ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskning på CD?  (läst 715 gånger)

2005-12-16, 10:40
läst 715 gånger

Utloggad Annelie Sjöqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2021-08-08, 15:29
    • Visa profil
Hej!
Min man håller på att göra CD-skivor med min släktforskningen till våra barn, använder HTML. Men vi skulle vilja att varje skiva startades med respektive barn. Är det någon som vet hur man får det att fungera? Kan man göra det från startsidan?  
Har Disgen8 (senaste).
 
Tack på förhand
Annelie

2005-12-16, 16:35
Svar #1

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Annelie!
 
Visst går det att starta varje CD med resp barn. Hur ni ska göra beror på hur passs kunniga ni är i att göra HTML-sidor och om CD:n ska vara självstartande eller inte.
 
Grundprincipen är att leta fram barnens resp HTM-filer efter exporten till HTML. Filerna ligger i mapparna 0001, 0002 etc och har samma nummer som barnen har i DISGEN, t.ex. 1.htm. Kopiera filerna och döp om dem till barnens namn, t.ex. anna.htm eller kalle.htm. Å, ä eller ö är nog inte så lämpligt att använda.
 
Jag brukar sen lägga filen i roten, dvs i mappen HTML, och behandla den i ett HTML-program. Jag måste då bl.a. ändra sökvägarna till bildfilerna för bakgrund, knappar etc, t.ex. background7.jpg, tavla2.gif. Allt bränns sen på CD och man startar CD:n genom att dubbelklicka på resp barns fil.
 
Är CD:n självstartande finns det en fil, cdrun.ini, som man öppnar i t.ex. Anteckningar och skriver vad filen heter, t.ex anna.htm eller kalle.htm.
 
Det är svårt att så här ge en utförlig beskrivning, det beror som sagt på hur kunniga ni är i HTML.

2005-12-17, 10:22
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
En annan variant är att låta CD-skivan autostarta med respektive barn. Är dom inte för många är det inget stort arbete att ändra en fil på varje skiva.
 
Man lägger i roten på CD-skivan en fil som heter
autorun.inf
Det är en enkel textfil med två rader.
 
Den ska innehålla följande (för att exempelvis starta med person 23):
[autorun]
shellexecute=0001/23.htm
 
En kanske bättre variant är något som påminner om Mariannes. Skapa en html-fil som heter index.htm
Låt den startas i autorun
 
Denna fil görs som en enkel menysida, med lite kort historik om släkten mm.
Mitt eget exempel (utan medföljande bilder) kan ses  här. Länkarna till släkten fungerar inte heller då materialet inte ligger på internet.

2005-12-17, 14:17
Svar #3

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det kan vara värt att tillägga att tidigare versioner av Windows inte kunde öppna html-filer direkt från autorun.inf, så man ska inte förvänta sig att det fungerar riktigt överallt, bara nästan.
 
Filen cdrun.ini som nämndes ovan är inte standard utan kräver något litet extraprogram (förmodligen gratis - känner inte till det närmare) som också ska läggas på CDn. På det viset går man dock runt problemet med åldriga Windowsvarianter.

2005-12-17, 15:01
Svar #4

Utloggad Annelie Sjöqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2021-08-08, 15:29
    • Visa profil
Stort tack till Er alla för tipsen!
 
God Jul
 
Annelie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna