ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spam  (läst 2223 gånger)

2004-09-21, 08:13
läst 2223 gånger

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Producerar Rötter SPAM?
 
Någon som sparat min e-postadress har drabbats av virus vilket i sin tur har gjort att jag stått som avsändare i ett mejl till Håkan Skogsjö när viruset använder min knyckta adress som avsändare. Jag garanterar att jag själv inte sänt något mejl till Håkan Skogsjö.
 
Helt galet får jag nu följande meddelande som jag inte på något sätt kan påverka.
 
Från Ålcom Mailfilter  
(nobody (a) elrond.alcom.aland.fi)
 
Ett epost-meddelande som skickades från epostadressen bertil.magnusson(a)mailbox.swipnet.se har blockerats av Ålcom Mailfilter eftersom  det klassificerats som skräp-post. Följande mottagare har blockerats:
      * hskogsjo(a)aland.net
 
 
Om du vill veta varför ditt email fastnade så kan du skicka om ditt mail med adressen spamcheck(a)alcom.aland.fi som dold mottagare (BCC). Inom någon minut kommer du då att få ett automatiskt svar med resultatet av spamkontrollen.
 
Behöver du ytterligare hjälp kan du kontakta support(a)alcom.aland.fi. Bifoga då en kopia av det mail du skickade, samt all annan information som kan ha värde (Antal mottagare, BCC-mottagare
o.dyl.)
 
Information om det blockerade meddelandet finns sist i detta mail.
 
Notera att @ är konsekvent utbytt mot (a) i ovanstående text.
 
Jag hoppas någon med anknytning till Ålcom på Åland stoppar vidare utskick, det finns nog med SPAM redan.
 
MVH / Bertil Magnusson

2004-09-22, 00:04
Svar #1

Anders Andersson

Ålcom är långt ifrån först, och tyvärr knappast heller sist, att skicka virusvarningar till fejkade avsändaradresser. Jag har för närvarande ingen spärrlista som skyddar min brevlåda, men hade jag det skulle jag placera Ålcom i den listan i avvaktan på att dumheterna upphör.

2004-09-22, 09:27
Svar #2

nicke

Om ni läser det första inlägget igen så kanske ni noterar en liten, men ack så väsentlig skillnad (förutom stavningen då förstås) mellan 'virusvarning' och 'spamvarning'.
 
Ålcom skickar _inte_ ut virusvarningar.  
Innehåller ett mail virus, och mottagaren abbonnerar på vår mailfiltertjänst, så droppas mailet, och inget meddelande går till avsändaren.
 
Däremot anser vi att det är viktigt att skicka tillbaka ett meddelande ifall avsändaren oavsiktligt har formaterat sitt legitima mail så att det fastnar i vårt mailfilter och m.a.o klassificeras som SPAM.
 
Vi har haft denna diskussion tidigare, dock ej på detta forum, och kommit fram till att nyttan med 'meddelande om spam' för de som får legitima mail blockade är större än förtreten att få några extra mail med 'blockeringsmeddelanden'.
 
Vi förbättrar och bygger kontinuerligt ut vår mailfiltertjänst. I.o.m kommande funktionalitet så skall förhoppningsvis inte oskyldiga 'drabbas' av de ovannämnda meddelandena, men tills det nya systemet är klart, så kommer detta att fortsätta!
 
Mvh,
Nicke Sommarström
Sys.adm
Ålcom

2004-09-22, 11:13
Svar #3

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Det Ålcom skriver är struntprat!
 
Vilket system Ålcom än bygger sänder de ut sina spamvarningar till fel personer.
D.v.s. till personer som inte kan påverka händelseförloppet.
Ålcoms system kan aldrig se om mejlet kommer från en knyckt adress som stulits från någon av dem som sparat min adress i sin adresskatalog, eller om det kommer från mig personligen.
 
Sluta därför med dumheterna!
 
MVH / Bertil Magnusson

2004-09-22, 12:05
Svar #4

nicke

Bäste Bertil!
Att indirekt bli kallad lögnare på ett officiellt forum är inte direkt trevligt, du har uppenbarligen inte läst igenom förklaringen, så vi tar den igen!
 
Det finns inga 100% säkra spamklassificeringar, och  man kan inte heller till 100% se att avsändaren är äkta. Däremot finns det metoder för att avsevärt minska antalet mail med stulna adresser, vilket kommer att inkluderas i vår mailfiltertjänst.  
 
Antag att du har formaterat* ett mail på ett sätt som är typiskt för spam.
Vilket är bättre?
 
1. Du skickar mailet, som spamklassificeras och aldrig når mottagaren.
 
2. Du skickar mailet, som spamklassificeras, aldrig når mottagaren men du får ett mail tillbaka som säger att detta mail inte nått mottagaren samt varför det inte gått fram.
 
Vi har valt alt. 2 av den enkla orsaken att vi anser det viktigare att legitima mail når sin destination än att oskyldiga får informationsmail som ej berör dem!
 
*) det förekommer mailprogram som utformar mailen så att de spamklassificeras oavsett innehållet
 
Mvh,
Nicke Sommarström
Sys.adm
Ålcom

2004-09-22, 12:22
Svar #5

Kjell Arnesson (Delphinus)

Hej!
 
Utan att ha någon åsikt om detta speciella fall skulle jag önska få exempel på mailprogram som utformar mailen så att de spamklassificeras, oavsett innehållet. Detta för att undvika dylika program.
 
Mvh Kjell

2004-09-22, 12:31
Svar #6

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:47
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Ett sätt som är typiskt för spam?  
 
Hur gör jag för att inte ofrivilligt formatera min e-post så att legitima meddelanden annulleras av mottagarens operatör??

2004-09-22, 12:33
Svar #7

nicke

Hej!
 
Det jag har träffat på är: IncrediMail
men jag förmodar att det finns fler mailprogram med samma funktioner.
Problemet ligger i att mailstandarden från början är utformad för ren text. Vissa mailprogram, typ det ovannämnda, skickar däremot mailet i HTML-format, med en massa tillhörande javascript och länkar till diverse reklam, vilket gör utseendet typiskt för hur SPAM är utformat.
 
Mvh,
Nicke Sommarström
Sys.adm
Ålcom

2004-09-22, 12:45
Svar #8

Jan Ek (Janek)

Som brukare så menar jag Ålcom har valt den bästa vägen. Jag skulle absolut vilja veta om en viktig mail inte nått mottagaren utan oriktigt fastnat i ett spamfilter.
 
Självklart kan alltid dessa filter göras smartare, bättre, men säkerligen aldrig 100%. En orsak till det är att de som avsiktligt producerar spam, med eller utan knyckta avsändare, säkert också noga studerar tekniken och försöker omgå den.
 
Sedan jag tvingades köpa tilläggstjänsten spam-filtrering hos min ISP vid årsskiftet, för att inte fullständigt drunkna i skiten, är volymen nu nästan nere på noll. Ett par missriktade spamreturer kan jag leva med, de går snabbt att sortera bort. Jag vet ju vad jag har sänt.
 
(Men att jag ska behöva betala extra för filtreringen är en sak jag inte gillar, att hålla volymen nede bör ju vara ett stort intresse också för min ISP, som kan använda bandbredden till nyttiga ting.)
 
En helt annan sak är att spamretur-meddelanden måste vara klokt formulerade så ingen känner sig förhandsdömd ...

2004-09-22, 12:47
Svar #9

nicke

Joel:
Ett bra mailfilter reagerar på tusentals olika faktorer, allt ifrån typiska ord (porn, viagra, etc.) till procentuella antalet versaler i mailet.
 
Ett grundläggande tips är att alltid skicka mail som 'plaintext', inte avända en hög prioritet samt undvika att lägga till länkar till suspekta websiter.
 
Om man trots allt skulle misslyckas, så är det ju bra att få den respons som Bertil ogillar, så att man kan rätta till problemen och få fram sitt mail.

2004-09-22, 12:54
Svar #10

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:47
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Vad jag förstår lär jag inte ha några problem mina vanliga e-postmeddelanden. Skönt att höra.
 
En kompletterande fråga: Kan bifogade filer (typ GIF, JPG, TXT, DOC, PDF, XLS, ZIP) göra att posten fastnar i filtret?

2004-09-22, 13:04
Svar #11

Nicke Sommarström Ålcom

Hej!
 
Om bifogade filer fastnar beror naturligtvis på hur filtret är utformat. Jag kan bara tala för vårat filter, och där fastnar de inte, förutsatt att de inte innehåller virus.
(Då fastnar de pga virus, och inte i SPAM-kontrollen)

2004-09-22, 13:14
Svar #12

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:47
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Tack Nicke för snabba och tydliga svar!
Jag känner mig helt lugn, och är sätter värde sådan filtrering som du beskrivit.

2004-09-25, 18:46
Svar #13

Anders Andersson

Jag utgår från att flertalet av de spam-klassade brev som Ålcom stoppar verkligen är spam, och inte legitima brev som blivit spam-klassade av misstag.
 
I så fall innebär det att flertalet av de varningar som Ålcom skickar tillbaka till (den påstådda) avsändaren är meningslösa, och i stället riskerar att drabba oskyldiga användare vilkas e-postadresser spammarna har utnyttjat. Endast en liten del av varningarna når användare som verkligen har glädje av dem.
 
Det finns ett sätt för Ålcom att se till att varningarna inte drabbar utomstående, och det är att kontrollera breven redan vid mottagandet. Om ett inkommande brev befinns vara spam (eller virus), så bör Ålcoms server helt enkelt neka att ta emot brevet och i stället svara med en lämplig felkod, varvid det blir klientens uppgift att generera ett felmeddelande till avsändaren.
 
Att i stället ta emot brevet med ett OK och därmed ta ansvar för att det når mottagaren, men sedan göra helt om och returnera brevet på grund vad som stod i det, innebär att man skickar det vidare till en adress som spammaren har valt, vilket i praktiken inte skiljer sig mycket från att ha ett öppet relä.
 
Bertils invändning är därför fullt motiverad, och jag ställer mig bakom hans krav på att Ålcom samarbetar med oss andra för att begränsa mängden skräppost på Internet.
 
Jag hade samma diskussion per telefon med ett annat företag, och de hävdade också att deras brevreturer var nödvändiga för att eventuella kunder som skrev till dem skulle få veta att deras brev inte nått fram. Jag föreslog då att de helt enkelt skulle dirigera om virus- och spam-breven till en särskild mottagare hos dem, som manuellt får gå igenom dem och kontakta eventuella kunder som fått sina brev felklassificerade.
 
Nej, det har vi inte tid med, vi får tusentals sådana brev varje dag! blev svaret. Nehej, de har inte tid, men andra nätanvändare förväntas alltså tolerera tusentals felmeddelanden från deras server varje dag, och sortera bort allt som inte gäller felklassificerade brev, utan att få betalt av företaget som tar deras tid i anspråk? Jag fick inget svar på den frågan.
 
Detta är alltså i princip samma sak som Ålcom begär av Bertil, att han oavlönad skall sortera bort skräpmeddelanden från ett företag som han inte ens är kund hos, bara för att företaget fått hans e-postadress från en okänd källa. Bertil kallar det spamming, och det gör jag också. Det må vara oavsiktligt, men det är lika fullt fel.

2004-09-26, 09:28
Svar #14

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Det finns ett antal utmärkta program som rensar inkommande post. Det är bara att leta runt lite. Spam-Inspector är ett bra sådant. Det finns andra.
 
En finess som används av skräpskickarna är, att en e-postadress kidnappas för att skicka vidare oönskad mejl.  
 
Själv har jag valt att inte offentligt (som här) lägga ut ordinarie adress. Detta eftersom de som skickar skräpet dagligen letar nya adresser på olika websidor.
 
Jag har en yahoo-adress där det från start finns ett kraftigt filter för skräp. Endast ett fåtal skräpmejl passerar.
 
Tidigare använde jag min ordinarie adress på olika forum runt om i världen och drabbades hårt. Särskilt efter besök på amerikanska forum. En veckas bortvaro kunde resultera i 1500 mejl med skräp.
 
Det bästa man kan göra är att byta e-postadress och sedan vara försiktig med att lägga ut den offentligt.
 
Tycker jag!

2004-09-26, 14:43
Svar #15

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag kanske igår borde nämnt att jag flyttade över inläggen ovan (utom det sista) hit till en egen rubrik från Datavirus och liknande otrevligheter - jag hade först en tanke på att låta rubriken begränsas till just Ålcom/Rötter (som det handlade om), men det kanske går att ha en allmän spamrubrik..

2004-09-26, 18:37
Svar #16

Anders Andersson

Jo, jag lade märke till flytten, fast jag tycker inte att det Bertil rapporterade var felplacerat (det gällde ju andra otrevligheter). Nåväl, en egen rubrik skadar inte.
 
Cristers förslag förefaller inte anknyta till frågan om Ålcoms beteende, så jag antar att det är tänkt som en separat tråd. Vi känner nog alla till diverse program för sortering av e-post, men ett grundläggande problem är att vi i längden inte kan undvika skräppost genom automatisk bortfiltrering. Det är ungefär som om vi skulle bygga TV-apparater som filtrerar bort TV-reklamen, sälja dessa apparater i handeln och förvänta oss att reklambranschen stillatigande kommer att acceptera det. Branschen skulle antingen försöka förbjuda filtren, eller utforma reklamen för att kringgå dem.
 
Att dölja sin adress har tyvärr blivit nödvändigt för många, även för mig. Det är dock inte heller någon långsiktig lösning. Ibland vill jag kontakta någon privat i ett ärende, men hur knyter jag den första kontakten om ingen av oss vågar visa sin e-postadress öppet? Jag har en egen domän och fler e-postadresser än jag kan önska mig, men jag vill inte behöva överge adress efter adress i takt med att spammarna upptäcker dem.
 
Det finns brutala lösningar med spärrlistor som lägger en del av arbetet på avsändarsidan (i stället för att mottagaren skall ta hela stöten), och det är en metod jag förordar även mot Ålcom och andra operatörer som medvetet skickar skräpmeddelanden till personer som inte bett om dem.

2004-10-03, 21:29
Svar #17

Anders Andersson

Sedan i våras, då min hittillsvarande operatör Glocalnet saboterade spam-skyddet på min gamla Algonet-adress, har jag angivit olika e-postadresser på inlägg i olika delar av Anbytarforum, bland annat för att se i vilken mån webbsidorna här vittjas av spammare. Jag har nu fått det första skräpbrevet till en sådan adress, ett nigeriabrev via den italienska operatören Interbusiness. Adressen är den med suffixet teknik som jag använt i avdelningen Datorprogram och teknik, bland annat i just denna diskussion. Det kan vara intressant för andra läsare att känna till.
 
Jag får se hur det här utvecklar sig. Om jag får väsentliga mängder skräp till samma adress, så är det möjligt att jag avvecklar den, men om skräpet fördelar sig jämnt mellan alla adresser jag använt i Anbytarforum, så vet jag inte vilken strategi jag skall tillämpa. Att jag anger fungerande adresser här är ju för att andra deltagare i Anbytarforum skall kunna kontakta mig, så jag tycker adresserna är en service till min omgivning, inte något jag har direkt nytta av för egen del. Jag är inte mer road av tanken att censurera min e-postadress, än att censurera mina åsikter om spammare bara för att de hotar att skada mig.
 
Jag har ännu inte sett någon respons från Ålcom på mina anklagelser ovan. Hur skall jag tolka det? Om Ålcom vidhåller att jag och Bertil måste sponsra deras spamskydd med vår egen arbetstid, då finner jag det inte mer än rimligt att Ålcom i gengäld får sköta min spam-filtrering. Jag kan konfigurera en eller flera av mina e-postadresser att vidarebefordra allt de erhåller till  (eller vad adressen nu är), och så får de skicka tillbaka sådant som inte är skräp. Givetvis får de göra det gratis; jag kräver inte betalt för mina tjänster...

2004-10-20, 16:07
Svar #18

Nicke Sommarström Ålcom

Jag har ännu inte sett någon respons från Ålcom på mina anklagelser ovan. Hur skall jag tolka det?
Jag, och mig veteligen ingen annan från Ålcom heller, använder detta forum. Jag kollade tråden en tid efter att jag skrev mina initiala inlägg, men då var hela tråden borta.
 
 
Jag förklarade redan tidigare hur och varför så det går vi inte in på igen, scrolla upp ett antal inlägg istället, men andemeningen kan vi ta igen: Vi anser att nyttan för de få är större än förtreten för de många. Denna policy gäller ännu, men kan komma att ändras i.o.m utvecklingen av vår Mailfilter-tjänst. Allt är en fråga om avvägning och kommer vi fram till att nyttan är mindre än vi tror så kommer denna funktionalitet naturligtvis att försvinna.
 
Missförstå mig inte, för jag tycker personligen att den insats som Anders gör för att begränsa SPAM-problematiken är bra. Den röda tråd, med automatiska utskick som Anders följer, hade sin början med vissa anti-virus program som skickade tillbaka ett meddelande om att den mottagna e-posten innehöll virus. Dessvärre kan man inte rakt av implementera samma tankegång eller praxis i fallet SPAM, p.g.a de orsaker jag tog upp i en tidigare post.
 
De förslag till 'hur man bör göra' är inte applicerbara av ett flertal orsaker (bl.a RFC 821 och 2821)
 
Den sista delen i Anders inlägg söndag den 03 okt 2004 kl. 21.29 väljer jag den här gången att tolka som ett tecken på trötthet och/eller irritation och förbiser det.

2004-10-21, 13:35
Svar #19

Anders Andersson

Det är möjligt att du har rätt, att nyttan för de få är större än förtreten för de många. Det är dock knappast till någon större glädje för Bertil eller mig att veta att vår förtret är till nytta för några få andra, som vi inte ens känner. Är ett tack från detta fåtal personer till Bertil och mig för mycket begärt?
 
Precis samma sak kan nämligen sägas om obeställd reklam, att nyttan för några få (spammarna) är större än förtreten för de många (resten av Internets användare). Menar du att detta ger spammarna rätt att sätta sitt eget intresse före alla andras, och dränka oss i reklam, precis som Ålcom dränker oss i felmeddelanden?
 
Jag hjälper gärna till att tolka RFC 2821 om Ålcom finner det svårt att hitta en för alla parter acceptabel lösning på problemet att informera avsändarna om brev som inte nått mottagarna.
 
Precis som du inte vill upprepa vad du tidigare har skrivit, tänker jag inte upprepa det erbjudande som du tolkar som ett tecken på trötthet, utan jag tolkar ditt svar som att Ålcom ändå har förstått innebörden av vad jag skrev. I det fallet är nämligen nyttan för en enda person (mig) att slippa skräpet betydligt större än förtreten för några få (Ålcoms personal) att hantera det. Tack för det positiva beskedet, och tveka inte att kontakta mig om ni önskar hjälp med något annat!

2008-11-18, 22:26
Svar #20

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Jag vet inte så mycket om Spam.
Men en vännina till mig sa att det
står spam i ämnet som jag skickade
till henne.Jag hade tagit en annan
bakgrund som finns vid skapa e-post.
Kan bakgrunden ha påverkat detta?
Och i så fall, är det något som jag
skall göra?Som sagt jag vet så lite
om sånt här.
MVH Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna