som inte är Program till D?
Det innebär att Dis kommer att ligga på C och Dg8 data på D.
Sedan är det dessvärre så att i Vista så verkar det finnas två mappar Dukument (tidigare kallad Mina dokument). När man klickar på Dator får man upp dels huvudmenyn som visar vad som finns, d v s C, D och cd-romspelaren. Har man en ytterligare grej (extern disk) visas också den. Men det kommer också upp en meny till vänster där det överst visar mapparna Dokument, Bilder o s v, samt att längre ner kommer det upp de olika partionerna. Klickar jag på C kommer bl a Användare fram, och där finns också en undermapp Dokument, som tycks innehålla andra saker än den ovan nämnda.
Du använder XP, så jag förstår att Du inte förstår vad jag pratar om. Men jag får nog göra så att till att börja med lägga hela Disgen på C, och sedan få tag på en duktig Vista- användare.
Men tack för Din hjälp så här långt. Du kanske sett att jag skrivit om denna fråga också på Dis Forum, men inte heller där får jag svar som gör att jag begriper bättre.
Varma sommarhälsningar!

2008-07-27, 19:33
Svar #8

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Det jag gjorde var att skapa Mina dokument på D.
Sedan kopierade jag över allt från C som låg i standard Mina dokument.
Man kunde sedan med att högerklicka på Mina dokument på D, någonstans där ange denna mapp som standard dokumentmapp. Kommer just nu tyvärr inte ihåg hur jag gjorde, men det kan bli problem i Vista, då Vista anser att alla användare är världens urbota dumma användare som inta kan fatta något själv eller ha en egen vilja.

2008-07-28, 10:45
Svar #9

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Det kan nog vara så, och jag är definitivt är en som inte fattar mycket utom att SISU gäller för datorer, fast om man inte gräver ner sig utan låter datorn jobba på så finns det en del mycket bra saker i Vista jämfört med XP. Och köper man en ny dator är ju oftast Vista inlagt. Men jag har XP på gamla datorn och jag hade nog inte gått över själv.
Så visade det sig också ett den ena Dockumentmappen på vänster sida i huvudmenyn var en snabbgenväg.
Innan jag nu gör något låter jag datorn, och Disgen, bestämma var saker och ting hamnar. Det går ju alltid att flytta saker i ett senare skede. Skall försöka få tag på någon som kan Vista som förklarar sakerna. Du har gjort ett gott försök, men svaret på en fråga genererar genast ett antal nya, så vi skulle nog kunna fortsätta hur länge som helst.
Lite bättre vetande har jag i alla fall fått, så tack för Ditt besvär. Jag skall dock skriva motsvarande vad jag skrev i förra mailet på Dis Forum, så får jag se om något nytt från en vista kännare kan framkomma där.

2008-07-28, 21:42
Svar #10

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Tom!
En kul parentes när du nämner SISU.
När jag gick en datakurs på 80-talet, då man skyllde alla problem på datorn.
Det första man sade då, var: SISU = skit in, skit ut.
Jag vet inte omdet var det du syftade på.
Men det stämmer rätt bra.
Björn

2008-07-29, 12:48
Svar #11

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Hej Björn!
Precis vad jag menade.
Jag har i alla fall igår fått ett mail där en person, Tomas, erbjöd sig att förklara och hjälpa till. Tomas avsatte 1 1/2 timme per telefon för att fixa till det för mig. Och när man väl vet hur man skall göra så var det ju lätt som en plätt. Jag har fått mina personliga dokument på D, och även Disgens programfiler ligger på D, och än så länge tycks allt fungera.  
Jag sänder en mycket stor tacksamhetstanke till Tomas som tog sig tid att hjälpa till.
Fortsatt Varma Sommarhälsningar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna