ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Surfplattor  (läst 4780 gånger)

2013-09-18, 19:07
läst 4780 gånger

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Jag funderar på att köpa en surfplatta.
Frågan är bara: Senaste versionen av Ipad eller en android (tänkte på senaste Samsung).
Fördelar/nackdelar?  
Jag såg att Ad Online har gjort en app som stöder Ipad och det är ju en klar fördel.
I min PC kör jag Windows 7.
Synpunkter?

2013-09-18, 20:50
Svar #1

Utloggad Kerstin Hellner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2014-07-20, 22:38
    • Visa profil
Jag rekommenderar det skarpt. Jag har haft iPad i tre år nu. Du kan släktforska var som helst. Jag har även app för ancestry och reunion. Mycket nöjd.

2013-09-18, 21:04
Svar #2

Utloggad Kerstin Hellner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2014-07-20, 22:38
    • Visa profil
Glömde säga vad som är verkligen toppen. Det är med Ad Online att du kan bara dra med fingertopparna för att förstora i kyrkböckerna just på partiet som är svårläst. Jag har löst massor av problem på det viset

2013-09-18, 22:04
Svar #3

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Ipad är ju dyrare än motsvarande prestanda man får för Android, men de första versionerna av Galaxy Tab var i alla fall kända för att vara underligt slöa. Vet inte hur det är med senaste modellen.
 
När det gäller Android är det väl istället Nexus som anses vara bäst. Nexus 7 kom nyligen i version 2 (högre skärmupplösning och motsvarar iPad Mini). Nexus 10 dröjer väl ytterligare någon månad innan version 2 kommer.
 
Som du själv har märkt kommer ofta appen till iPad ett tag före Android-versionen. Sedan är det ju som alltid med Apple-produkter att vill du använda den som Apple tänkt sig så är det enklare och smidigare än de flesta andra produkter, vill du göra på ett annat sätt är det allt ifrån svårare till omöjligt.

2013-09-19, 09:55
Svar #4

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Om du vill vara mer flexibel, är lite mer teknikkunnig och vill vara den som bestämmer så välj Android. Om du vill strunta i allt och låta Apple och plattan bestämma det mesta så välj iPad
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-09-19, 15:12
Svar #5

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:24
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Beror väl på användningsområde, men numera finns det ju vanliga mindre laptops med touchskärm som kan fungera som surfplattor genom att man kan koppla loss tangentbordet, jag har en sådan och sedan dess samlar min iPad damm. Kan köra mitt släktforskningsprogram och AD-online och allt som vanligt eftersom den har Windows.
 
/M

2013-09-19, 15:46
Svar #6

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Nackdelen med de minsta bärbara datorerna med Windows är att de snabbt blir ganska sega maskiner såvida man inte vill betala överpriser. Om man vill använda tangentbord till sin surfplatta så går ju även det numera utan problem.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-09-20, 12:08
Svar #7

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Jag tackar för alla synpunkter!
Ett av användningsområdena för mig blir nog som läsplatta vid resor.
Dessutom ser jag det som en möjlighet att komma ikapp våra barnbarn (3 och 6 år)som tycks betrakta I-paden som en naturlig del av tillvaron.
Jag vill också ha en riktigt bra skärm så att jag kan sitta utomhus och surfa utan att få en massa speglingar i bilden.

2013-09-20, 14:03
Svar #8

Utloggad Kerstin Hellner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2014-07-20, 22:38
    • Visa profil
Jag lovar att du kommer att bli nöjd om du köper en ipad. Den finns med mig överallt. Bredvid i soffan för att se vilket tv-program som kommer, läsa tidningen (jag brukar köpa lösnummer DN och SVD på helgerna), som fotoalbum. Ja, jag vet. Ett dyrt fotoalbum, men så behändigt att ta med. Samt att släktforska med. Du kommer att gilla AD Onlines app. Tycker att ipaden slår en bärbar dator med hästlängder. Jag har två stycken bärbara också (mac och pc) men det är ipaden som alltid är med. Ok, ipad är dyr men inga bekymmer. Jag är inte intresserad av det som finns innanför skalet bara det fungerar. Lycka till med ditt val

2013-09-20, 18:37
Svar #9

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Tack till Kerstin också! Ja, det lutar nog mot en Ipad.

2013-09-20, 23:07
Svar #10

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Nackdelen med en padda (Ipad) är att det är kostsamt om man koppla in prylar som diskar, kortläsare etc.

2013-09-21, 08:43
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Barbro,
Om Du köper en padda - som jag och mina barnbarn 7 o 9 säger - köp absolut senaste modellen. Jag har en Ipad II som jag är väldigt glad för och skriver detta på, t ex. Den är dock redan gammal och klarar inte det nya iOS7 som kom nu.
 
Kanske lite långt från ämnet, men jag har ofta musik på när jag sitter vid mina stora skärmar och datorer och forskar. Är Du intresserad av musik, vill jag också rekommendera Spotify. Häromsistens sade min store son, som är glad att jag äntligen använder Spotify på riktigt.
 
- Vill Du ha ut den musiken även på fina anläggningen i stora rummet?
- Ja gärna, sade ja som är van vidibland händer saker jag inte förstår runt sönerna o det tekniska.
 
Så leta han i mina lådor. - Nä, här fanns ingen sådan sladd.
 
Nästa dag fick jag en Clas Olsson- sladd för 37 kr. Den kopplas i Iphone/Ipad och så körs all världens musik från Spotify genom den anläggningen ...
 
Underliga äro Herrens vägar.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-09-21, 10:54
Svar #12

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Spotify, och de flesta andra relevanta program, går ju att köra oavsett plattform  
 
Det som Christer nämnde gäller rent generellt för alla Apple-produkter - man betalar alltid mer för samma prestanda och de tillbehör man vill använda.
 
Ipad passar den som inte kan något eller vill lära sig något. Risken för att drabbas av virus är än så länge betydligt mindre även om det blivit mer även där på sistone. På en Android-platta (som det för övrigt finns åtskilliga modeller av) så kan du göra precis det du vill göra. På en iOS-platta så kan du göra exakt det som Apple vill att du ska kunna göra men inte mycket mer.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-09-21, 11:06
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
På Android med senaste operativsystem kan man inte använda Flash-baserade saker, Adobe har slutat utveckla Flash för Android av någon outgrundlig anledning.

2013-09-21, 11:22
Svar #14

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Hej!
Jag lider av att vara ganska darrhänt, det blir ganska ofta dubbelklick på knapparna. Vad händer då på en surfplatta, är den mer krånglig att hantera än ett vanligt tangentbord.
 
Kjell
Kjell

2013-09-21, 13:16
Svar #15

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Flash bör man undvika oavsett då det segar ner de flesta system, inte minst på små enheter som surfplattor. Kör Flash-annonser en hel dag i Firefox så äter det upp en hel del resurser även på en vanlig dator.
 
När det gäller att kunna sitta utomhus så är de flesta skärmar dåliga helt enkelt och fungerar bättre som speglar. Senaste iPad ska vara hyfsad men har själv inte testat, det bästa du kan göra är att prova själv eftersom olika skärmar också fungerar olika bra beroende på vilka ögon som tittar. Det går också att lägga på en tunn, matt skyddsfilm för att det ska bli lättare att läsa utomhus.
 
Ska man huvudsakligen använda surfplattan som läsplatta så är det ofta bättre att skaffa en läsplatta eftersom den i de flesta fall är bättre för ögonen. Att läsa länge på en vanlig skärm är tröttsamt och skadligt för de flesta ögon.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-09-21, 13:33
Svar #16

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tyvärr är en del Tv-progam och filmer, samt andra program, i Flash. Ett otyg tycker jag som vill använda plattan till att studera och titta på Play.

2013-09-21, 18:53
Svar #17

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej,
Som jag förutsåg när jag frågade är jag nu totalt förvirrad.
Det är jättebra, jag har fått en massa synpunkter.
Det här med virus på Apple-produkter är intressant. Det har ju sagts att dessa produkter inte har några virus.
Jag har länge misstänkt att det beror på att det har varit mer produktivt att tillverka virus för andra plattformar eftersom det drabbar flera användare.
Då undrar man: Finns det några antivirusprogram t.ex. för Ipad? Eller ska man bara hoppas på det bästa när man släpper in enheten i sitt hemmanät. Kanske efter att ha haft paddan med på en resa och kört mot hotellnät.....

2013-09-22, 22:55
Svar #18

Utloggad Benny Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2015-08-29, 11:32
    • Visa profil
Virus eller annan skadlig kod finns inte till iOS. Varje app kontrolleras och signeras (koden låses) av Apple innan den läggs in på App Store. Antivirus-appar i traditionell mening är inte tillåtna för iOS. Däremot finns det t.ex några nisch-appar som kan kontrollera om det finns skadlig kod i Dropbox (om man använder den tjänsten) och liknande.
 
Om man behöver antivirus till Mac? Inte som hemanvändare som jag ser det.
Do Apple Macs need antivirus? OS X security explained - PC Advisor
 
Några appar för släktforskning på iPad:
 
 - Reunion for iPad - synkning ihop med Reunion för Mac (denna fungerar bäst, men finns inte för Windows)
 
 - MobileFamilyTree - synkning med MacFamilyTree eller använda GEDCOM
 
 - Heredis - synkning med Heredis eller använda GEDCOM
 
 - RootsMagic - endast för visning, dvs går ej att ändra någonting
 
Det finns fler appar för släktforskning. Bl.a. en som fungerar ihop med Legacy 6 och 7.  
 
480 000 appar finns för närvarande till iPad och dessutom så kan man använda dom flesta som finns för iPhone.
 
I slutet av oktober väntas nästa generation iPad lanseras. Det kan vara värt att vänta och se om det blir en mindre uppgradering eller en större.
 
Pages, Numbers, Keynote, iPhoto och iMovie är gratis numera om man köper en ny iPad. Det är riktigt bra appar och jag använder både Pages och Numbers för släktforskning. Tidigare gick det inte att komma åt dokumenten på PC (om man inte sparade som office-dokument), men det kan man göra nu när man loggar in på iCloud.com. Där går det att skapa och ändra i dokument från Pages, Numbers och Keynote.  
 
Tillägg:
iPad 2 fungerar med iOS7. Om det är den sista stora uppdateringen för den återstår att se.

2013-09-23, 12:12
Svar #19

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Att det inte förekommer skadlig kod, virus eller andra intrång i iOS-enheter är en falsk myt som Apple länge gjorde sitt bästa för att upprätthålla men verkligheten har hunnit ikapp bolaget sedan dess och de har också erkänt detta själva. Det är fortfarande ovanligt men det ökar som sagt var även för iOS, se bland annat här:
 
http://iphoneguiden.se/virus-for-ios-5-1-har-upptacks/
 
Man är betydligt friare med Android som OS men ökad frihet kräver självklart också ökat ansvar och något större kunnande.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-09-23, 14:49
Svar #20

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
Jag tror inte Barbro är så avancerad och håller på med så suspekta nedladdningar som Vincent, så då torde risken för virus vara (så gott som) obefintlig. Räknas verkligen falsk programvara som man laddar ner från suspekta platser som virus, sprids de verkligen vidare från din telefon?

2013-09-23, 15:51
Svar #21

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Nu tror jag Leifs fantasi skenar iväg med honom  Så snart virus existerar så kommer de att spridas vidare. Så snart säkerhetshål upptäcks så kommer de att exploateras oavsett om det gäller Android, iOS eller Windows. Skadlig kod sprids inte på ett enda sätt. Det är de som inte tror att de kan få virus i sina enheter som är de mest tacksamma målen för angripare. Allt fler organiserade ligor ägnar sig åt olika typer av cyberbrottslighet idag och det ökar snarare än minskar.
 
Det finns ingen anledning till att vara paranoid eller rädd men det är alltid säkrare att låsa dörren än att lämna den öppen, i synnerhet om man känner sig osäker eller hanterar känslig information.
 
Det är dessutom långt ifrån alltid en vanlig användare märker om hans eller hennes enhet har angripits. De flesta av de överbelastningsattacker som vi upplevt de senaste åren mot stora svenska och internationella företag har exempelvis skett med hjälp av infekterade datorer som utnyttjas av såväl hobbyhackare som kriminella nätverk och i vissa fall till och med fientligt inställda stater.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2013-09-23 16:03)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-09-25, 00:09
Svar #22

Utloggad Benny Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2015-08-29, 11:32
    • Visa profil
iPhoneguidens gamla artikel är ett jättebra exempel. Den anonyma bloggaren som skrev orginalartikeln om vad som där kallas en trojan har inget namn på den. Domänets ägare har skyddade uppgifter. Om denna trojan existerat och som i orginalartikeln sägs komma från Ryssland och utnyttjade jailbreak och gällde iOS 5.1, så är den i vilket fall inaktuell sedan länge. Där finns heller inga länkar, stöd eller belägg. Den avslutas med en uppmaning att informera alla[!] internetanvändare om detta ”virus”.
 
Frågeställningen gällde _ny_ iPad (med riktigt bra skärm). Vilka versioner av iOS som Apple signerar när man installerar systemet kan man se på http://www.icj.me/ios/all. Signeringen görs mot Apples servrar, så man måste ha en uppkoppling då man gör den. iOS 7 kom förra veckan.  
 
Håll isär  jailbreakade enheter och icke jailbreakade. Här är vad Apple har att säga om jailbreaking. Avslutningen där - ”Apple avråder starkt från att installera programvara som hackar iOS. Det är också viktigt att komma ihåg att obehöriga ändringar av iOS bryter mot licensavtalet för iPhone. Därför kan Apple vägra att ge service för en iPhone, iPad eller iPod touch där obehörig programvara har installerats.”
 
Kaspersky rapporterar att:  
2013 kvartal 1 - så stod Android för 99,9 % av all ny skadlig kod för mobila OS.
2013 kvartal 2 - Android har då ökat till i princip 100 % med 29695 nya hot under kvartalet där fördelningen är:
Backdoor - 32,3%
Trojan - 23,2 %
Trojan - SMS 27,7 %
Trojan - Spy 12,0 %
Other - 4,9 %

2013-09-25, 06:53
Svar #23

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Du missuppfattar mig helt och hållet nu, Benny. Jag har aldrig påstått något av följande:
 
* att Android skulle vara säkrare än iOS
* att virus skulle vara vanligt i iOS
* att jailbreaking inte är en säkerhetsrisk (har själv inte ens nämnt jailbreaking)
 
Det ENDA jag påpekar är att det finns säkerhetsrisker även i iOS och även i mobila Apple-enheter. Naturligtvis kommer det även att komma fler sådana i framtiden, något annat vore högst märkligt. Då är det självfallet bättre att vara förberedd än att bara strunta i det för att husguden Apple säger så... Dina slutsatser är annars lika verklighetsfrämmande som ifall jag skulle dra slutsatsen att det helt saknas säkerhetsrisker i mobila enheter bara för att jag själv aldrig råkat ut för det vare sig i iPhone eller i min Samsung-mobil. Antalet hot är heller inte särskilt intressant för individen när han/hon väl sitter där med sin mobil eller surfplatta. Om man väl drabbas av ett intrång, oavsett typ, så är det lika tråkigt oavsett.
 
Det kanske inte alltid är ägaren som hanterar sin mobila enhet heller. De flesta har nog lånat ut sin mobil till en annan person någon gång. Kanske barn eller barnbarn använder din surfplatta vid något tillfälle? Det finns hundra anledningar till att vara försiktig, det finns knappast någon anledning att strunta i säkerheten.
 
Det är för övrigt inte bara regelrätta virus, jailbreaking och nedladdade filer som utgör säkerhetsrisker. Det finns andra hot, inte minst XSS där Apple naturligtvis inte heller är förskonade. De som arbetar hos Apple är självfallet inga supermänniskor lika lite som alla vi andra, även de gör misstag och kommer att göra misstag också i framtiden.
 
Exempel på att iOS inte är felfritt:
http://blog.kaspersky.com/apples-ios-7-has-a-major-security-flaw/
http://bgr.com/2013/02/14/iphone-security-vulnerability-ios-6-1-327260/
 
Jag avskyr verkligen att behöva ta den här diskussionen men eftersom det fortfarande finns vissa som tror att Apple är Guds gåva till mänskligheten så måste man ibland  
 
Det här är absolut ingen argumentation för att välja bort Apple-produkter (det finns andra argument för detta), det enda jag vill säga är att iOS inte är helt fritt från säkerhetsrisker vilket egentligen borde vara en självklarhet för alla.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2013-09-25 06:57)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-12-12, 09:29
Svar #24

Utloggad Maini Langpohl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2021-11-03, 10:55
    • Visa profil
Har länge funderat på att skaffa en läsplatta för enklare släktforskning. Har hittat Asus Transformer Book T100 - hybriddator med Intel Bay Trail-T. Den kallas kombinerad dator med läsplatta. Är den någon som har prövat den?

2014-01-02, 16:13
Svar #25

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!Är det någon som vet om man kan föra över bilder o videoklipp från sin Samsung Surfplatta
 till datorn som man själv tagit utan att få med allt som ligger i plattan. När jag försökte ville den ta med allt möjligt annat från plattan.
Med vänlig hälsning Anita

2014-01-02, 16:28
Svar #26

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Ett enkelt sätt är att använda en molntjänst typ DropBox eller liknande.
Då har du alla bilder och annat som du vill ha koll på speglade mellan dator/platta/telefon/ plus att du har en säkerhetskopia på nätet.
 
Låt bara dropbox spegla mappen där bilderna finns och så fort du ansluter till ett nät förs dom över automatiskt.
Likadant när du slår på datorn hemma, så kommer bilderna till dig.
Du kan då också dela med dig vissa mappar/bilder till Släkt och vänner.
 
Har du trådlöst nät hemma så kan du använda någon App typ Total Commander, X-Plore, Teamviewer etc. etc. för att trådlöst föra över filerna  
 
Annars kan du ju ansluta till datorn via USB-kabel. öppna utforskaren i datorn och dra över det du vill.

2014-01-02, 16:50
Svar #27

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Hej!
Är det ett problem/kanske omöjligt att använda en surfplatta om man som jag har mycket darriga/skakiga händer?
 
Kjell
Kjell

2014-01-19, 16:25
Svar #28

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det kan vara lite svårare misstänker jag. Ett tips är att gå till en butik och pröva själv eller låna en surfplatta av någon bekant som har en. Det går dock att koppla in både tangentbord och mus till flera surfplattor om man önskar.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-01-19 16:27)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-04-12, 15:48
Svar #29

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej,
Det tog en stund, men nu har jag köpt en Ipad Air. Jag är mycket nöjd.
Jag tycker också att den funkar fint som läsplatta.
Tack för alla synpunkter här ovanför!
 
Till Kjell: Om du köper en surfplatta hos Elgiganten så har du öppet köp (tror det är 30 dagar) även om du har använt den. Då kan du ju prova i lugn och ro.
Kolla själv villkoren på elgiganten.se.  
 
Vänliga hälsningar
Barbro

2014-04-12, 16:41
Svar #30

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Vincent och Barbro Tack för svar
Kjell
Kjell

2014-07-03, 16:16
Svar #31

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Hej!
Nu har jag en surfplatta. Har laddat ner två appar Postens riktiga vykort och Taxi 020. Dom visas rättvända på skärmen. Men när jag klickar på någon av dom kommer bilden upp och ner vänd på skärmen. Jag har väl gjort något fel, men vad?? Kanske någon vet.
 
Kjell
Kjell

2014-07-03, 22:03
Svar #32

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej Kjell,
Det låter konstigt.
Bilden ska ju orienteras på plattan beroende på vilken kant som är överst.  
Kan det möjligen vara så att du lutar plattan ifrån dig så att det som du uppfattar som överkant ligger lägre än underkanten?
Blev det här begripligt?
 
MVH Barbro

2014-07-04, 11:03
Svar #33

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Hej Barbro
Det tycks inte spela någon roll hur jag lutar plattan. Har nu återställt till grundläget men det hjälpte inte. Har hittat något om tyngdpunkt men det är svårt att förstå vad som menas.  
 
Kjell
Kjell

2014-07-04, 18:34
Svar #34

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Vad har du för platta?  
Jag har en IPad Air och det är den enda som jag vet något om. Och det finns alldeles säkert många som kan mer än vad jag gör.
Barbro

2014-07-05, 09:27
Svar #35

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Det är en Denver 7 tum. fick den i present från PFA. Har laddat ner appar som funkar också, det kanske är fel på taxiappen. Det krånglar fortfarande
Kjell
Kjell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna