ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Säkerhetskopior (Backuper)  (läst 1942 gånger)

2010-08-22, 15:28
läst 1942 gånger

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej en liten varning,
Jag läste någonstans att det är populärt att ta säkerhetskopior genom att bifoga filerna i ett mail till sig själv.
Eftersom jag är litet misstänksam så bestämde jag mig för att testa.
Jag använder MinSläkt och arkivet heter alltså något.mis.
Jag skickade i väg ett arkiv (använder Google Mail)och försökte sedan för säkerhets skull att öppna det med MinSläkt i en annan dator.
Det gick inte alls. Arkivet är inte skapat med MinSläkt.... Det var väntat eftersom Google Mail Zipade (packade) arkivet.
 
Jag har inga kvarstående problem p.g.a. det här men jag tar gärna emot tips på ett lättanvänt Backup-program. (Windows 7). Jag funderar på att köpa en extern hårddisk, kanske finns det någon med bra programvara.
Dessutom bör man ju lösa problemet med att förvara en kopia på annan plats än datorn (det blir väl att besöka bankfacket med en DVD-skiva lite då och då).
 
MVH Barbro

2010-08-22, 16:00
Svar #1

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Hej Barbro
Min fru använder visserligen Disgen, men det torde var samma problem.
Vi köpte ett USB-minne och lade över backupfilen på detta. Enklare kan det inte vara.
Med vänlig hälsning
Stig Johansson

2010-08-22, 17:23
Svar #2

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Har man Telia som bredbandsleverantör så ingår 2 GB lagringsplats hos dem. Kallas Säker lagring. Ett i mina ögon alldeles ypperligt sätt att spara riktigt viktiga filer någon annanstans än hemma. Man kan ju råka ut för inbrott, stöld, brand, översvämmning, blixtnedslag eller liknande.
Eller som i mitt fall när oturen riktigt är framme. Har en stationär dator som jag använder som server, där sparar jag allting som jag håller på med. Jobbar med en bärbar hemma och sitter lite varstans.
I den stationära fanns 2 hårddiskar på vardera 750 GB, en programdisk och en lagringsdisk. En morgon så fanns inte lagringsdisken i datorn, jo rent fysikt fanns den där men den hade bara slutat att fungera. Ingen fara tyckte jag som hade en separat lös hårddisk som kopierade hela lagringsdisken. Ringer bara Dell o får en ny till den stationära. De ville vara säkra på att det var disken och inte någon kabel så de bad mig felsöka detta. Satte då ner den lösa disken på golvet, plockade isär datorn och när jag var färdig så reser jag mig upp och stöter till den lösa hårddisken så att den välter och så havererar denna också.  
Det är i sådana stunder som man tackar sin lyckliga stjärna att man lagt ner allt viktigt någon annanstans än hemma.  
Så ni som köper en USB-pinne, lös hårddisk eller liknande, tro inte att ni löst problemet. Skaffa en lösning där ni kan lagra hos någon annan också. Vet inte hur de andra operatörerna har det med gratis lagringsutrymme. Fördelen med denna lösning är dessutom att man kan hämta och spara från vilken dator som helst, från vilken plats som helst om man t.ex. har mobilt bredband.
Hårddiskar går sönder så är det bara och inte ha en backup hemma och en någon annanstans kan sluta i gråt och tandagnisslan.
 
Lasse
 
(Meddelandet ändrat av Lassew 2010-08-22 17:25)

2010-08-22, 17:45
Svar #3

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Hej Igen
 
Kan tipsa om Google, där man kan skaffa ett konto och få tagringsutrymma som är ? gb.
Men jag vet att det räcker till foton och kanska många dokument, typ backuper. Kostar 0 !!
 
Stickan

2010-08-22, 17:46
Svar #4

Utloggad Ingvar Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2020-11-11, 13:25
    • Visa profil
Hej Barbro
Är du säker på att Min släkt var installerat på den datorn där du försökte öppna mis-filen?
En extern hårddisk är ett utmärkt ställe att förvara back-up på. Även DVD-skivor.
Om du vill vara extra försiktig skall du bara ha den externa disken kopplad till datorn när du för över filer.  
Med tanke på åska och annat som kan hända.
Skall du skicka stora filer över nätet, rekommenderar jag dig att använda Sprend.
http://www.sprend.se/ Där kan du skicka filer upp till 2 Gb åt gången.
MVH
Ingvar Olsson

2010-08-22, 18:24
Svar #5

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
I Disgen tror jag att ett mail med säkerhetskopian till sig själv fungerar.
Det blir en zipad fil som jag även sänt till Dis Arkiv där man kan deponera sin forskning till kommande generationer.
Jag har fått klartecken från Dis Arkiv att min mailkopia ersätter det jag tidigare sänt på diskett.
Det bör inte vara någon skillnad på det man sänder till sig själv eller till Dis Arkiv.
Se även artikel i medlemstidningen Diskulogen nr. 87, dec. 2009, sid. 40.
En forskare som förlorat en del av sin forskning kunde få tillbaka det han saknade från en kopia han sänt till Dis Arkiv.
Mvh Åke
 
(Meddelandet ändrat av akeb 2010-08-22 18:51)

2010-08-22, 18:50
Svar #6

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Har man ett live konto (MSN/Hotmail) så finns det något som heter Skydrive som rymmer 25 Gb du kan styra hur du vill med kortmappar, dokumentmappar o liknande. Jag använder det både för att säkerhetskopiera och för att kunna öppna mina dokument på vilken dator som helst, om den är uppkopplad till nätet. Perfekt helt enkelt.Allt går smidigt, fast hastigheten kunde möjligen gå lite fortare, fast det finns ju program som speedar upp farten (på något vis). Det är gratis
 
http://explore.live.com/windows-live-skydrive
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-08-22, 19:26
Svar #7

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej,
Jag tackar för alla svar.
Jodå Ingvar, MinSläkt var definitivt installerad. (Annars hade den f.ö. knappast meddelat  Arkivet är inte skapat med MinSläkt.... )
Stig, Google-utrymmet låter intressant. Eftersom jag kör Google Mail har jag ju redan ett konto. Trodde dock att utrymmet som redovisas endast var till för att lagra mail?! Det är värt att undersöka.
Patrick, Skydrive låter också värt att kolla.
MVH
Barbro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna