ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Värmlands kyrkboksregister 3  (läst 1283 gånger)

2014-10-19, 17:18
läst 1283 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Sitter (på kammaren)! Nåja.
 
Denna skiva som jag tog tag i nu i helgen (köpt i Karlstad) är verkligen en välsignelse om man har rötter i Värmland. Nu finns ännu inte alla socknar med, men jag har fått tillräcklig god ledsagning av den. Resten? kommer på nästa skiva. Men vem vill vänta.
 
http://www.varmlandsrotter.se/avsalu_info_vkbr.htm
 
Glöm inte att uppdatera skivan för er som köpte den på mässan. Info finns på länken ovan.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2014-10-19, 22:42
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Tack Patrick, detta visste jag inte. Det verkar som att alla databaser, gjorda i Presentationsprogrammet, blev uppdaterade.

2014-10-20, 14:54
Svar #2

Utloggad Rigmor Asplund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-03-10, 18:42
    • Visa profil
Hej Patrik,
All min släkt på farfars och farmors sida kommer från Värmland. Kända smedsläkter, så jag har naturligtvis köpt smedskivan. Undrar om jag även har hjälp av Värmlandsskivan du nämner? Vad tror?  /Rigmor

2014-10-20, 15:03
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Rigmor!
 
Det skulle jag nog kunna tänka mig. Det är ju avskrifter utav födda, vigslar och döda från kyrkböckerna. Däremot är inte alla socknar klara ännu. Om du tittar på länken så ser du vad som fattas.
 
Jag har väldigt god nytta av den, både som snabbsök och som uteslutningsmetod. En del utav böckerna i Värmland är inte lätta. Därför mycket tacksam till de som suttit och läst dessa.
 
Fast nu vet jag ju inte hur smedskivan är uppbyggd, kanske allt redan finns på den i form av antavlor?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2014-10-20, 22:55
Svar #4

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej
Sedan långliga tider finns ju släktnamnsregister för alla län och alla häradsrätter inom Göteborgs landsarkivs distrikt - dit en gång Värmland hörde. Dessutom finns givetvis kompletta personaregister för just det juridiska området inom hela gamla distriket. Alltså finns sådan även framtagna vid GLA för Värmland - före 1800 vill säga, vad släktnamn anbelangar. Jag förmodar att de finns i kopia i AD, men är inte säker eftersom jag oftast kollar originalen som står på hyllan här på landsarkivet i Göteborg.
Hälsningar LarsO

2014-10-20, 23:07
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Släktnamnsregistren finns hos AD.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna