ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mobilt bredband  (läst 954 gånger)

2010-06-30, 21:54
läst 954 gånger

Utloggad Anna Norin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 15:07
    • Visa profil
Hej!
Jag funderar på att köpa ett mobilt bredband kontant, d.v.s. som inte har något abonnemang utan som man tankar med ett belopp för t.ex. en månad. Alla bredband har dock inte fri surf under den tid man tankat för, utan har en begränsning på t.ex. 5 GB och om man överstiger den gränsen så måste man tanka på mer pengar. Jag tror att jag måste köpa Telia för de har nog bäst täckning dit jag ska, och Telia har 5 GB som begränsning på datatrafiken.
 
Eftersom 5 GB inte säger mig så mycket så undrar jag om någon annan vet om det är mycket eller litet ur ett släktforskarperspektiv? Jag använder mig framförallt av genline, och jag har ingen aning om hur många byte som den datatrafiken tarvar.
 
Är det dumt att köpa ett mobilt bredband med en sådan begränsing om jag vill sitta och forska?
 
Hälsningar/
Anna

2010-06-30, 22:26
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det är svårt att bedöma hur mycket man laddar ner, men antar att det blir mer om man laddar ner bilder från Genline än normal surfning. Du kan testa själv med ett gratisprogram som ex. NET Traffic Meter.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-06-30, 22:37
Svar #2

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
En bild hos Genline är väl runt 200 Kbyte. 5 GB räcker då till 25000 bilder. Även om jag gissat fel och det snarare blir 10000 bilder så räcker det mycket långt...

2010-06-30, 22:57
Svar #3

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag har mobilt bredband på 5 GB.
Fördelen är att man kan ha det med sig överallt.
 
Enl. leverantören skall det räcka till 30.000 webbsidor. Men är det sidor med många bilder och mycket reklam, så tickar det iväg. Räcker inte om man tänker ladda hem stora filer som spel, musik etc.
Kyrkobokssidor från Genline eller Ad-online tar inte så mycket plats.
Men ibland tar det slut i slutet på månaden och segas då ner (man behöver inte betala extra om man har tålamod med ett segt modem  
Det är ju en viss begränsning jämfört med t.ex ADSL. Mitt kostar 198:- i månaden.
Eivor

2010-07-01, 15:31
Svar #4

Utloggad Anna Norin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 15:07
    • Visa profil
Tack allihop för bra tips och kunskap!
/Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna