ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Intervjuer med digital teknik  (läst 1076 gånger)

2006-07-29, 17:08
läst 1076 gånger

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hej!
 
Min gamla kassetbandspelare har gett upp sin sista suck.
 
Om man nu ska ta steget in i framtiden och köpa en digital inspelningsmanick för intervjuer, vad ska man välja?
 
Finns det nån som hat erfarenheter att dela med sig av?
 
 
Hälsningar
Håkan

2006-07-29, 18:25
Svar #1

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2016-04-28, 18:48
    • Visa profil
    • www.tranasydre.se
Är du något så när kunnig på datorer ska du defintivt ha en mp3-spelare med inspelning. De kan spela in utan kasset eller någonting, det är helt enkelt en liten bärbar hårddisk. Man kan sedan föra över ljud-filerna till sin dator. Vill man spara så överför man sedan filerna till en vanlig ljud-CD.  
 
Själv har jag en Creative Zen, se länken. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315746. Detta är en mycket avancerad sak men det finns betydligt enklare som kostar 500-1000 kr. Enklast är nog att gå i närmaste radio-affär.
 
Hälsningar Anders Johansson

2006-07-30, 00:00
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
När jag gjort intervjuer för att spara hos SOFI/DAG (Språk- Och FolkminnesInstitutet/Dialekt-, ortnamns- och folkminnesArkivet i Göteborg); etnologiska intervjuer alltså, så är standarden idag att de görs på MiniDisc-spelare. Tyvärr kommer jag inte ihåg modellen, men märket var Sony. Kostar runt 1500:- tror jag, och har riktigt bra ljud.
 
Men jag håller med Anders, gå till en bra radioaffär och be dem demonstrera. Det viktigaste är ju att Du upplever att maskinen är enkel att hantera, både för inspelning och inte minst för uppspelning (med stopp-tillbaka fem ord-spela igen-stopp-tillbaka fem ord...puh, känns som jag jobbar med intervjuer igen!), samt att Du tycker det blir bra ljud.
Omvandlingar till olika ljudformat och möjlighet att lagra och spela upp på dator brukar gå att fixa (men kan vara viktigt att fråga om!)
 
Ingela

2006-07-30, 02:23
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Minidisc slog aldrig igenom helt eftersom ljudkvaliteten var/(är) sisådär. Förra året ändrade SONY, som ligger bakom Minidisc, sin standard så att den numera stöder även MP3 som ju kan ha bättre ljudkvalitet (man ställer in det själv). Så jag vill nog påstå att MP3 är ett bra alternativ, det är idag en stabil standard som kommer att fortleva. Fördelen med SONY MINIDISC var tidigare att disken rymde upp till 1 Gb i lagringsutrymme, men idag börjar det räknas som lite - och det är möjligt att Minidisc är påväg att försvinna. Vanliga, billiga MP3-spelare rymmer ofta mera, och de som kostar från 1500:- och uppåt brukar ha från 4 Gb i lagringsutrymme. Men du får kolla ordentligt, och tänka på att alla exempel du sett i våra svar till dig här har en MYCKET högre ljudkvalitet än din gamla kassettbandspelare. Tänk också på att det är värt att lägga en slant på en högklassig mikrofon, det är ändå så att om micken är usel så blir ljudet uselt. Ja, jag vill nog påstå att det är viktigare än vilken typ av inspelare du väljer - för det är egentligen inget problem idag att konvertera mellan olika filformat. Men ljudet kan aldrig bli bättre än vad micken levererar till inspelningsenheten.
Lycka till,
Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2006-07-30, 15:46
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har en liten digitalkamera som ryms i bröstfickan. Den är bra att ta med på intervjuer. Jag kan fotografera personer, fotoalbum och dokument med mycket gott resultat.
 
Jag kan också spela in ljud - långa intervjuer. Det blir fullt acceptabelt även med kamerans inbyggda mikrofon.
 
Det går till och med att spela in film, med acceptabel kvalitet.
 
När jag kommer hem hamnar kameran i dosan vid datorn och strax har jag bilder, filmer och ljudfiler i en och samma mapp - om jag vill.

2006-08-02, 15:36
Svar #5

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Tack för tipsen!
Det blir nog en mp3!
 
 
/hälsningar
Håkan

2006-11-04, 15:48
Svar #6

Åsa Dahlkild

Hej!  
Jag har också blivit intresserad av att göra intervjuver för min släktforskning och har funderat på att köpa en mp3-spelare efter att ha läst ovanstående inlägg.  
Jag var i några affärer igår för att se vad de rekommenderade, och det var väldigt olika. En radiohandlare rekommenderade en vanlig hederlig diktafon som enligt honom skapade så mycket bättre ljud, både de digitala och de analoga (heter det så?). Så nu undrar jag om ni har någon erfarenhet av skillnaden i diktafon och mp3-spelare, och är de mp3-spelare med inbyggd mikrofon okej eller bör man skaffa sig en som man kan ansluta en extern mokrofon till?  
Hälsningar Åsa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna