ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kopiera in tidningsutklipp  (läst 766 gånger)

2009-11-09, 16:32
läst 766 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hjälp önskas!
 
Jag har hittat ett intressant tidningsutklipp, som jag vill lägga in i AF. Hur gör jag?
 
Jag har kopierat och valt att klistra in det i Microsoft word. Sedan har jag sparat det På skrivbordet. Eftersom utklippet var för stort så minskade jag till 50 %, genom att klicka däruppe i menyraden. Det lustiga är när jag sedan pekar på dokumenten utlagda på skrivbordet så är alla 289 Kb, vare sig de är i full storlek, eller som minskad till 50 %.
 
När jag testar och lägger in bilden i AF, så får jag felmeddelandet att det är otillåtet format. Är det detsamma som att bilden är för stor? Skulle jag minska texten ännu mer, så går det ju inte att läsa.
 
Är det någon som har ett tips om hur jag ska kunna lägga in tidningsutklippet?
Ann-Mari Bäckman

2009-11-09, 16:42
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Ann-Marie
Hur många pixlar består bilden av? Klicka på bilden med höger knapp och välj egenskaper så kan du se det.
Stig

2009-11-09, 17:17
Svar #2

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Du kan inte lägga in bilden i Word och sedan spara detta - då är det ingen bild utan att textdokument.  
Klippet kan vara lika stort i Kb, om det är hälften så stort i cm hjälper inte om det har högre upplösning.
Spara bilden som en jpg-fil via ett bildprogram - Paint duger t.ex.
 
MVH Kenneth Larsson, Mangskog

2009-11-09, 18:52
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har fått hjälp av sonen. Han visade mig detta att spara i paint.
 
När jag har tidningssidan framför mig, markerar det jag är intresserad av och högerklickar på det. Då kommer Copy to clipboard fram. Sedan öppnar jag Paint och klistrar in det där o s v.
 
Så tack för svaren! Kolla det intressanta resultatet under Hälsingland, Ramsjö (eller Ljusdal)!
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna