ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gravstensinventeringen  (läst 2389 gånger)

2005-04-20, 17:10
läst 2389 gånger

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Stig,
 
Några tingade kyrkogårdar finns inte, utan det är fritt fram att inventera de gravar som man själv är intresserad av.
Du kan först kolla så att ingen annan har inventerat dem, genom att kolla på gravstensinventeringens hemsida.

2005-04-21, 00:30
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Arbetssätt vid gravstensinventering.
 
Jag jobbar med inventering av några hundra gravar på Grödinge kyrkogård. För att kunna läsa vad som står på stenarna och för att få med texten på de foton jag tar har jag varit så radikal att jag högtryckstvättat stenarna.  
Det är ett grovjobb att dra slang och kabel ett 50-tal meter. Ingen har dock hittills klagat på att jag förstört någon patina på stenarna utan flera har varit tacksamma för att jag tvättat stenarna vilket lär vara dyrbart att få gjort annars. Detta ingår inte i kyrkogårdspersonalen normala uppgifter.
Tvätt och fotografering måste göras tidigt på våren innan sommarblommor sätts ut och lövverk skymmer stenarna.  
 
Efter uppmätning och avskrift för jag in uppgifterna på standardblanketten. Tyvärr är den inte så bra att jobba med i datorn eftersom tabellrutorna lätt förskjuts.
 
Sedan har jag jämfört min tydning av texten med dödböckerna för att se om mina tydningar av texten är rimlig.
Stenarnas lägen anger jag med beteckningar för kvarter och gravnummer enligt gravkarta.
 
Digitala bilderna kommer jag att skicka med på en CD-skiva efter överenskommelse med Kent Andersson.

2005-04-21, 20:27
Svar #2

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Sedan ganska lång tid tillbaka, åtminstone sedan Britt Hagman tog över administrationen av gravstensinventeringen i början av 1990-talet så har hugade gravstensinventerare fått tinga kyrkogårdar för att genomföra inventeringar. De har då markerats som påbörjade i de sammanställningar som gjorts.
Nu är det så att vissa tingat sina kyrkogårdar för 10-11 år sedan och sedan inte åstadkommit något så är det ju uppenbart att det inte lär komma in några inventeringar.
Kent Andersson skulle enligt honom själv lägga ut listan på liknande sätt som Namn åt de döda men det verkar ännu inte ha blivit av.

2005-04-21, 22:49
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Klicka här för att hitta listan över inventerade och tingade kyrkogårdar. Den är ett drygt år gammal, men den bör väl ändå vara i stort sett korrekt.

2005-04-21, 23:15
Svar #4

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
23.15
Försvinner man från listan om man inte hört av sig på 2år?  
Jag tingade nämligen Häggeby kyrkogård (C) sommaren 2003 och har påbörjat inventeringen,  
men tycker det är onödigt att skicka in enstaka uppgifter innan allt är klart.
 
Eller kan man på något vis knappa in dem direkt i Gravstens-Sök?
Hade ju varit mycket bättre om var och en kunde lägga till sina uppgifter manuellt i Gravstens-Sök och bifoga bilder.  
Jag har tagit digitalbilder på varje sten på kyrkogården,  
och ska jag skriva ut dem och skicka in till gravstensinventeringskontoret så försämras kvalit?n enormt och all färg försvinner.
 
23.22  
Såg nu Stig Gebers inlägg ovan om att han tänkte skicka in en CD, smart!
Men jag anser fortfarande att det vore smidigt med en funktion att inventerarna kan lägga till nya uppgifter allt eftersom de blir klara.  
Kanske en lösenordsbaserad inloggning endast för inventerare så att inte alla börjar lägga till uppgifter kors och tvärs.

2005-04-22, 10:12
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Varför du inte finns med på listan från hösten 2003 när du tingade Häggeby redan samma sommar vet jag inte. Det kanske den som är ansvarig för gravstensinventeringen inom förbundet kan ge besked om.
 
Jag tycker det låter som en utmärkt id? att kunna skicka in uppgifter om inventerade gravstenar via Internet, gärna med bilder, och att de omedelbart skulle publiceras. Det är dessutom inte särskilt svår att genomföra (det kunde fungera ungefär som Porträttfynd). Det borde vara något för förbundsledningen att allvarligt fundera över, eftersom det skulle göra informationen mer tillgänglig samtidigt som förbundets arbete skulle minska. Vi får väl se om de nappar!

2005-04-22, 10:34
Svar #6

Utloggad Jan-Henrik Marinder

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-02-24, 15:53
    • Visa profil
Jag har haft kontakt med Dalarnas släktforskare angående gravstenar i Stora Tuna och Torsångs församlingar. Jag lät Dalarnas museum inventera dessa församlingars fem begravningsplatser med avseende på kulturhistoriskt intressanta gravstenar. Dessa finns sedan 10 år tillbaka tillgängliga med beskrivning, text och motivation för fredning.
Hur kan den inventeringen göras tillgänglig?

2005-05-01, 09:02
Svar #7

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Jag håller starkt med om att det vore suveränt att ha en sida där man allt eftersom man har inventerat stenar kan lägga upp nya uppgifter. Det är ofta väldigt många gravstenar på en kyrkogård som tar väldigt lång tid att gå igenom, så då är det bra om man kan skriva ner det man hinner, och sedan kunna logga in på en sida och där ha olika fält där man fyller i uppgifter och browsar upp bilder om man har det, och sedan laddar upp.
 
Jag tänkte på en annan sak också, och det är att man bör göra kartor över kyrkogårdarna med alla tomter och kvarter. (likt kommunernas fastighetskartor för er som vet hur såna fungerar - kvartersnamn, t.ex. kvarnen och sedan fastighetsbeteckning/tomtnummer - t.ex. kvarnen 2). Något liknande borde man ha när man investerar gravstenarna så att man lätt kan hitta stenarna om man efteråt ska kolla upp något eller att någon vill besöka en anhörigs vilorum. När uppgifterna sedan är upplagda bör man utöver beskrivning av alla gravstenar även ha en beskrivning av socknen, församlingen, historik m.m. på kyrkan och kanske till och med förteckning och annat över präster etc genom åren osv?  
 
Till blanketterna, jag ska rakt upp och ner försöka skriva ner det jag kan komma på nu som bör vara med om varje gravsten.
 
1. Typ av grav
(familjegrav, enkelgrav, grav med makar osv)
2. Typ av gravsten
Sten (t.ex. granit, marmor etc) Järn, annat material osv.
3. Gravens storlek
(gravens L x B x H och stenens dito samt tjocklek av gravsten + eventuella andra mått).
4. Kvalitet (vid inventeringstillfället)
Ha någon form av gradering av kvalitet likt den grad mynthandlarna har för att bestämma skicket (dock kanske bara en 5-gradig skala för gravstenar, 1 = Mycket gott skick, 5 = Mycket nedgånget skick).
5. Beskrivning av graven
Exempel: Stående gravsten i grå granit med guldfärgade inristningar, smått patinerad med mossa. Utsmyckad med en duva utförd i metall sittande ovanpå, jord över själva graven som planterats med blommor
6. Gravvårdare  
7. Övriga upplysningar
 
Sedan går det naturligtvis att fylla på med mer.
 
Detta var mest några id?er jag hade.
 
Mvh, Fredd  
Filipstad

2005-05-08, 12:05
Svar #8

Annsofi Sterner

Tänk på följande vid gravstensinventering (och det är viktigt): Samarbeta med pastorsexpeditionen för att sammanställa vilka peroner som är gravsatta i en gravplats. Oftast har församlingen flera olika register, t.ex. ett datoriserat och ett som bara finns som kortregister. Dom har inte oftast gjort en sammaställning på alla som är begravda i en och samma grav.
 
I går besökte jag Älvkarleby kyrka och samtalade där med prästen berätttade att Skutskär Älvkarleby och Marma kyrkogårdars gravstenar håller på att inventeras och så gott som färdigställda. Jag kom då överens med prästen om att vidarebefodra detta till Sveriges Släktforskarförbund. Så ni ansvar?ga för gravinventeringen kan ringa deras pastorsexpedition för att få uppgifterna till er dokumentation.

2005-05-08, 12:06
Svar #9

Annsofi Sterner


2005-05-08, 12:09
Svar #10

Annsofi Sterner

Felstavning, ska vara: Prästen berättade att Skutskär, Älvkarleby och Marma kyrkogårdars gravstenar håller på att inventeras...

2005-05-08, 18:31
Svar #11

Annsofi Sterner

Snälla Stig Geber, kanske vi kan jämföra våra gravblanketter. Jag har utformat en egen och tycker den är rätt skaplig. Kan du möjligen ligga in en bild på en av dina gravstensblanketter så gör jag sen likadant. Lägg in Word-dokumentet på din hårddisk enligt följande:
 
Namn på dokumentet
 (20 k)

2005-05-08, 18:37
Svar #12

Annsofi Sterner

Hoppsan, se listen till vänster och länken 'Formatering' och gå till rubriken 'Bilder, bifogade dokument och clipart'

2005-05-14, 10:15
Svar #13

Yvonne Olofsson

Hej Annsofi.
Jag och kanske några med mig, är intresserade av hur din ser ut. Jag har aldrig sett hur en sån här blankett ser ut.  
Har mailat och anmält mitt intresse men inte fått svar. (kan ha blivit problem med e-adress då Tiscali köptes upp av spray och min adress ändrades...)
Man vill ju gärna komma igång och då kanske man kunde låna din tills man fått deras, om du inte tar illa upp.
Mvh Yvonne

2005-05-14, 23:49
Svar #14

Annsofi Sterner

gravstensblankett
 (32 k)

2005-05-15, 11:21
Svar #15

Annsofi Sterner

Yvonne, jag tycker att du ska ringa först. Annars kanske någon redan har bokat den kyrkogård du ska inventera. Jag ringde dit fast det var lite svårt att få svar, men till slut fick jag det. Ring detta tfn nr 031-42 33 11, fax 031-42 65 76.  
 
Om du undrar över hur du ska komma i gång, fråga här på forumet, det finns alltid någon som kan ge goda råd. Här är några grundläggande råd:
Följ instruktionerna från Släktforskarförbundet bl.a. om hur man hanterar gravarna med värdighet.
Själv har jag inriktat mig på den äldre delen av kyrkogården. En blankett för varje grav.

2005-05-21, 09:38
Svar #16

Yvonne Olofsson

Suveränt Annsofi!
Jag ska ringa dem.
Tack för blankettförslag och alla tips!
Vänligen Yvonne

2005-06-13, 08:54
Svar #17

Annsofi Sterner

Jag har en fråga till Stig Geber. Du säger att du dragit el-kabel på kyrkogården, hade du med dig eget batteri eller fick du koppla på strömmen i kyrkan?

2005-06-13, 21:30
Svar #18

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Ann-Sofi!
 
Jag fick koppla till uttaget på kyrkogården. Det är en hel del tungt arbete med att rulla slang och att dra kabel 50 meter.

2005-08-11, 14:25
Svar #19

AnnsofiSterner

Upptäckte till min förfäran att jag utformat en blankett som inte är utskriftsvänlig, så jag laddar ner en mer korrekt word-fil. Den är bara att fylla i, den inskrivna texten anpassar tabellen, och det behövs inga inställningar. Bifogar även en blakett för gravar utan sten. Jag har fotat även dessa gravar.
gravstensblankett
 (32 k)

gravblanett
 (32 k)

2007-08-12, 10:26
Svar #20

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Tumbo Socken i Södermanland har i Gravstensinventeringen hamnat under Västmanlands Län. Går det att flytta 'hem' det?
 
Per Thorsell.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna