ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Internet-problem  (läst 1316 gånger)

2008-02-19, 16:03
läst 1316 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Eftersom det finns så många data-kunniga ställer jag min fråga här. Jag har fått ett problem med, att det kommer upp en ruta då och då, där det står att det är problem med Internet explorer och programmet måste avslutas (något liknande). Detta är väldigt enerverande, då det ofta uppkommer då jag har skrivit ett långt inlägg och ska just till att skicka det. Då är det bara att gå ur internet och gå in i igen och skriva om inlägget. Att klicka på en smileys häruppe, är bara inte att tänka på. Då dyker alltid rutan upp. Om jag kunde få tips om var jag ska leta felet, ska jag försöka själv, innan jag kontaktar den som var och ändrade och fixade i datorn för en vecka sedan (det kanske inte är hans fel :-).
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-19, 17:36
Svar #1

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Hej Ann-Mari
 
Jag har också haft problem med IE. Bytte till Firefox och allt fungerar som jag vill. Den är gratis och laddas ner från nätet. Vågar du prova?  
Baksidan är att min bank klagar när jag ska logga in via den, men det fungerar.
 
Mvh
Alf

2008-02-19, 18:20
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
 
Jag hade samma problem förut. Så jag förstår hur du känner!  
 
Fick tips att det berodde på en inställning gällande skript. Gick då in i Verktyg - Internetalternativ - Avancerat och kryssade i Inaktivera felsökning av skript (Internet Explorer).  Det funkade inte först. Men sedan markerade jag också Inaktivera felsökning av skript (andra program).  Och då fungerade det. Kommer inte ihåg om jag kryssade för ytterligare någon funktion eller avmarkerade. Men sedan dess har jag inte haft några problem med IE7.
 
Mvh
Leif

2008-02-19, 19:05
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för era tips! Jag får prova Leifs tips först. Det här dök upp efter bekantingen varit och trixat med vår dator, så jag misstänkte att han bockat för något, som inte var förbockat tidigare.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-19, 22:52
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Leif!
 
Det två ställen du föreslog jag skulle kryssa i, var redan förkryssade. Synd! Jag vet inte om jag vågar mig på Firefox.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-19, 23:10
Svar #5

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Ann-Mari
Även hos mig var de redan ikryssade.
Fortsätter nog med Firefox. Den har inte
varit några problem med.
Alf

2008-02-19, 23:41
Svar #6

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Ann-Mari,
 
Jag kom på ett till ställe där jag ändrade inställningarna. Gå in på Verktyg - Internetalternativ - Säkerhet - Anpassad nivå. Där har du flera avsnitt som rör skript. Jag har alla dessa aktiverade. Se här:
 
 

 

Notera vilka du ändrar. Sker ingen förbättring kan du ju bara återställa markeringarna. Och kom ihåg att starta om datorn! När det gäller Windows är ju detta ett evigt gizzel.
 
/Leif

2008-02-20, 13:30
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Leif!
 
Nu har jag ändrat inställningarna. Jag hade fem inaktivera, där du hade aktivera. Få se nu om detta hjälper.
 
I morse när jag skulle kopiera och föra över till Windows word för att sedan skriva ut din kommentar, så kom rutan SPOOLER SUBSYSTEM APP har stött på problem. Då var det bara att stänga apparaten.
 
Senare när jag skulle lägga till en smily i ett annat släktforsk.forum, så kom rutan INTERNETEXPLORER HAR STÖTT PÅ PROBLEM OCH MÅSTE AVSLUTA. Ja, då var det bara att avsluta och gå in i igen på samma ställe på internet och skriva om kommentaren.
 
Det här var alltså före den nu gjorda ändringen.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-21, 09:21
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag fattar inte vad detta beror på? Jag kan bara lägga till en Smily (Smiley), försöker jag lägga till en till så går jag ur Anbytarforum, vilket är mycket förargligt om jag skrivit en del, som kommentar eller inlägg.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-24, 16:19
Svar #9

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Ibland så kommer det automatiska uppdateringar bara sådär , som gör att något äldre program man har inte fungerar. Det har hänt mej med något video-program jag hade, mina sparade videos blev bara svarta.
Då gick jag på systemverktyg och gjorde en systemåterställning. Den funktionen har nog du också. gå tillbaka till någon månad tidigare - kanske det fungerar?

2008-02-24, 21:18
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gunhild!
 
Du kan inte säga mer precis hur jag ska finna detta systemverktyg, så att jag kan återställa systemet?
 
Ann-mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-25, 08:53
Svar #11

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:25
    • Visa profil
Ann-Mari
Det beror lite på vilken Windows-utgåva du har men så här går det till i Xp: Klicka på startknappen nere i vänstra hörnet. I högra spalten står du hjälp och support. Klicka på den och du får bland alternativen upp just systemåterställning. Där kan du välja ett datum, flera månader tillbaks om det behövs, när du säkert vet att datorn fungerade. Den ställer då tillbaks sig till det läget. Det betyder att program du installerat efter detta datum försvinner men OBSERVERA att data inte berörs. Det betyder att alla bilder eller texter, eller vad det kan vara, som du lagrat i datorn finns kvar. Systemåterställning är ett mycket bra medel att ta till när det krånglar. Kom också ihåg att det går att ångra återställningen om den inte löste problemet. Då kan du prova med ett annat datum. Om du inte har Xp i datorn får du höra av dig igen. Lycka till.  
Stig

2008-02-25, 09:34
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
 
 
Hej Stig!
 
Jag har nu gjort som du och även Gunhild föreslog och titta nu är gubbarna på plats utan att internet måste stängas! nu hoppas jag inte rutorna med att Internet måste stängas dyker upp något mer!
 
Så tack!
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna