ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: IP-nummer och liknande  (läst 988 gånger)

2004-01-22, 10:22
läst 988 gånger

Karl Persson

När man skickar inlägg på olika web-baserade forum, skickas ens IP-nummer också då, och kan olika web-mastrar läsa vem som skickat inlägget? Kan man i så fall inte vara anonym? Är inte det ett brott att läsa av IP-numret mot sändarens vetande?

2004-01-22, 20:07
Svar #1

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Karl
Om du sänder dina inlägg från typ internet-cafe så blir du mera anonym. Annars får du leva med att alltid presentera ditt IP-nr. Jag förmodar att de flesta web-mastrar inte är så intresserade av ens IP-nr förän man har klivet över toleransnivån på forumet.
Jan-Christer

2004-01-23, 04:28
Svar #2

Anders Andersson

Den numeriska IP-adressen (som brukar skrivas [123.45.67.89]) inte bara skickas med till servern; den är en förutsättning för kommunikationen över TCP/IP alls skall fungera. Även om du bara skickar in ett inlägg åt ena hållet, så måste servern bekräfta att datapaketen kom fram, och det kan den bara göra om den har en korrekt IP-adress att skicka bekräftelsen till. Det finns vissa enkelriktade protokoll (ej över TCP, men t.ex. över UDP) som fungerar även med en fejkad IP-adress från avsändarsidan, men dessa saknar praktisk betydelse i sammanhanget.
 
Huruvida det kan vara ett brott (mot lagen, antar jag avses här) att använda IP-adressen till något utöver detta beror på de exakta omständigheterna, och givetvis på i vilket land man befinner sig. I normalfallet är svaret rimligen nej, men i Sverige får exempelvis en tidningsredaktion inte röja källan till en uppgift som lämnats av någon anonym tipsare. Nu är det väl sällan som man kan knyta en given IP-adress direkt till en fysisk person (det är betydligt lättare med ett telefonnummer), men principen är att inga källuppgifter får lämnas som kan hjälpa någon annan att själv identifiera källan. Däremot får förstås tidningsredaktionen själv spara telefonnummer, IP-adresser och annat som de kan behöva för att själva komma i kontakt med sina tipsare på nytt.
 
Jag fick obeställd e-postreklam från en svensk bokutgivare en gång, och eftersom han hade en webbsida där folk kunde tycka till om boken, passade jag på att retas en smula. Jag skrev ett anonymt inlägg (från min arbetsplats) där jag påtalade att boken marknadsfördes med hjälp av spamming. Några timmar senare hade han kommenterat mitt inlägg:
 
Och Uppsala universitet mår bra?
 
Att utifrån min IP-adress (som han hittat i sin logg) ta reda på var jag satt var trivialt, och det var ungefär vad jag hoppats att han skulle göra. Jag skrev ett nytt inlägg där jag påminde honom om anonymitetsreglerna i 3 kap. tryckfrihetsförordningen. Jag är inte säker på att anonymitetsskyddet verkligen skulle anses omfatta också hans insändarsida, men såsom bokförläggare borde han veta bättre än att utmana andan i grundlagen över en sådan teknikalitet. Efter det tog han bort alla tre inläggen, och vi besvärade inte varandra mer.

2006-05-12, 20:12
Svar #3

Kjell Arnesson (Delphinus)

Hej!
 
Det är väl tveksamt om detta platsar här men jag är i det närmanste desperat.
Hur skriver jag för att stänga ute ett antal IP-adresser från min gästbok, jag har tänkt använda en .htaccess-fil, och gärna skicka spammaren till varmare trakter.
 
Mvh Kjell

2006-05-12, 21:14
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Hej Kjell,
 
Kan Du inte försöka med att spärra avsändare?
Det gör jag när jag får spam i inkorgen. Det är effektivt, men kanske inte går på en hemsida med gästbok.
 
Hälsningar Eivor

2006-05-12, 22:09
Svar #5

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Till Kjell
Utnyttja BBS regel. Enligt BBS-lagen (eller lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor) är moderatorn av ett öppet elektroniskt forum ansvarig för att genast ta bort sådant som kan upplevas kränkande eller som bryter mot lagar och regler, t ex upphovsrättslagen. Även när han eller hon är osäker är det därför bättre att först ta bort meddelandet till dess man undersökt vad som gäller (och sedan lägga tillbaka det om man finner att allt var OK).  
Med JavaScript kan du inte göra det, eftersom det körs först då hela sidan laddats ner till klienten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna