ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: PDA/Palm  (läst 1746 gånger)

2004-08-12, 08:56
läst 1746 gånger

Jan Lindh

Hej,
har någon erfarenhet av att exportera GEDCOM filer till en PDA, t.ex. Palm Pilot?
Jag har sökt och hittat några program för detta, men vet ej hur bra de är.
 
Mvh
Janne

2004-08-12, 22:41
Svar #1

Kalle Thorsberg

Hej Janne,
Jag provade ett program som jag laddade ner från TuCows (eller vad de nu heter) för nåt år sedan, kommer inte i håg vad det hette men en databas på ca 15000 pers fick i alla fall min ålderstigna PalmV (2 meg minne) att bryta ihop.
Intresserad av vad Du kommer fram till !
MVH/ K

2004-08-13, 09:14
Svar #2

Jan Lindh

Jag ladde igår ner ett program som heter GedWise.
Hittills tycker jag det är över förväntan bra.
Lätt att installera och föra över data och inga problem att använda.
Jag har inte så många namn som du än så länge, drygt 3000 namn plus program tar drygt 680K på min Palm Vx med 8M minne, så jag kan hålla på ett tag.
Som vanligt får man testa en månad gratis, men jag kan nog tänka mig att köpa en licens. Det är ett bekvämt sätt att alltid ha med sig databasen eftersom plåthjärnan ändå alltid är med.
 
//Janne

2004-08-13, 17:53
Svar #3

Yvonne Korn (Yvonnek)

Och för oss som inte har en Palm utan använder Pocket PC finns t ex Pocket Genealogist eller CE My Family. Inget av dem är förstås gratis, men kan provas 30 dagar.
/Yvonne

2004-08-13, 17:55
Svar #4

Yvonne Korn (Yvonnek)

Ojdå - länken till CE MY Family ska vara  http://www.cemyfamily.com och inget annat.
/Yvonne

2004-08-14, 23:58
Svar #5

Utloggad Esbjörn Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 10:05
    • Visa profil
Sökning på Internet efter exempelvis: genealogy software palm os ger en del träffar.
 
Se bl.a. följande länk:
 www.palmsource.com
 
Där kan man för övrigt ladda ner och köpa GedWise vilket jag, inspirerad av tidigare inlägg här, nu provat och allt ser ut att fungera bra på en Palm T3. Jag exporterar från Disgen.
 
Jag kan nämna att export av GEDCOM-filer till My Roots (från Tapperware) inte fungerar från Disgen. Det framgår också av information på Tapperwares hemsida:
 
What Windows software has been found to be incompatible with the My Roots Conversion Utility?
 
1) DisGen - INDI tags interspersed with FAM tags  
2) GSP (Global Software Publishing) Family Tree - CHIL tags sometimes come before HUSB or WIFE tags

 
Jag vet inte om detta är ett problem för Disgen eller Gedwise men det verkar bara vara de nämnda två programmen som inte är kompatibla med My Roots.
 
//Esbjörn

2004-08-20, 13:50
Svar #6

Jan Lindh

Jag har nu testat ett program till förutom GedWise.
Det är GedStar, http://www.ghcssoftware.com/gedstar.htm
 
De är ganska lika, men ändå skiljer det en del.
GedStar är en aning svårare att komma igång med, eftersom det finns många fler valmöjligheter på den sida man tittar. GedWise jobbar mer med dropdown.
GedWise har också en bättre relations kalkylator, genom att den förutom att beskriva släktskapet med en svårförstålig engelsk term, också skriver ut namnen på den gemensamma anan.
 
I övrigt tycker jag dock GedStar vinner. T.ex. har den en mycket bättre sökmöjlighet.
Då GedStar dessutom är lite billigare lutar det f.n. åt att jag väljer denna programvara.
 
//Janne

2008-10-17, 18:15
Svar #7

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på er
 
Jag undrar vad det finns för små apparater i dag, som man kan lägga in sin släktforskning på? Avänder Genline så en Gedcom skall väl/måste gå att lägga över till maskinen. Jag skulle även vilja lägga in bilder i apparaten (film vill jag inte ha med, om det nu ändå inte ingår).
Jag tänker inte på de nya 1-kilos datorena, utan mindre ändå.
 
Vad finns det för maskiner idag, och vad heter/kallas de idag?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-10-18, 06:31
Svar #8

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jag menar att jag använder Disgen, ej Genline.
Vänligen Patrick : )

2008-10-21, 18:27
Svar #9

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Kan efter lite letande i affärer svara själv.
Produktypen finns tydligen inte alls som jag eftersökte, samtidigt som Palm var självdöende om det fanns alls. Tydligen nedlagt enligt en butik.
Vänligen Patrick : )

2008-10-22, 09:37
Svar #10

Utloggad Åke Englund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 243
  • Senast inloggad: 2022-10-02, 17:52
    • Visa profil
    • gw.geneanet.org/englunda_w?lang=sv&,p=bengtake&,n=englund&,oc=0&,type=tree
Hej Patrick,
iPod verkar fungera:
http://www.compatdb.org/support/topics/184854_mobilefamilytree_genealogy_researc h_on_your_iphone_and_ipod_touch.html
Har inte provat själv.

2008-10-22, 15:26
Svar #11

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Åke
 
Och tack för tipset. Det verkar som det programmet endast är för mac-datorer att kunna överföra ifrån, tyvärr.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-10-22, 21:08
Svar #12

Utloggad Åke Englund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 243
  • Senast inloggad: 2022-10-02, 17:52
    • Visa profil
    • gw.geneanet.org/englunda_w?lang=sv&,p=bengtake&,n=englund&,oc=0&,type=tree
Patrick,
Från samma sida som länken:
MobileFamilyTree can be purchased for $4.99 USD, from the App Store on your iPhone or iPod touch, or from within iTunes on your Mac or PC.

2008-10-23, 06:39
Svar #13

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Det missade jag. (får nog läsa allt nästa gång)
 
vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna