ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Problem med installation ...  (läst 1082 gånger)

2008-12-21, 14:17
läst 1082 gånger

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 22:49
    • Visa profil
.... av CD:n Begravda i Sverige.
Enl upplysn första sidan på Rötter framgår att vissa har problem med installation av skivan - jag hör till dom. För att undvika problem ska man visst generellt stänga av brandvägg och virusskydd under installationen.  
Jag har Windows XP 2000 - Norton Internet Security (stänger av 15 min står det, så efter den tiden visar symbolen att säkerhet är PÅ). Efter avstängningen sätter jag i skivan - kommer direkt till Den här datorn - klickar på filen svegravinst (står ej .exe. - är blåfärgad).
Inga instruktioner kommer hur jag ska fortsätta !!
Det arbetar på ser jag på en liten grön lampa, som blinkar. Efter ca 50 min är filen svegravinst ej blåfärgad utan något grå.  
Ingen installation finns, ser det under Den här datorn (D) Egenskaper.
Vad gör jag för fel ? Hur lång tid ska själva installationen ta ?
 
 

2008-12-22, 12:54
Svar #1

Carl Szabad

Karin! Diskussion om CDn finns här. Om det står exe eller ej efter filnamnet beror på hur Utforskaren i din dator är inställd. När du dubbelklickar på filnamnet ska installationsprogrammet starta.
 
Men menar du att du har Windows XP eller Windows 2000 i datorn?

2008-12-22, 14:23
Svar #2

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 22:49
    • Visa profil
Carl, jag har Windows XP.  
Om jag nu ska försöka installera skivan igen hur lång tid tar själva installationen. Är det ca 15 eller 50 min eller hur lång tid?
Det är ju så märkligt med den här skivan för jag har ju kört in andra från släktforskarförbundet och det har gått bra.  
Mvh Karin A.

2008-12-22, 14:56
Svar #3

Carl Szabad

Om du stänger av antivirusprogram och brandvägg ska en installation normalt ta kanske fem minuter. Det är precis samma installationsprogram i alla CD-na så jag har svårt att förstå varför en ska fungera och inte den andra. Det kan möjligen bero på under vilken mapp man installerar CDn.
 
Fast om CD-läsaren är dålig kan det ta flera gånger längre tid eller kanske inte alls.

2008-12-22, 21:22
Svar #4

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:38
    • Visa profil
Stäng för herrans namn inte av antivirus och brandvägg medan du står uppkopplad mot internet. Det här måste ju helt enkelt vara en form av konstruktionsfel på CD:n om den inte går att installera utan att ta till sådana här åtgärder.

2008-12-22, 21:43
Svar #5

Carl Szabad

Den som vill vara extra försiktig kan naturligtvis dra ut kontakten till modemet/routern under installationsprocessen, om brandväggen skulle behöva stängas av. Och gissningsvis behövs den här åtgärden bara i någon procent av fallen med tanke på hur få som hört av sig, trots att ett par tusen CD gått ut under förra veckan.
 
Nästan alltid går alltså installationen helt utan problem, men det verkar som om Telias brandvägg och antivirusprogram kan förorsaka problem ihop med Vista vid installation av CDn.

2008-12-22, 23:41
Svar #6

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Telias brandvägg och antivirusprogram
Det är F-Secure det, och jag vill minnas att vi hade problem på jobbet med just den produkten när det gällde stora filer, vilket förekom i samband med vissa emailprogram som lade alla emailen i en enda fil. Det var ett par år sedan och numera använder vi Symantec, men problemet kan mycket väl kvarstå.
 
Men jag vill också rekommendera den som stänger av brandväggen att samtidigt ta bort nätverkssladdar och/eller WLAN.

2008-12-23, 14:23
Svar #7

Utloggad Bertil Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2016-09-30, 16:40
    • Visa profil
    • www.gaimalde.se
Hej
Jag har Windows XP samt Telias brandvägg och antivirus. När jag satte in min CD och lät den självstarta samt klickade på ikonen hände ingenting. Jag gick då ur programmet samt in på den här datorn och klickade sedan på ikonen varvid installationen startade och var klar efter ett par minuter. I mitt fall ställde alltså självstarten till problem som förmodligen inte alls beror på självstarten utan på något i mitt datorsystem. Datorer är ju trots allt ganska instabila apparater och man får ju därför pröva sig fram ibland.
Med hopp om att alla lyckas med installationen önskar jag en GOD JUL och GOTT NYTT ÅR.
Bertil

2008-12-24, 14:55
Svar #8

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 22:49
    • Visa profil
TACK Bertil och alla ni andra för goda råd - nu är skivan installerad - det gick bra till slut.
Kan tomten ha varit här, tro ?
Önskar er sköna dagar under jul- och nyårshelgerna.
Hälsn från Karin A.  
       

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna