ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tips för en snabbare dator  (läst 1383 gånger)

2009-01-21, 22:27
läst 1383 gånger

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Tips 1
Jag brukar hjälpa kollegor och vänner med tröga datorer Jag kan säga att dom flesta har sin dator igång för lite. Låt den stå igång i 24 timmar så alla program hinner uppdatera sig.. När man startar upp datorn kanske det ligger en uppdatering som krävde en omstart som håller på att mala
 
Tips 2
När du har din dator igång (winxp)  så tryck ctrl+alt+delete så får du snabbt upp aktivitetshantareren-klicka på prosseser där kan du se vilka program som eventuellt suger kraft från ramminnet internet exporer brukar ligga på toppen eller msn messenger. Klicka på minnesanvändning så får du dom i storleksordning.
 
Det finns massor av knep..(sånt som kvällstidningar säljer lösnummer om). Datorn städar aldrig sig själv även om den säger att den är inställd på det utan det måste du själv göra.
 
Fortsätter gärna att skriva in fler huskurer till era burkar om intresse finns.
 
Henke www.klgf.com

2009-01-21, 23:04
Svar #1

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej Henrick
 
Har en fundering. Jag är nog en Svensson användare och vet inte mycket om datorer. Jag är glad så länge allt fungerar men gör det inte det så kan datorn vara på väg ut genom fönstret  Jag gick in och kollade på prosseser på min dator och där var en hel rada med rader som man inte fattar något av  Flera av dessa krävde en hel del minne allt från 31420 kb och nedåt. Men för en som inte vet vad kan man göra med denna information när man inte ens fattar vad det står? Nu tycker inte jag att jag har en seg dator men blev lite nyfiken iallafall.
 
Mvh
 
Camilla

2009-01-22, 01:01
Svar #2

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej
Om du undrar vad de olika processerna, som finns i aktivitetshanteraren, gör eller vilka program som använder dem så kan man skriva in dem här och få en förklaring om de behöver vara igång eller om man kan avsluta dem.
http://www.whatisthatfile.com/?L=en
 
Lasse

2011-01-29, 23:10
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har installerat antivirusprogrammet Spyware Doctor i två datorer och datorerna har blivit så seeega efter det.
 
Är det någon som känner till detta antivirusprogram. Är det bara ett skräpprogram jag köpt via nätet?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-01-30, 09:34
Svar #4

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Ann-Mari !
Generellt gäller att ALDRIG ha två antivirusprogram körandes samtidigt.
Har du sett till att ta bort det gamla AV-programmet om du hade ett sånt.
Känner inte till programmet Spyware doctor mer än det jag googlat fram och inte är det något jag skulle rekomendera någon efter det googlandet.  
Har själv satt in Avast på mina egna och de privatdatorer jag råkar ha fått support på.
Det finns en gratisversion av Avast som endast kräver att man registrera om sig varje år och som fungerar alldeles utmärkt.
 
(Meddelandet ändrat av beren 2011-01-30 10:09)

2011-01-30, 11:23
Svar #5

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Har själv satt in Avast på mina egna och de privatdatorer jag råkar ha fått support på.
Det finns en gratisversion av Avast som endast kräver att man registrera om sig varje år och som fungerar alldeles utmärkt.
 
Instämmer! Gratis och i stort sett underhållsfritt!
 
Jag använde själv Spyware Doctor för ett antal år sedan och vad jag minns så var det bara ett program för att städa bort sånt som inte hör hemma på burken. Det är nog bättre att mota Olle i grind...och även Avast klarar av att städa...

2011-01-30, 13:00
Svar #6

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Spyware doctor är inget antivirusprogram så det kan du mycket väl ha tillsammans med ditt antivirus. Enklast är väl att du tar bort det om det segar ner din dator.
Stig

2011-01-30, 14:07
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag hade Avast, (hemmadatorn) gratisversionen tidigare, men fick då till slut ett meddelande om att snart skulle det upphöra att gälla. När jag då valde att klicka på gratisversionen, så fick jag ett meddelande om att det inte gick att installera. Jag fick då för mig att nu hade jag fått en gratis version tillräckligt länge, så nu skulle jag vara tvungen att betala.
 
När det gäller den här datorn jag använder just nu så finns Avast och det kanske inte var så lyckat att även välja Spyware Doctor samtidigt, men hemma har jag bara för tillfället SpyWare Doctor.
 
Tack för tipsen! När jag kommer hem ska jag försöka installera Avast igen, men Spyware ska bort, trots att jag betalat för det.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-01-30, 14:31
Svar #8

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Hej Ann-Mari,
 
Avinstallera ditt gamla Avast, och installera nytt så ska det fungera.
Mvh
Christina
Eagle

2011-01-30, 16:10
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Christina!  
 
Ska testa ditt förslag.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-01-30, 19:25
Svar #10

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Får du problem med det så kan jag rekommendera AVG som är ett antivirusprogram och gratis.
Stig

2011-01-30, 20:56
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Stig!  
 
Bra med tips på flera förslag.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-01-31, 19:13
Svar #12

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej Ann-Mari,
Jag har kört gratisversionen av AVG under åtskilliga år under både XP och Windows7. Jag tycker att det är lättanvänt och det förefaller säkert.
MVH Barbro

2011-01-31, 22:29
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Barbro!
 
Det är bra att få förslag på något, som är testat och är till belåtenhet.
 
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna