ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vadstena landsarkiv  (läst 2393 gånger)

1999-03-11, 15:35
läst 2393 gånger

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
VADSTENA LANDSARKIV
 
 
Landsarkivet i Vadstena är en förtjusande trivsam institution med underbart vackra lokaler i oslagbart historisk miljö, rejält med läsapparater, vettiga rutiner, hjälpsam personal och spännande nya register och hjälpmedel. Ändå är det ett på flera sätt forskarfientligt arkiv, och jag tänker då framför allt på öppettiderna. Under vinterhalvåret har arkivet öppet måndagar till fredagar 8.00 till 15.30, lördagar 8.00 till 12.00 samt tisdagkvällar 18.00 till 21.00.
Det blir allt som allt 44 och en halv timme per vecka, d.v.s. ett någorlunda generöst öppetthållande. Ändå blir det så fel. Vadstena ligger ”avigt” till, det kan vi inte komma ifrån. Praktiskt taget alla som behöver forska i Vadstena har en lång resa dit och en lång resa hem.
Inte minst då de som faktiskt bor inom arkivets upptagningsområde, t.ex. i södra Kronobergs, eller i Kalmar län, Öland o.s.v. Det borde vara ett rimligt krav att man skall kunna ta sig till sitt ”eget” arkiv och tillbaka på en dag. Det kan man knappast i Vadstena. Dessutom kan man inte boka plats (varför inte???) och det innebär att de som bor på ett par timmars avstånd måste ge sig upp i en osannolik svinotta för att kunna hänga på låset kl. 8.00 då portarna slås upp. Vad skall detta vara bra för? Varför detta egendomligt morgonpigga schema? Och detta att stänga på blanka eftermiddagen klockan halv fyra? Varför då? Och så var det kvällspasset på tisdagar. Tre härliga timmar på rätt tid mellan 18.00 och 21.00 – men vad gör de som har varit på arkivet sedan 8.00 på morgonen? Går brandvakt på Vadstenas gator tills arkivet behagar öppna igen efter 2 och en halv obegripligt stängda timmar? För att inte tala om lördagarna. Varför vill man tvinga upp de stackars forskarna i denna gräsligt tidiga timma, för att sedan kasta ut dem vid tolvslaget mitt på dagen efter futtiga fyra timmar.  
 
Numera, och detta är en mycket välkommen förändring i rutinerna, råder självservering i Vadstenas mikrokortsskåp, och till skillnad från förhållandena i Arninge förmår forskare och personal i Vadstena att hålla en hyfsad ordning på korten, som inte heller tycks förkomma. Det behövs alltså inte så stora personella resurser för att hålla arkivet öppet. Framtagning av volymer från arkivhyllorna skulle man naturligtvis kunna begränsa till vissa tider – detta om man kunde ha en mer generös tillgång till forskarsalen med dess mikrokort. Om man inte stängde mellan 15.30 och 18.00 på tisdagar, om man kunde förmås ha lite längre öppet på lördagar.  
 
Och även om man inte har resurser att öka öppethållandet, så skulle en enkel förskjutning av dagen, till fromma för alla dem som har långt att resa, innebära ett rejält lyft för arkivet och för forskarna. Jag föreslår att de 44 och en halv timmarna i stället fördelas på följande sätt;
 
Måndagar – torsdagar   9.00 – 16.00
tisdagar dessutom  16.00 – 21.00
fredagar    9.00 - 15.00  
lördagar    9.30  - 15.00
 
Vilken skillnad detta skulle innebära för oss forskare!
Se hit, Vadstena landsarkiv! Så här vill vi ha det! (åtminstone jag….)
 
TED ROSVALL

1999-03-11, 22:33
Svar #1

Bo Persson

Ted,
att boka plats i ett offentligt arkiv (en synpunkt som finns även i debatten om RA och släktforskarna) är faktiskt inte möjligt med hänsyn till bestämmelserna i tryckfrihetsförordningen. I Vadstena blir detta ibland kännbart; landsarkivet kan inte expandera forskarsalens yta m.h.t. att ytterligare ingrepp i slottsmiljön inte anses acceptabla från antikvarisk synpunkt. Personalen är dock mycket hjälpsam och serviceinriktad och gör vad som är möjligt för att förhindra absurditeter.
 
Vad gäller öppettiderna i Vadstena kan det säkert vara befogat med synpunkter i denna riktning; jag kan bara konstatera att öppethållandet står i direkt förhållande till ekonomiska resurser - hur mycket personal som man har anställd och hur mycket resurser som finns för ersättning för övertid och obekväm arbetstid. Som chef för en arkivinstitution är jag smärtsamt medveten om detta; stadsarkivet i Linköping kan endast hålla öppet för forskare mellan 8.30 och 12.00 varje hel vardag, vilket knappast är tillräckligt (och som våra forskare verkligen heller inte är nöjda med). (Det blir dock bättre med öppethållandet efter nyår, då vi tillsammans med Linköpings stiftsbibliotek och Linköpings föreningsarkiv kommer att driva en gemensam forskarsal - även för släktforskarna - i vårt nya bibliotek med bemanning 10-17 och öppet till 20 under vinterhalvåret.)
 
Ett annat viktigt problem betr. Vadstena är ju kommunikationerna. Det är inte bara långväga besökare som har problem med att hinna fram före kl. 8, särskilt inte om man som jag är hänvisad till allmänna kommunikationer. Fram till för ett par år sedan kunde man resa med direktbuss från Linköping till Vadstena och vara framme vid landsarkivet i god tid före öppnandet. Direktbussen avskaffades av Östgötatrafikens styrelse; valet står mellan a) buss från Linköping till Motala 06.33, buss från Motala 07.40, ankomst Vadstena 08.05 (under skoltid, eljest 07.45 resp. 08.15) eller b) pendeltåg från Linköping 06.29, ankomst Mjölby 06.50, buss från Mjölby 06.58, ankomst Skänninge 07.13 buss från Skänninge 07.14, ankomst Vadstena 07.42. Jag brukar föredra resan via Motala; alternativet känns som ett gatlopp. Jag hör ofta beklaganden från våra forskare (främst studenter vid univ.) om dessa svårigheter att ta sig till Vadstena och att få en forskarplats.
 
Bakom alla förtretligheterna ligger dock politiska överväganden och beslut, varför det främst är i den riktningen som kritiken bör riktas. Vi arkivarier gör så gott vi kan.

1999-03-11, 23:33
Svar #2

Lotta Johansson

Kan man verkligen inte boka plats i ett offentligt arkivs forskarsal med hänsyn till bestämmelserna i tryckfrihetsförordningen?
 
Eftersom arkivet är öppet och handlingarna tillgängliga så kan det väl inte möta några hinder genom sådana bestämmelser?!
 
Och varför kan man i så fall boka plats på andra landsarkiv? I Göteborg var det åtminstone för ett par år sedan inga problem om man ville boka plats, tvärtom! Dom ansåg att man skulle göra det om man bodde på lite längre avstånd! I Härnösand går det (såvida dom inte ändrat policy sedan i höstas) att beställa plats, och även där framhöll dom att man skulle göra det om man bodde en bit bort.  
 
Om det skulle vara så att det är brådskande att få fram en offentlig handling ur arkivet, måste det väl gå alldeles utmärkt för personalen att ta fram den utan att det finns någon ledig forskarplats i forskarsalen!
 
Jag tycker att argumentet mot platsbokning låter lite konstruerat. Självklart ska det gå att boka plats i en forskarsal, speciellt om man har en bit att resa!

1999-03-12, 07:14
Svar #3

Peter Rydén

Även om det skulle vara godkänt med platsbokning, så skulle det inte fungera i Vadstena. I Göteborg har de haft en bokningsmöjlighet för långväga gäster, men problemet för Vadstena är ju att alla (i princip) är långväga och i sådana fall skulle få boka i förväg. Då går det inte att göra ett spontanbesök på arkivet, om man låt säga bor inom spontan-avstånd. Oftast finns det dessutom gott om platser i landsarkivet.  
 
Jag för min del brukar komma på exempelvis söndagskvällen och bo på det underbart fina Vandrarhemmet (ca 150:-/ natt om man inte är STF-medlem) som är 10-15 minuters gångväg från slottet. På morgonen går jag sedan möjlighet att vara på Slottet före öppnandet. Till andra dagen så kan man ju boka sin plats, som ni säkert vet, genom att låta arkivalier ligga kvar vid ens bord.  
 
Servicen på VLA är bland de bästa av arkivinrättningars service. Även om jag skulle önska längre öppettider (även på sommaren), så är mitt intryck av VLA ändå, i övrigt, mycket gott.

1999-03-12, 08:19
Svar #4

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Självklart går det att införa möjligheten att boka plats även i Vadstena, liksom på alla andra arkiv. Naturligtvis skall man inte låta alla platser vara bokningsbara - man vill ju inte stänga ute spontanforskarna - det är bara att bestämma sig för en procentsats, t.ex. 50/50.
Hälften av platserna bokningsbara, hälften inte.
Och inte behöver ett sådant system heller krocka med Vadstenas speciella egenhet, detta att man får ha kvar sin plats till nästa dag..
Det är bara att sätta igång. Omedelbart!
TED ROSVALL

2002-04-10, 17:48
Svar #5

Agneta. Persson

Hej.Jag undrar om ni kan hjälpa mig med dessa perssoner föräldrar barn och syskon .
1)Johannes Jönsson född:1835-10-12 död:1862-01-28
             gift med
Wendla Adamsdotter född:1837-09-20
 
Jag bor i Sjöbo i Skåne det är rätt svårt för mig att komma .
Jag hoppas på tur.
Hälsningar Agneta
Det går bra att ringa mig med om det skulle vara något tele.0416-10283

2002-04-10, 19:17
Svar #6

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Agneta!
 
Du har nog mer lycka med din efterlysning om du berättar lite mer om de personer du söker. Var bodde de, var ska de vara födda etc. Kanske är det också bättre att lägga efterlysningen under rubriken Östergötland och Efterlysningar eller under den socken där de kommer ifrån, än här under diskussionen om själva landsarkivet i Vadstena.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2002-05-17, 17:07
Svar #7

Birgitta Sede-Ericson

Hej!
Undrar om någon kan hjälpa mig med min fff Karl Viktor Sjögren, oäkta son f Rosenfors bruk Målilla född 1839-07-10. Modern är Christina Sofia Andersdotter f 1819-04-26.
Jag har hittat familjen i födelseboken samt bland lösdrivare i Målilla husförhörslängd åren efter Karls födelse.
Lösdrivarsidorna är sedan inte avfotograferade i husförhörslängderna, så jag kan inte själv fortsätta att söka. Sidorna saknas i Målilla A1:8 samt A1:9
1867 flyttar Karl till Västerhaninge och därefter kan jag följa honom tills hans död då han hänger sig på ålderdomshemmet i Vidbo.
Skulle vara så intressant att få hans hela liv.  
Jag har små möjligheter att själv ta reda på detta.
Birgitta i Kungsängen

2002-05-18, 16:41
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Hej Birgitta, jag tror du bör ställa om denna fråga direkt under Landskap>Småland>Socknar>Målilla istället.. Där är nog chansen störst att hitta någon med 'extrakännedom' om dessa längder i Målilla socken. -Denna diskussion är väl tänkt att röra själva landsarkivet i första hand..

2002-07-12, 09:07
Svar #9

Eivor Canova (Pilady)

Lite frågor och undringar från en som aldrig varit på ett landsarkiv.
Vadstena; där kan man tydligen inte boka plats, vilket jag känner att det skulle varit på sin plats för min del som inte bor nästgårds. Så vad skall jag punkta upp i mitt block för att lättast ta mig fram till det jag är ute efter;
Domböcker; Södra Möre härad; Saköreslängder.??
SVAR har mickrokort fram till 1850, men jag söker från 1863.  
Alla råd och tipps hur man lättast söker är till stor hjälp.  Kanske finns det någon form av karta på avdelningar eller hyllorna eller....
Kostar det något att sitta där och söka?
Mvh
Eivor

2002-07-12, 09:42
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det är gratis att sitta på landsarkiven.  
Vadstena öppnar kl. 8 och det är bra att vara där en stund innan, för att ta en köbricka, som sedan används för att få önskat forskarbord. Har man sedan varit där en dag och önskar komma tillbaks följande dag, så säger man till personalen om detta innan man går hem. Då får man samma bord följande dag och kan lämna kvar de kort man arbetade med på hyllan vid bordet. Följande dag har man sitt bord och behöver inte ta köbricka.
 
Personalen är mycket hjälpsam och tar fram förteckningar, som man behöver. t.ex över Södra Möre häradsrätt. Har man frågor svarar de förstås på dessa, och vet de inte svaret går frågan vidare till någon av arkivarierna tills man fått svar. De hjälper också till om någon har läsproblem etc.
 
Man får 10 brickor på sitt bord med bordsnumret på, vilka används för att markera vilka mikrokortsvolymer man lånar, detta gör att man kan ha 10 kuvert med mikrokort framme på en gång, vilket är väldigt bra. Då behöver man inte springa fram och tillbaks hela tiden för att byta volym, som på andra ställen.

2002-07-12, 17:20
Svar #11

Eivor Canova (Pilady)

Hej Elisabeth
och tack för ditt i mitt tycke lugnande svar.
Det känns lite pirrigt, men skall försöka att ta mig upp till Vadstena någon gång i nästa vecka.
Men kanske en dum fråga till; du skrev 10 kuvert med mikrokort osv....... Är det så att allt som finns på arkivet är mikrofilmat eller har man böcker att läsa ur också. Det är väl det som gör mig nervös, har nämnligen fem oäkta barn att försöka hitta fadern till och eventuellt några bouppteckningar. Mickrokort verkar lättar att hantera.
Soliga och varma hälsningar
Eivor

2002-07-12, 18:40
Svar #12

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Eivor, det jag menade med 10 kuvert var just mikrokorten, som man får använda istället för originalböckerna, och det gäller numera både kyrkböcker och domböcker och bouppteckningar, de senare före 1850 (tror jag). Alla andra typer av handlingar får man se i pappersform - kyrkböckerna utgör mindre än 10% av alla handlingar de har i arkivet.
 
Fördelen med att läsa mikrokort på arkivet är att om det är väldigt svårläst kan man få titta i originalet, och då brukar det gå att klara ut läsproblemen.
 
Och du behöver verkligen inte vara nervös, de är bussiga där och mycket vana vid nya forskare.

2002-07-12, 22:47
Svar #13

Eivor Canova (Pilady)

Hej Elisabeth
och tack än en gång.
Eivor

2003-03-11, 18:52
Svar #14

Utloggad Ulla Hjelm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2021-10-08, 16:32
    • Visa profil
hej
Min far föddes utom äktenskap 23 11 01 av Hulda Elvira Jakobsson f 1894 08 13.Födelsen är aviserad den 14/11 23 i Malmbäcks församling, Jönköping.
Har ni fler uppgifter att tillgå om min farmor eller hur går jag vidare?
MVH Ulla Hjelm

2003-05-20, 15:24
Svar #15

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
BRAVO, VADSTENA!
 
Förbundet sände i slutet av förra året en skrivelse till Landsarkivet i Vadstena, där vi dels argumenterade för bättre och mer lämpliga öppettider, dels krävde möjlighet att boka plats. Idag kommer glädjebudet från den gamla Vasaborgen: Man har beslutat tillgodose våra önskemål på alla punkter.  
 
Från den 1/7 har Landsarkivet således öppet måndagar-fredagar 9.00 - 16.00. Under perioden september - maj är det dessutom kvällsöppet på tisdagar 16.00 - 21.00 samt lördagar 9.00 - 13.00. Samtidigt görs 12 av forskarplatserna bokningsbara för alla som bor utanför 0141, 0142, 0143 och 0144-området.
 
Sveriges Släktforskarförbund gratulerar Landsarkivet i Vadstena till dessa kloka beslut, som kommer att göra livet enklare och gladare för många ivriga släkt- och hembygdsforskare.  
 
Ps: Som en extra bonus flyttar man nu också entr?n dit där den borde ha varit hela tiden; slottets östra trapptorn! Bravo!

2003-06-18, 17:30
Svar #16

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag tycker Vadstenas landsarkiv är ett väldigt trevligt landsarkiv, och för en morgontrött person som mig så är det ju iochförsig bra att man nu kommer att öppna arkivet en timme senare än tidigare... men jag förstår inte varför man inte stänger 16.30 då.
 
Resultatet av detta är väl i princip att arkivet minskar sina öppettider. Eller har jag räknat fel?
 
Att man kan boka plats tycker jag också är en bra id?, som jag redan har använt mig av, men jag har aldrig stått utan plats när jag varit i Vadstena och forskat. Det har bara gällt att ta sig dit tillräckligt tidigt på morgonen, vilket åtminstone gick bra på den tiden jag bodde i Linköping och tog bussen dit. Kanske är kommunikationerna sämre nuförtiden.
 
Jag ser med tillförsikt fram emot mitt stundande besök i Vadstena, och inte minst ska det bli intressant att se den bonus som ordförande Rosvall hyllar ovan.  
 
Jag frågar mig dock hur man kan betrakta en minskning av öppettiderna som en förbättring.
 
Henrik Mos?n
 
PS Det börjar nu lida mot slutet av en lång dag på jobbet och jag reserverar mig fortfarande för att ha missat någon matematisk beräkning... som inte visar på -2,5 timmar per vecka i öppethållande.
Henrik Mosén

2003-06-18, 19:06
Svar #17

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Henrik!
 
Landsarkivet i Vadstena hade tidigare stängt på tisdagar mellan 15.30 och 18.00 - under vilken tid forskarna fick ta långa stärkande promenader fram och tillbaka längs Vadstenas i och för sig vackra gator innan man fick återvända till den kvällsöppna tiden. Det är detta gap som nu (under vinterhalvåret) fylls ut med de där 2,5 timmarna som sparats in med 30 minuter varje dag.  
 
Det är en klok omstrukturering, särskilt för långväga forskare, och det är väl de flesta just i Vadstena.
 
Och ekvaktionen går ihop...
 
Mvh
Ted Rosvall

2003-06-18, 20:08
Svar #18

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Strålande!
 
Jag hoppades att jag räknat fel. Jag kan dock inte låta bli att önska att ytterligare manna, än att öppna vid mer kristlig timme på dygnet och förlängt öppethållande på tisdagar, hade fallit över oss som hittar mycket spännande i Vadstena. Varför inte öppettider som vid Göteborgs landsarkiv. Det hade jag verkligen sett som en förbättring. Fast gräset är kanske alltid grönare hos grannen i väster.
 
Men man ska naturligtvis inte vara ledsen över det lilla, och det är väl inte osannolikt att Vadstena inte har samma behov av öppethållande som Göteborgs landsarkiv, med tanke på att de flesta just är mer eller mindre långväga gäster och kanske vill ta sig hem till hemmets lugna vrå för att närmare studera vad man funnit vid sitt landsarkivsbesök.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2004-12-10, 21:12
Svar #19

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:27
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Läser idag med besvikelse och inte utan förvåning på Landsarkivets hemsida att man fr.o.m. januari tvingas stänga forskarsalen på lördagar. De förbättrade öppettiderna som infördes så sent som förra sommaren, efter bl.a. Släktforskarförbundets påtryckningar, kommer nu alltså inte att vara lika bra längre. Att resurserna inte räcker till må vara den bistra verkligheten, men hur dessa fördelas är en annan sak. För de som bara har möjlighet att besöka arkivet på lördagar blir neddragningen högst påtaglig och det torde gälla de flesta som arbetar, går i skola etc. Alla har tyvärr inte möjlighet att göra forskarbesök mitt i veckan. - Om en neddragning av öppettiderna är den enda lösningen hade i alla fall jag sett en minskning av timmarna någon av de övriga dagarna i veckan som det minst dåliga alternativet.
 
Med hopp om ändring
Stefan

2004-12-10, 21:59
Svar #20

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
För att citera det meddelande som delades ut i forskarsalen idag:  
 
Anledningen till detta är att vi i december 2004 fått besked om en begränsning av våra resurser under nästa år. En åtgärd av flera är då att stänga forskarsalen lördagar, den dag i veckan då vi har ett lågt besöksantal (13 forskare i medeltal under 2004).
 
Tydligen har de öppna lördagarna inte utnyttjats i den utsträckning man hoppades på, då de återinfördes för några år sedan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna