ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Riksarkivet  (läst 874 gånger)

2011-03-15, 18:12
läst 874 gånger

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
Vi är en grupp som skall besöka Riksarkivet i Marieberg, Stockholm. Nu är det så att vi diskuterar hit och dit om vad vi kan få se där, som vi inte kan se på våra digitaliserade sidor i bl.a SVAR.
Jag påstår att det finns domböcker från hela landet att söka i t ex fader okänd, att det finns kartsamlingar, kanske kyrkböcker som inte är digi-taliserade, man kan söka efter när ens föräldrar  fick medborgarskap, när de kom till Sverige första gången o s v, - sedan tog det slut på min fantasi Är det någon som vet vad man mer kan kika mera efter?
det någon som vet något och har varit där, snälla svara mig?

2011-03-15, 18:43
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Elsy, Riksarkivet i Marieberg har inga kyrkböcker alls, de finns ju på landsarkiven. De har Svea Hovrätts arkiv, som omfattar renoverade domböcker från Mälardalen och norrut, mantalslängder för hela landet och mycket mer. Det de i princip har är de centrala statliga myndigheternas arkiv.  
 
Men gå in på deras hemsida, så kan du säkert få mer information om vad som finns där.  
 
På den här sidan finns diverse handledningar och annat: http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=4669&refid=1027
 
Om ni är en grupp, så har ni väl beställt en visning, och det ger också bra information.

2011-03-16, 08:55
Svar #2

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag skulle rekommendera en titt i Riksarkivets beståndsöversikt del 4. Kammararkivet samt Jan Brunius bok Vasatidens samhälle. En vägledning till arkiven 1520-1620 i Riksarkivet. Båda innehåller beskrivningar över för släktforskare intressanta arkiv, främst olika slags skatte- och uppbördshandlingar. En del är digitaliserat hos SVAR men inte allt.
 
Sedan finns ju från ämnessamlingarna Biografica (finns visserligen på mikrokort) och Genealogica, men om dessa är intressant eller inte beror ju på vad för slags släkter man håller på med. Dessa finns beskrivna i någon tidig utgåva av Släktforskarnas årsbok.
//Michael Lundholm

2012-03-22, 13:41
Svar #3

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Det var ett tag sen jag beställde något från Riksarkivet. Tar de alltid ut forskningsavgiften på 125kr/15min oavsett om min beställning är precis och i princip enbart innebär att en volym skall hämtas, en sida skall slås upp, kopieras samt skickas?

2012-03-22, 13:44
Svar #4

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag tror mig hittat svaret själv...
 
Kostnadsfria tjänster:
 
Upplysningar om arkivbestånd och arkivförhållanden.  
Upplysningar ur arkivhandlingar som inte kräver mer omfattande efterforskningar. Svar kan ges utifrån en given ingångspunkt i materialet och ett framtagande av enstaka kort/sida/paragraf eller liknande.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna