ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svar-virus (stängd)  (läst 1084 gånger)

2001-11-26, 17:37
läst 1084 gånger

Marianne Fröding (Ruth)

Jag fick idag ett mail från en av personalen på SVAR med en hälsning peace samt en rubrik some pics here Det fanns även en bif. fil med texten
Whatever.exe
Kan detta vara ett virus??
I så fall akta er om ni nyss beställt något från SVAR. Jag höll på att öppna det innan jag blev misstänksam. De brukar ju inte vara så flummiga på SVAR att de mailar en kort uppmaning om PEACE!!!
MVH/Marianne

2001-11-26, 18:03
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Det låter definitivt inte som SVAR.. (även om budskapet inte är fel)
-Har du upplyst avsändaren om detta..?
Släng, och töm sedan papperskorgen ordentligt..
Hälsningar/Peter

2001-11-26, 18:13
Svar #2

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Fick precis samma sak som Marianne beskriver, fast från Släktforskarnas Hus. Jag fick upp en dialogruta om filhämtning men klickade bort den så fort som möjligt, och tömde sedan papperskorgen omedelbart. Det verkar vara något lömskt med detta.

2001-11-26, 18:36
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det är frågan om W32.Aliz.Worm. Öppna ej! Jag fick samma skit från Rönnells Antikvariat. Det verkar vara gott om flummare där ute... Dom har ju öppnat peace-mailet. ;)

2001-11-26, 21:01
Svar #4

Barbro Söderman

Jag fick ett som hade ett vanligt personnamn som avsändare men var tomt, fast med bilaga. KOm samtidigt som mail från en person här på anbytarforum. Vår virusvarnare blinkade som tokig så jag slängde alltihop och raderade utan att öppna. Se alltså upp även med mail som ser helt normala och oskyldiga ut.

2001-11-26, 21:45
Svar #5

A. Johansson

Ett mail avsänt Ann-Kristin Anderssson enbart med bilaga var virussmittat. Varning!

2001-11-26, 21:46
Svar #6

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Fick oxå virus idag från en bekant, så jag misstänkte inget. Men det fångades upp.

2001-11-26, 21:54
Svar #7

Utloggad Jan Lantz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vad det gäller virus så bör man alltid vara noga med att titta på vad som står i ämnes rubriken.
 
Är mailet från någon du känner som är svensk och brukar skriva på svenska men rubriken i det här fallet är skriven på engelska eller dålig svenska så finns det anledning att bli misstänksam mot den medskickade bilagan.
 
Ring upp din mail kompis och fråga om han/hon skickat något till dig så får du klart besked.
 
Om personen inte skickat något till dig så har nog personen i fråga fått ett virus på sin dator.
 
Men som sagt det allra bästa är ju att alltid ha ett nyligen uppgraderat virusskydd igång hela tiden.
 
/Janne

2001-11-26, 22:53
Svar #8

Cissi Nyblom

Har fått ett flertal mail av den här typen men jag måste varna för att McAfee inte reagerar på det! McAfee (på hotmail) säger att det är virusfritt! En annan sak med det här viruset - det kan mycket väl vara från någon du känner men adressen börjar med _! Fick precis ett sådant från en dansk anslagstavla där jag eftersökt anor, blev naturligtvis jätteglad, ämnet var just de anor jag sökt... men utan meddelande och två bifogade filer. Adressen började också med _. Så det gäller att vara försiktig, inte minst som inte alla virusprogram fångar upp viruset!
 
Mvh
 
Cissi

2001-11-26, 22:54
Svar #9

Utloggad Agneta Rung

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2015-07-18, 16:39
    • Visa profil
Hej!  
Tyvärr är det så med detta virus att man inte ens behöver öppna eposten för att det ska smitta datorn. Läs om det på http://www.antivirus.com/vinfo/virusencyclo/default5.asp?VName=WORM_ALIZ.A. Scanna din dator och ta bort de infekterade filerna m h a http://housecall.antivirus.com/housecall/start_corp.asp.
Mvh
Agneta

2001-11-28, 23:22
Svar #10

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Jag har fått ca 10st virusmail igår och idag. De flesta av dem har haft filändelsen .scr (screensaver?) och som tur är så fungerar inte min windows screensaver som den ska. Det som hände var att E-postprogrammet (Outlook Express 6.0 ville att jag skulle associera filen med ett program (?!) vilket jag naturligtvis inte gjorde. Den sista som kom för 10 minuter sen hade filändelsen .PIF men då varnade mitt antivirusprogram (InoculateIT) direkt. Även svärfar i Finland som åxå sysslar med släktforskning har fått samma virus.
Lycka till allihopa!
Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna